Författare Ämne: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg  (läst 5909 gånger)

Utloggad Alexei

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 66
Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« skrivet: 08 februari 2009, 13:41:06 PM »
Jag hadde bara tänkt mig två frågor idag, men en sak leder till en annan  :)

Malmö Inre Ringväg, öppnades 1974.  Tror ni att den fått samma utforming om Öresundsbron byggt på 1970 talet som det var tänkt. Det lär väll ha fattats ett 'oåterkallelgt beslut 1969'?
Inre Ringvägen i sig är fin, men det finns lite lågbuget över anslutningarna till dom andra motorvägarna, och det är väll just dessa anslutningar som är syftet med leden?
Sege karussellen, är ju en riktig nödlösning - som fick byggas om efter bara några år. (se min andra tråd)
Mötet med Treleborgsvägen är en rondell, visserligen stor och påkostad, men trots allt en rondell, med vejningsplikt - på en Motorväg!!  (man har senare lagt till Motorväg upphör skyltar, men så var det inte från början)
Anslutningen med Ystads motorvägen, är också rondell, men jag är inte lika familijär med den.

Vad tror ni?

Mvh
Alexei   

Utloggad David M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 343
SV: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2009, 00:56:50 AM »
Mitt tips är att kolla upp Malmö Stadsatlas, under Tema --> Fastigheter & planer --> Antagna planer. En veritabel guldgruva om man vill se när planerna för ett visst hus/vägprojekt antogs och hur man resonerade när man behandlade eventuella överklaganden.

Kollar man även upp planerna för Högaholm (PL 966), dvs bostadsområdet sydost om Trelleborgsrondellen, ser man att man hade tänkt sig utformningen av Inre Ringvägen väsentligt annorlunda. Denna kartan i slutet av plan del 2, beskrivning, talar för att Yttre Ringvägen skulle ha anslutit till Trelleborgsmotorvägen någonstans i höjd med Almviksparken och Katrinetorp. Dessutom var trafikplats Söderkulla inte med i Inre Ringvägen från början (den byggdes visst någongång kring 1976-1977 enligt PL1274, då var det en stor fördel att människor kunde köra igenom staden utan att behöva korsa så många vägar av döma av remissvaren som finns med).


Yttre Ringvägen lades ut som vägreservat samtidigt som Inre Ringvägen under 1950-talet. Det var aldrig tanken att Inre Ringvägen skulle ansluta till Öresundsbron, endast förenkla transporterna inom staden. Beslutet om att bygga Inre Ringvägen tror jag togs först 1971-1972, 1968 beslöt man att bygga Sturup och det var våren 1973 efter att Bulltofta lagts ned som man kunde börja bygga. Just denna lokala transportfunktion som man utgick ifrån gjorde nog att det inte gjorde så mycket om vägen anslöt till rondeller i bägge ändarna.

Utloggad David M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 343
SV: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2009, 01:07:14 AM »
Den här planen över trafikplats Fosie var rätt intressant:
http://xyz.malmo.se/website/asp/Planer_lmv.asp?PLAN=PL1037

Man tänkte sig alltså en motorvägsanslutning härifrån (till Oxie som ersättning för nuv. länsväg 101?). Dessutom är detta en ännu gällande detaljplan, så så småningom lär vi väl få se Lockarpsvägen ombyggd till motorvägsstandard. Tittar man på en satellitbild så syns växtligheten som en gång bör ha utgjort trädgården till den gård som låg där en planskild korsning över Agnesfridsvägen skulle ha funnits.

Utloggad Bengt Jönsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1514
SV: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2009, 17:51:45 PM »
Den enda riktiga vägen till Malmö är gamla E6 via Saxtorp (med en av landets äldsta cirkulationsplatser), Löddeköpinge och Lomma för att sedan åka igenom Malmö på Nobelvägen.  Ok, motorvägen förbi Ängelholm kan tolereras bygd 1960 som den är.
 8)

Naturligtvis gäller även den gamla vägen "Diligensvägen" över Hallandsåsen förbi "Motell Hallandsås" och Margretetorps Gästgiveri.
 8)

/B

Utloggad Stefan K

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 338
SV: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2009, 18:15:51 PM »
Anslutningarna av Inre Ringvägen (IR) till vägnätet mot Öresundsbron resp. norrut var med i planerna när den byggdes. Inre Ringvägen skulle anslutas till rv 11 vid tpl Bulltofta och till Öresundsbron via tpl Fosieby, som fick en speciell trafikplatslösning för att klara funktionen. I det fall att Yttre Ringvägen inte skulle ha byggts skulle detta alltså ha blivit en lösning. Därför var Inre Ringvägen förberedd för en breddning till 3+3-väg.

