Bussar är stora....

Startat av a32, 24 februari 2009, 08:36:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32



WOW!! Tänk att bussar är sååå stora....

/a32   ;)

snart är sommaren här igen

Nico


Schysst bild!  :D Ser ut som Kvarnbacksvägen, strax före Jetverkstäderna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Trafikar´n

Bra bild, o bra rubrik, men hur många har tänkt på hur stor en buss är?
Sett till statisk vägyta så blir en normal ledvagn på 18 meter och 2.55 bred 45 kvadratmeter. Hur stor lägenhet har du?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

olasand


Niclas Rosenius


   En bra fångad bild med passande bildtext  ;D

   //Niclas

Trafikar´n

#5
Bussar är stora, större än en dels hela lägenhet..
Hur många har koll på exakt varje del av sin lägenhet? men det förväntas bussföraren ha, trots höga ryggar, blinda vinklar osv. En truckförare på pripps kan stjälpa en hel pall pilsner utan att det skrivs om det, men motsv situation för en bussförare.. Föraren bromsade så häftigt att min barnvagn nästan välte.
se jämförelsen.. men inte för truckföraren några rubriker inte
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Danne B.

Hur stor en buss är känns även när man tvättar en... Med borste, för hand... Är väl ungefär som att svabba en femrummare! ;)

//Danne

Nico


Citat från: Trafikar´n skrivet 24 februari 2009, 09:00:36 AM
Bra bild, o bra rubrik, men hur många har tänkt på hur stor en buss är?
Sett till statisk vägyta så blir en normal ledvagn på 18 meter och 2.55 bred 45 kvadratmeter. Hur stor lägenhet har du?

Det där kan man nog även ställa i förhållande till volymen på innanmätet, speciellt när det är kallt ute och bussen behöver värmas upp. Har för mig att man mellan tummen och pekfingret brukar höfta till med en volym på ungefär 50 m³ för en normalvagn och cirka 75 m³ i en ledvagn.

Det blir en hel del luft som ska värmas upp och lägger man då till dörrar som öppnas och stängs samt en allmän avkylningseffekt, då väggar och fönster är tunna och isoleringen i princip obefintlig, om det är kallt ute så förstår man att det inte är det lättaste att ens hålla 15-20 C° i en buss när vintern är som bistrast.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Wetjo

Citat från: Danne B. skrivet 24 februari 2009, 10:36:31 AM
Hur stor en buss är känns även när man tvättar en... Med borste, för hand... Är väl ungefär som att svabba en femrummare! ;)
//Danne

Hade ingenting för mig, så jag satte mig att räkna... :o
Om du handskurar en normalbuss som är 3,15 hög o 2,60 bred o 12 meter lång är det 91,98 kvadrat.
Tar du istället en Ledbuss som är 18 meter o i övrigt samma mått blir det 129,78 kvadratmeter.

Det första exemplet blir en fyrarummare och det andra skulle jag vilja ha till en sexrummare...

Lycka till med handtvätten!  ;D

a32

Tackar!

Det är fotat på Kvarnbacksvägen förra sommaren.
/a32   ;)

Zella

Kanon bild... bra färgkontrast av blått, rött, grönt och ett litet inslag av gult.  8)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon Bertilsson