RV 76 mellan Edsbro och Hallstavik får underkänt...

Startat av Ersa, 26 februari 2009, 15:02:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

...i en rapport om vägsäkerheten i Stockholmsregionen. Motormännens riksförbund som gjort rapporten föreslår rensning runt vägen. Vägverket vill se över hastigheten.

http://www.norrteljetidning.se/motor/artiklar/id/6447

Stefan P

Hej

Jag kan hålla med rapporten att det är en dålig väg sen jag körde linje 639 på vägen.
Är det 70 km på den vägen man kan inte gärna sänka till 50 km.


mvh Stefan P

Patrik

Är det hela sträckan som är dålig eller bara små delar för det här ser väl inte så farligt ut, eller?





Ersa

Vilka vägar i Roslagen (förutom E18) är egentligen breda, raka och säkra? ::)

Wolfie

För att vara en riksväg så är standarden låg. Dessutom är standarden en helt annan i Uppsala län, något som gör att farten lätt blir hög även här.
När man gör dessa avvägningar om en väg är säker kollar man på saker som siktsträckor, (ser hyfsade ut på bilderna, även om det finns sänkor i mitten som begränsar sikten), utfarter från fastigheter, (det ser det ut att finnas), vägen bredd jämfört med dess trafikmängd, (särskillt viktigt om det går mycket tung trafik, vilket det gör på här på väg till Kappelskär bla) och hastighet (här spelar linjeföringen roll, dvs om vägen har mjuka eller skarpa kurvor).

Sammantaget så tror jag att det stämmer även om det finns värre exempel i Stockholmsområdet och på andra platser i landet.

UglyJazz

Det finns en hel del vägar som håller lägre standard än denna...
Jag har bott i Edsbro ett antal år och även kört buss och lastbil i alla år, men så illa är inte denna väg jämfört med andra vägar i landet... Beläggningen är jämn och fin. Vägen är till större delen nyasfalterad sedan en tid, men den var inte dålig innan heller...
Kom till norrland och åk lite E10 eller norra delen av E4 så ska ni få lite nya perspektiv på livet. Länsvägar norr om Sundsvall ska vi inte ens nämna i dessa sammanhang...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Ersa

76:an är rätt okej, iaf jämfört med den bedrövligt smala 280:an mellan Edsbro och Rimbo.

Jag vet inte om jag vill hålla med om Norrlandsargumentet. Jag är uppvuxen i det luddiga begreppet "Norrland", och levde i princip på vägarna i många år efter att körkortet togs, först i bil och sedan även i buss. Men jag hade aldrig haft några större bekymmer med vägar, incidenter och avåkningar förrän jag började köra på kostigarna i Roslagen.

RoTe

Rv76 Lövstabruk - Forsmark då... INTE kul att köra buss där!

JB

Rv77 mellan E18 och länsgränsen är inte heller så kul...

/Jonas