Orsaken till att detta alternativ avfärdades vid utbyggnaden av Öresundsförbindelsen var att IR då skulle få upp mot 50000-60000 fordon/dygn. En lösning med 3+3 körfält klarar den belastningen - men det är för tätt mellan trafikplatserna. Det blev därför ingen godtagbar lösning, utan det var bättre att bygga ut Yttre Ringvägen som anslutning.

Utloggad Stefan K

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 338
SV: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2009, 18:31:18 PM »
Skulle lägga till en sak till.
Denna lösning med IR som förbindelse till Öresundsbron på sträckan tpl Bulltofta-tpl Fosieby gjorde ju också att man i stort accepterade att tpl Lindeborg och tpl Sege kunde vara kvar med låg standard.
Åkte i Malmö på 1980-talet och har också för mej att dessa trafikplatser räknades som motorväg, utan slutskyltar som det finns idag.

Utloggad David M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 343
SV: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2009, 22:45:21 PM »
Anslutningarna av Inre Ringvägen (IR) till vägnätet mot Öresundsbron resp. norrut var med i planerna när den byggdes. Inre Ringvägen skulle anslutas till rv 11 vid tpl Bulltofta och till Öresundsbron via tpl Fosieby, som fick en speciell trafikplatslösning för att klara funktionen. I det fall att Yttre Ringvägen inte skulle ha byggts skulle detta alltså ha blivit en lösning. Därför var Inre Ringvägen förberedd för en breddning till 3+3-väg.

Orsaken till att detta alternativ avfärdades vid utbyggnaden av Öresundsförbindelsen var att IR då skulle få upp mot 50000-60000 fordon/dygn. En lösning med 3+3 körfält klarar den belastningen - men det är för tätt mellan trafikplatserna. Det blev därför ingen godtagbar lösning, utan det var bättre att bygga ut Yttre Ringvägen som anslutning.

Som jag tolkar planen för trf Fosieby skulle detta vara början/slutet för en lv 101 som motorväg till Oxie. Planskissen i detaljplanen indikerar detta genom att motorvägen fortsätter förbi en inskissad korsning med Yttre Ringvägen (hur man tänkt sig trafikplatsen här utelämnas i planen).


Jag kommer ihåg att det diskuterades att låta Inre Ringvägen ta hand om trafiken till Öresundsbron. Fast den skissen jag kommer ihåg gick ut på att man skulle bygga Yttre Ringvägen mellan trf Kronetorp - Sunnanå och där ansluta till motorvägen in mot Bulltofta. Sedan skulle vägen till brofästet börja/sluta som en trumpetkorsning med Trelleborgsmotorvägen i höjd med Svågertorp. Någon plan där man tänkt sig bygga vägen till bron från Fosieby har jag aldrig sett.

Utloggad Alexei

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 66
SV: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2009, 20:52:02 PM »
Hej!

Tack för era svar om Malmös motorvägsnat - jag beklagar att jag inte hunnit tacka förrän nu.

Jag är riktigt fasinerad av vissa av kartorna som länkats till.  Intressant är att det planerades en riktigt maxad motorvägsknut där yttre ringen skulle möta trelleborgsvägen. 
På tal om nuvarande trafikplats Petersborg, jag har inga fakta i frågan, men jag skulle misstänka att efter, nord/syd är syd/öst det största trafikflödet, så förvånad att man inte satsade på en direkt flyover. (Jämför med TPL Sunnanå).

Mycket intressant om TPL Fosieby, tyckte alltid att den var överdimentionerad, men förstår bättre nu varför den blev utformad som den blev
 :)

Utloggad Stefan K

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 338
SV: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2009, 19:33:59 PM »
Trevligt och du gillade våra synpunkter och fakta m.m.

