Huvudmeny

Söndagsbild 75

Startat av Jona, 15 februari 2009, 00:54:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

I brist på bättre idéer tänkte jag bjuda på några bilder från alla dom olika besök jag gjorde i Umeå under 2008.
Stadstrafiken genomgick ju en hel del förändringar under det året. Inte bara operatörs-byte utan en hel del olika bussar rullade fram på stadens gator.

2008 besökte jag Umeå 8 gånger.


Fotade en stund på förmiddagen själv men sedan slöt Jacke upp trotts snöovädret Umeå bjöd på.
På kvällen dök Yujin upp och då reste vi 3 i samlad trupp till Vännäs där vi övernattade.


Dagen efter besökte vi 3 Umeå igen. Vännäs gjordes osäkert på förmiddagen, Vindeln fick sättas i skräck på eftermiddagen och lunchen tillbringades i Umeå. Med något bättre väder också. Det måste varit Yujin som tog med det.

Fortfarande rullar det riktiga bussar i staden och man kan få möjlighet och framföras på linje 1 med dessa trevliga klenoder. Veolia hade dispens för dessa gamla trotjänare på linje 1 så dom framfördes flitigt på den linjen.


Mars, nu började dom av Veolia inlånade bussarna som till sommaren skulle sättas i trafik i Partille rulla så det blev dags för besök 3 i Umeå detta år.


Maj, Återigen är jag och Jacke tillbaka till Umeå, här är det en röd buss och bussnackaren Erik som slutit upp och får symbolisera en av alla otal busstyper/färger som rullar i staden.


Nu har Swebus tagit över, alla gamla höggolvare är borta. Istället har staden fått gammal skrot som andra städer inte vill ha. Denna gång, besök 5 så tillbringade jag en vardag eftermiddag en sommardag i staden.


10 dagar senare är jag tillbaka i staden. Nu med sällskap av Jacke igen. En röd buss från Swebus får visa hur vikarie-bussarna kunde tänkas se ut denna sommar.


För att ge Umeå en chans och återhämta sig dröjde det till slutet av September innan jag gjorde återbesök här.
Denna gång med förstärkning av den store Bussmicke. Eller stor och stor, han är väl lika stor som oss andra, men han är nog den som är mest känd i alla fall...

Här ser vi återigen en buss som i nästa liv, eller så, ska användas i trafik för Västrafik men som slits ut i Umeå först.
Bussen möter även en annan av sommarens vikarie-bussar nämligen ett gammal vrak från X-trafik och Gävle.


Vi kör en till bild från samma besök. Som ni sett har Umeå haft vikarie-bussar från X-trafik, Jönköping, SL osv osv
Men även Uppland...


... Kalmar har fått skicka bort gamla rester hit. Blev 3 bilder i detta bildsvep från när jag och Bussmicke stormade staden. Men det är inte slut här...


Sista oktober besöker jag Umeå för sista gången 2008. Yujin och Jacke är med som backup.
Nu rullar en buss från Dalarna i staden.


Nästa sista bilden i svepet. Det är fortfarande Oktober. Under hela 2008 skulle egentligen stadsbussarna i Umeå haft denna färg, blå och blå med blå ULTRA logga. Men som ni bitvis sett i detta svep så visste inte alla bussar hur man skulle klä sig.
Men friden börjar sakta återställa sig. Man köpte in 17 av denna busstyp Volvo B9S som sakta började sättas in under årets sista månader. Så dom flesta vikarie-bussarna kunde sakta men säkert fasas ut. Hur många vikarie-bussar som fortfarande rullar i staden i början av år 2009 vet jag inte.


Slutligen en bild på en buss som både rullat åt Veolia och sedan Swebus. Den har även haft rätt kostym under hela år 2008. Den har bara fått byta ägare och nummer från 1050 till 6933

Här går den på den under senhösten nystartade linje 75 som passande nog är denna söndags delnummer. Cirkeln är sluten....

MVH Jona

http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

Muk

Trevligt bildsvep! Variation förnöjer, som trafikutövarna i Umeå kanske säger.  :)

Bussmicke

Mycket trevligt.

Själv besöktes Umeå 4 gånger av mig om jag räknat rätt..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 15 februari 2009, 09:04:25 AM
Mycket trevligt.

Själv besöktes Umeå 4 gånger av mig om jag räknat rätt..

Jag har gjort ett stort misstag. 4 bilder från Umeå saknades på min hemsida. Hade helt glömt bort kvällsbesöket då jag övernattade hos min kusin för att på morgonen dag efter fara med linje 63 mot Östersund.

Felet är nu åtgärdat och därför får ni en bonusbild...


Sopåkarna från Paris har några dagar kvar och trafikera gatorna i staden som skriver bokstaven U me Å...
Denna dag gick jag från Östra Ersboda till Berghem (tog cykelbanan rakt igenom området Mariehem/berg och gick inte den väg bussarna kör.) Gick sedan genom Berghem och ner på Gammlia. Vände där och gick nästan samma väg tillbaka till Östra Ersboda.


Blir då detta det 9 besöket och inte 8??? Ja bra fråga, om vi räknar dom dagarna i februari som var samma fototur med en övernattning i Vännäs som ETT besök, ja då är det fortfarande 8. Räknar man dom som olika besök, ja då blev det 9 turer....

Kan även bara som reflektion nämna det, Veolia och Swebus har inte använt samma vikarie-bussar i olika färger, utan dom har hittat eget skrot och låta förarna i Umeå försöka framföra.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona