Västsveriges bästa och sämsta vägar

Startat av Bengt Jönsson, 23 februari 2009, 17:39:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Motormännen har inspekterat vägarna i Västsverige och betygsatt dem från bästa till sämsta.  Bäst är R27, den nyaste delen med 2+1 samt motorvägarna.

Sämst är LV156:an mellan Härryda - Nissastigen  vilket kan underskrivas av undertecknad som i helsgens snöväder körde mellan Ljungsarp - Nittorp på just 156.

Allt finns att läsa på:  http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=478516

/Bengt

David M

CitatDen väg som fick sämst betyg av alla är länsväg 156. Den fick underkänt på hela 94 procent av den granskade sträckan och uppnådde endast 2,06 stjärnor.
- Det är framförallt mittområdet på vägen som är dåligt. Filerna är inte separerade, vilket medför en ökad risk för frontalkrockar. Annars är det främst riskfyllda korsningar och farliga sidoområden med mycket sten och träd som drar ner betygen på vägarna, säger Niklas Stavegård[trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen]


Bortsett från att det kan användas som underlag för en diskussion om förbättring av vägnätet så är hela undersökningen ett stort jaha. Filer som inte är separerade - Betyder detta att majoriteten av alla landsvägar, även de nybyggda, och gator är trafikfarliga som helst skall undvikas till varje pris? Farliga sidoområden finns det ochså i överflöd av längs andra vägar - Vad är speciellt med just denna?

För en som aldrig har kört på ovannämnda länsväg 156 så verkar det oerhört konstigt att utnämna just denna väg till Västsveriges osäkraste väg.

Bengt Jönsson

Citat från: David M skrivet 24 februari 2009, 13:02:09 PM

Bortsett från att det kan användas som underlag för en diskussion om förbättring av vägnätet så är hela undersökningen ett stort jaha. Filer som inte är separerade - Betyder detta att majoriteten av alla landsvägar, även de nybyggda, och gator är trafikfarliga som helst skall undvikas till varje pris? Farliga sidoområden finns det ochså i överflöd av längs andra vägar - Vad är speciellt med just denna?

För en som aldrig har kört på ovannämnda länsväg 156 så verkar det oerhört konstigt att utnämna just denna väg till Västsveriges osäkraste väg.
[/quote


Mellan Härryda - Skene/Kinna är den mycket tungt trafikerad.  Tygrikets enda väg mot "stora staden" där ingen del av vägen är mer än 7-8 m bred, mycket och tung trafik, mycket och tung trafik, skymda kurvor och backkrön mm.
Tittar man på de fina målningarna som finns i vänthallen på Göteborg C kan man se att det i vägens sträckning mellan Härryda - Skene/Kinna var tänkt att byggas järnväg en gång i tiden.

Resten av vägen Kinna/Skene - Tranemo - "Nissastigen" är vägen smal, kurvig och knappt mer än 6 m bred.  Genom ett flertal mindre samhällen, exv. Strömsfors, Uddebo, Tranemo, Ljungsarp är vägen en belagd bygata och ändå kallas den för Länsväg.

/Bengt

Johan Hansson

hela Hallands län vägar.
Ända pluset är E6an
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 februari 2009, 15:59:31 PM
Citat från: David M skrivet 24 februari 2009, 13:02:09 PM

Bortsett från att det kan användas som underlag för en diskussion om förbättring av vägnätet så är hela undersökningen ett stort jaha. Filer som inte är separerade - Betyder detta att majoriteten av alla landsvägar, även de nybyggda, och gator är trafikfarliga som helst skall undvikas till varje pris? Farliga sidoområden finns det ochså i överflöd av längs andra vägar - Vad är speciellt med just denna?

För en som aldrig har kört på ovannämnda länsväg 156 så verkar det oerhört konstigt att utnämna just denna väg till Västsveriges osäkraste väg.
[/quote


Mellan Härryda - Skene/Kinna är den mycket tungt trafikerad.  Tygrikets enda väg mot "stora staden" där ingen del av vägen är mer än 7-8 m bred, mycket och tung trafik, mycket och tung trafik, skymda kurvor och backkrön mm.
Tittar man på de fina målningarna som finns i vänthallen på Göteborg C kan man se att det i vägens sträckning mellan Härryda - Skene/Kinna var tänkt att byggas järnväg en gång i tiden.

Resten av vägen Kinna/Skene - Tranemo - "Nissastigen" är vägen smal, kurvig och knappt mer än 6 m bred.  Genom ett flertal mindre samhällen, exv. Strömsfors, Uddebo, Tranemo, Ljungsarp är vägen en belagd bygata och ändå kallas den för Länsväg.

/Bengt

I snöoväder finns det ju inga vägar som är särskilt roliga att köra på, även om man så klart hellre kör 2+1 - väg eller motorväg under sådana förhållanden. Med viss reservation för motorväg, det kan vara synnerligen otäckt om du i mörker har förblindande snödrev emot dig så du måste krypa fram i 50 medan du har omkörande medtrafikanter som tycker att det går utmärkt att hålla 110 i vilka förhållanden som helst. Man slipper i alla fall möta dem.

På sommaren och i fullt dagsljusdäremot tillhör ju jag de nördar som tycker att lv 156 och liknande vägar är Västsveriges roligaste vägar att köra på...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Stefan K

Vad är hastigheten på rv 27 numera; 90 eller 100?
Antar att den räknas som säkrare än rv 40 eftersom hastigheten är lägre. Den påverkar mycket!