Intressant att du tar upp tpl Petersborg - för visst är det så. Trafiken i relationen YR-Trelleborg är den största vilket gör att den del av körbanorna som har trafik från öst mot syd + från norr mot öst får en mycket hög belastning eftersom denna trafik samsas här. Det är alltså den västra körbanan på bron.

I samband med fortsatt utbyggnad av Svågertorp med bl.a. IKEA har denna fråga aktualiserats igen. Nu byggs en trafikplats vid Pildammsvägen med ramper mot både öst och väst.

Men visst - en direktramp från ost mot Trelleborg hade nog byggts om man visst hur stort Svågertorp skulle bli.

Utloggad CD

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 402
SV: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2009, 19:18:13 PM »
Jag hadde bara tänkt mig två frågor idag, men en sak leder till en annan  :)

Malmö Inre Ringväg, öppnades 1974.  Tror ni att den fått samma utforming om Öresundsbron byggt på 1970 talet som det var tänkt. Det lär väll ha fattats ett 'oåterkallelgt beslut 1969'?
Inre Ringvägen i sig är fin, men det finns lite lågbuget över anslutningarna till dom andra motorvägarna, och det är väll just dessa anslutningar som är syftet med leden?
Sege karussellen, är ju en riktig nödlösning - som fick byggas om efter bara några år. (se min andra tråd)
Mötet med Treleborgsvägen är en rondell, visserligen stor och påkostad, men trots allt en rondell, med vejningsplikt - på en Motorväg!!  (man har senare lagt till Motorväg upphör skyltar, men så var det inte från början)
Anslutningen med Ystads motorvägen, är också rondell, men jag är inte lika familijär med den.

Vad tror ni?

Mvh
Alexei   

Men slutade inte Inre Ringvägen just vid Trelleborgsrondellen till en början, och det senare tidigt 80tal? förlängdes som motortrafikled till Pildamsvägen. För att i slutet på 80-talet/början på 90-talet förlängas med Annetorpsvägen till Limhamn, så att trafiken till färjorna inte behvöde gå genom stan.

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5554
SV: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2009, 11:45:59 AM »
Men slutade inte Inre Ringvägen just vid Trelleborgsrondellen till en början, och det senare tidigt 80tal? förlängdes som motortrafikled till Pildamsvägen. För att i slutet på 80-talet/början på 90-talet förlängas med Annetorpsvägen till Limhamn, så att trafiken till färjorna inte behvöde gå genom stan.

Jo och nu med byggandet av Citytunnelstation, och ett nytt område med gallerier och bostäder vid vattentornet så kommer inre ringvägen förlängas med planskild korsning över Pildammsvägen (som blir 2+2 mellan holma och Svågertorp) och 2+2 väg upp till där Hyllie ridklubb nu ligger.

Bygget är i full gång. Nuvarande delen av Annetorpsleden som blir motorväg flyttas också längre norrut än nuvarande sträckning
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Herrgarman

  • Gäst
SV: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« Svar #11 skrivet: 11 september 2011, 23:44:14 PM »
Gammal tråd jag vet men jag vill ändå bidra.
Malmö arbetar med att ta fram en ny Översiktsplan, nämligen ÖP 2012. Man har därför sammanställt tidigare GPL/ÖP för att kunna få en tillbakablick.
http://www.malmo.se/download/18.af27481124e354c8f1800041766/%C3%96SIM.pdf

Utloggad Anders Noren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1026
SV: Skånsk Motorvägshistoria 3 - Malmö Inre Ringväg
« Svar #12 skrivet: 12 september 2011, 10:02:41 AM »
Gammal tråd jag vet men jag vill ändå bidra.
Malmö arbetar med att ta fram en ny Översiktsplan, nämligen ÖP 2012. Man har därför sammanställt tidigare GPL/ÖP för att kunna få en tillbakablick.
http://www.malmo.se/download/18.af27481124e354c8f1800041766/%C3%96SIM.pdf

Men Malmö kommun. Lägger man ut PDF:er med illustrationer så måste man se till att PDF:erna har tillräckligt hög upplösning för att man ska kunna se illustrationerna! Grmbl. 1990-talet är slut för länge sedan!


Ett fullkomligt onödigt kraftuttryck i inlägget har tagits bort av admin.
« Senast ändrad: 12 september 2011, 11:01:44 AM av admin »