Bussmodeller är skoj

Startat av Buss-Anders, 26 juli 2007, 00:17:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Ojoj....
Specialbygge från Värmdö, eller?

Henrik Palmqvist

Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 december 2007, 21:12:23 PM
Idag kom den... Äntligen!


SS H14 A16003 "Kamelen" i skala 1:50.
------------------
Vilka regler gäller nu för tiden för passagerare i efterfordon?. Är detta tillåtet? . / Henrik   

Björn Forslund

Japp. Kebbe i Övik har ett Kässbohrer bussläp som är godkänt för personbefordran. Kraven är bl a att släpet ska kunna bromsas från bussen separat vilket Kebbe löst genom ombyggnad av bromssystemet. Dessutom ska det gå att kontakta föraren från släpet. SS H14 var en semitrailer från slutet av 40-talet, och då var det inga problem med sådana krav.


Fredrik Klint

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 december 2007, 21:19:37 PM
Ojoj....
Specialbygge från Värmdö, eller?

Jajamän, det är en 30-års present från min far. Jag fick välja en modell och det blev Kamelen. Mycket nöjd med resultatet.  :D
Var först inne på F4 men Gunnar trodde det skulle bli probelm att skapa strömavtagare och elutrustning på taket så detta var ett andra val men ändå inte, jag vill gärna ha båda modellerna (samt andra)... Inte så himla lätt att välja men H14 är ju en klassiker trots att det bara fanns en enda.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 december 2007, 22:25:19 PM
Japp. Kebbe i Övik har ett Kässbohrer bussläp som är godkänt för personbefordran. Kraven är bl a att släpet ska kunna bromsas från bussen separat vilket Kebbe löst genom ombyggnad av bromssystemet. Dessutom ska det gå att kontakta föraren från släpet. SS H14 var en semitrailer från slutet av 40-talet, och då var det inga problem med sådana krav.

En förutsättning var också att fordonet en gång varit inregistrerat som släpbuss. Ett nybygge eller ombygge torde ha små chanser att bli godkänt för passagerarbefordran.
Kontakten mellan släp och förare i Kebbes ekipage är ordnat genom en signallina.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kvarne

Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 december 2007, 23:44:29 PM
Jajamän, det är en 30-års present från min far. Jag fick välja en modell och det blev Kamelen. Mycket nöjd med resultatet.  :D
Var först inne på F4 men Gunnar trodde det skulle bli probelm att skapa strömavtagare och elutrustning på taket så detta var ett andra val men ändå inte, jag vill gärna ha båda modellerna (samt andra)... Inte så himla lätt att välja men H14 är ju en klassiker trots att det bara fanns en enda.

Trevligt Fredrik! Den var ju helsnygg! Men det är bra, börja med mindre skala och öka sedan tills du kommer till skala 1:1.... ;) ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Möllers

Har hittat en sida där dom säljer bussar o allt annat.
Det fanns en scania CN113 men den var slut sålt den liggnar en uppsala lack  :)

http://www.modell-ovp.de/se/bus-38/?osCsid=cb20e0a51463054eda515814f95b6385

Sundås

Citat från: Mattias Möller. skrivet 25 december 2007, 00:01:17 AM
Har hittat en sida där dom säljer bussar o allt annat.
Det fanns en scania CN113 men den var slut sålt den liggnar en uppsala lack  :)

http://www.modell-ovp.de/se/bus-38/?osCsid=cb20e0a51463054eda515814f95b6385

Där fanns även en Volvo, lackad i flygbussfärger ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Möllers


HJP



Wikingmodell av Büssing senator.



Wiking Büssing Senator, under ombyggnad till SS H25 (vänstertrafik).



S.E.S. Büssing Doppeldecker, som ska förvandlas till SS/SL H31 (vänster-/högertrafik).



Playart Scania 112.

Någon egentlig modellbusssamlare (måste väl stavas så?  ::)) är jag inte, men som modellrallare i H0, kommer modellbussarna naturligtvis in i bilden.
Visar här några av mina bussmodeller, som ska pryda modelllandskapet ( ::)) så småningom.

SS köpte in tyska Büssing senator och Wikings modell har stora likheter med SL H25. I min modellvärld, råder 1960-tal med vänstertrafik, så dörrarna måste flyttas/nytillverkas, så att Senatorn passar in. Likaså måste linjenummerkrukor tillverkas, och ersätta destinationsskylten.

S.E.S. gör en Büssing dubbeldäckare, som är mycket lik SL H31. Även här måste nya dörrar till på vänstersidan, bakre dörren flyttas "ett halvt fönster bakåt" etc.

Playart gjorde en leksaksaktig modell av Scania 112. Den är enkel och lite grov i konturerna, men stämmer i måtten som en H0-modell. Med nya hjul, dörrar och fönster (framförallt vindrutan) kan den bli en snygg SL-, eller SJ-buss. Denna modell får dock behålla dörrarna på höger sida.

HJP

Möllers

trevligt jag gillade Scanian  :)

Jonas Sandqvist

Ett par bilder från min Berlin-hylla! Trångt värre  ;)






HJP

Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 december 2007, 21:12:23 PM
Idag kom den... Äntligen!


SS H14 A16003 "Kamelen" i skala 1:50.



****
Oj, vilken trevlig modell!

H14 är en fascinerande busstyp. Var det några speciella fördelar med denna lösning, jämfört med ledvagnar. Vad ryms i kamelens puckel?

HJP

HJP

Citat från: Nico skrivet 17 september 2007, 17:45:16 PM
Laddar upp bilder på ett urval av några av de modeller som jag själv har. Är dock bara snapshots med nallen så kvaliteten är därefter och jag var även för slö för att plocka ur en del ur askarna. Hoppas det ursäktas, men jag är ingen fotograf utan bara en högst ordinär dagdrivare och slöfock...  ;D







****
Mycket trevligt!
Särskillt gillar jag Büssingen, och att man med enkla medel kan få en tysk, att se svensk ut. Man behöver inte krångla till det.

HJP