Huvudmeny

Gatsten

Startat av Stefan P, 21 februari 2009, 11:50:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När slutade vi med gatsten på större vägar tex. Karlskoga - Kristinehamn?
Och varför använde vi gatsten till vägbyggen? Hållbarhet? Vart väldigt hal vid regn.

mvh Stefan P

fontheking5

Jag vet inte när det försvann men på en av huvudgatorna i min hemby så ligger det fortfarande kullersten på gatan men det är nog för att dom vill hålla nere hastigheten , men vissa kör ju som dårar ändå . Men det skakar också när man kör där och det blri halt vid regn och snö . Men jag har inget emot gatsten .

David M

Det enkla svaret är: Arbetskraftskostnader och materialkostnaderna. När lönerna steg under 1950-talet blev det ruskigt dyrt att låta stenhuggare hugga till på det gamla viset och ha en annan kår stensättare som satte ut sten för hand. Man räknar med att varje kvadratmeter väger drygt 200 kg så förstår man hur många ton som gick åt och hur det slet på gubbarna. Parat med att det rådde kronisk arbetskraftsbrist ville man mer än gärna byta underlag. Under 1930-talets krisår var det däremot en perfekt lösning, för då kunde man förbättra vägarna och hålla tusentals sysselsatta.

Stefan K

Det är nog tur att gatstenen är borta på de större vägarna. Synd bara att så många stadsgator blev av med gatstenen. Det är ett slitstarkt och hållbart material.
Vad värre är - mycket av den gatsten som användes i t.ex. Malmö dumpades som utfyllnad i Norra hamnen. Den hade varit värd ett relativt högt pris idag.

Bengt Jönsson

Gamla Rikstvåan genom Varberg från rondellen strax norr om Jonstaka och in i sta'n är fortfarande gatstensbelagd med en svart sträng av mörkare sten som mittavskiljare..
;D ;D 8)

/B