Men nu blev det väl fel?! (5 Stockholmsbilder till)

Startat av Marc, 27 maj 2007, 19:57:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

#15
Citat från: Marc skrivet 27 maj 2007, 19:57:29 PM
En lång fin buss.
Så lång att om den står tvärs över Slottsbacken, så spärrar den hela vägen! Jag vet det...tillsammans med 20 kollegor bevittnade vi detta i 15 minuter idag.
Föraren på bilden har inte med bussen att göra, utan är en eldsjäl som hjälpte "långeman" loss.

Ägaren av denna synnerliga bekanta röda långa buss utan styrbar boogie, som inte heller jag tänker hänga ut ägare/regnr på, (även om många nog kan gissa) lär vara fullt medvetna om lagar och regler. Denna lär inte gå på någon "SL-dispens" då den trots röd färg inte direkt går på linjetrafik i innerstaden. Cityterminalen är det mest centrala denna vagn passar på. Bakläxa för denne depåchef.

Dessutom är bussen 10 år gammal detta år. Där rök även miljözonens krav...

Nico

Kruxet är väl att väldigt många depåchefer, vagnutsättare m.fl. kallt räknar med att de som ska beivra detta (tror de kallas för polisen, men jag är inte säker då det var så länge sedan jag såg någon) inte har tid, lust eller ork till detta alternativt att de i många fall nog inte heller själva känner till det. Om jag inte missminner mig så är väl detta med fordonslängd även något som främst återfinns i den lokala ordnings- respektive trafikstadgan? Kan nog bli lite si och så med efterlevnad då dessa regler även varierar mellan kommunerna medan de lokala vaktdistrikten ofta överlappar flera kommuner samtidigt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Elmheden

Citat från: Johan B skrivet 28 maj 2007, 15:23:31 PM
Intressant, detta kände jag inte till. Smart sätt av tillverkaren att komma tillrätta med problemet. Ser man någon större skillnad mellan en 13,99 och en 14,05 eller krävs det ett tränat öga? Vet du vilka som är vanligast i Sverige, fullängdsvarianten eller den förkortade? Ruvar någon på bilder, lägg gärna upp så man kan jämföra.

Nej syns ingen större skillnad, vi pratar 6cm.

psy

Det är riktigt skittrist med oseriösa kollegor som fullständigt skiter i regler om miljözon och fordonslängd. Det kostar i runda slänga runt 70 000:- att eftermontera partickelfilter och katalysator för att få köra i miljözon med en buss som annars är för gammal. (Från årskiftet i år försvann den möjligheten, så nu är det bara ålder man går på)

Låt säga att bussägare A lägger ner pengar på att köra lagligt i Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund. När bussägare A ska sätta pris på sina resor måste han naturligtvis ta ut kostnaden för detta av kunden. Bussägare B skiter i regler och räknar kallt med att det är låg risk att få böter. När bussägare B sätter pris på sina resor är han billigare än A. Kunden som ska åka buss har ingen aning om detta alls, eller skiter i vilket, och väljer att åka med B.

Det finns väldigt många oseriösa tomtar av typen B i vårt land, och det förstör för alla andra som är seriösa.

Jo

När det gäller längden kan man ju tänka sig att det är lämpligt att beivra detta i samband med att längden skapar trafikolyckor och/eller trafikproblem. Finns ju egentligen ingen anledning att för polisen att ge sig ut och kolla längdreglerna om de som kör gör det utan att orsaka problem för andra men om en sådan buss är inblandad i en olycka eller blockerar vägen pga. längden är det ju bara bra att ta fram bötesblocket. (Jo jag vet att lagar är till för att följas men ibland skadar inte lite smidighet heller)

När det gäller miljözoner kan man ju fråga sig varför inte det gäller privatbillister också. Det enklaste kanske vore att i samband med trängselavgiften också ta ut en miljöavgift så att de bolag som ofta kör i Stockholm sparar in kostnaden för bussar med bättre miljöegenskaper medan de som kör någon enstaka gång om året istället fåre betala för att skita ner.

Nicklas K

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2007, 13:51:57 PM
Längden i Stockholms stad är generellt 12 meter, treaxliga bussar med styrbar tredje axel tillåts vara 13,99 m (inkl ev skidbox).

//Lars

Intressant... Innebär detta att 2 axliga bussar inte får vara längre än 12 meter ?
Mvh Nicklas K

Nicklas K

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 maj 2007, 21:44:25 PM
Svar Ja!

Tidigare (innan 1991) hade SJ (och sedermera Swebus) dispens för ett antal fordonsindivider som var 13-13,7 meter att i samband med snabb-och veckoslutstrafiken köra vissa gatusträckor trots detta, något sådant finns inte idag.

//Lars

Ok. Så alltså om vi (Sb Hkl) ska köra inne i Sthlm med 5440 (Vo B12M 8700 ,2 axl, 13,55 meter) så måste vi söka dispens....
Tack för upplysningen !  :)
Mvh Nicklas K

Ersa

Citat från: Nicklas K skrivet 28 maj 2007, 21:55:21 PM
Ok. Så alltså om vi (Sb Hkl) ska köra inne i Sthlm med 5440 (Vo B12M 8700 ,2 axl, 13,55 meter) så måste vi söka dispens....
Tack för upplysningen !  :)
Mvh Nicklas K

Ni bör även skaffa ett rött miljözonsklistermärke i rutan.

Nicklas K

Miljözonsmärke finnes...... Vi får försöka att kapa bussen lite bara....  ;)