Skånsk motorvägshistoria 2 Segekarusellen

Startat av Alexei, 08 februari 2009, 13:29:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexei

När jag var gammal nog att minnas saker ca 1980, (jag skulle då ha varit 5), så byggdes det om för fullt vid Segekarusellen i Malmö. (där Autostradan möter Inre Ringvägen).
Hur såg det ut i ursprungsutförandet?, vill minnas att det fanns ett frafikljus på Inre Ringvägen omedelbart efter rondellen, med ansluting till Lundavägen.
Men hur var det med vägen mot hamnen, fanns den?. Kunde man ta sig från Rondellen mot Stockholmsvägen? (motorvägen in till Centrala Malmö)

David M

Stadsplanen för Segekarusellen år 1978 lär hjälpa dig en hel del. Nu blev inte planen helt genomförd uppenbarligen, den där avfarten före rondellen har jag inget minne av att ha sett. Men tolkar man kartan rätt så slutade Inre Ringvägen vid den här tiden som motorväg i höjd med Scandic motell och korsade sedan Lundavägen i plan.

Finns en hel del detaljplaner om vägprojekt under Malmö stads kartor på nätet, bland annat stadsplan 558 som bestämde motorvägsinfarten från Malmö visar vilken vikt man lade vid vägutbyggnad på den här tiden (Drottninggatan förlängdes genom ett helt bostadskvarter, rätt många hus fick ge vika för att bygga Hornsgatan m.m.). Även detaljplanerna för Inre Ringvägen ligger ute.

Walter

Citat från: David M skrivet 09 februari 2009, 00:40:17 AM
Stadsplanen för Segekarusellen år 1978 lär hjälpa dig en hel del. Nu blev inte planen helt genomförd uppenbarligen, den där avfarten före rondellen har jag inget minne av att ha sett. Men tolkar man kartan rätt så slutade Inre Ringvägen vid den här tiden som motorväg i höjd med Scandic motell och korsade sedan Lundavägen i plan.

Finns en hel del detaljplaner om vägprojekt under Malmö stads kartor på nätet, bland annat stadsplan 558 som bestämde motorvägsinfarten från Malmö visar vilken vikt man lade vid vägutbyggnad på den här tiden (Drottninggatan förlängdes genom ett helt bostadskvarter, rätt många hus fick ge vika för att bygga Hornsgatan m.m.). Även detaljplanerna för Inre Ringvägen ligger ute.

Nej de två högersvängar innan rondellen från Inre Ringvägen respektiva från Stockholmsvägen blev aldrig verklighet. Dock finns de numera sedan ett tag, då i form av breddning av nuvarande avfart/påfart med filer endast för högersväng utan väjningsplikt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Stefan K

Jobbade lite med utformningen av "Segemotet" dvs tpl Sege för några år sedan. Den som är i särklass bäst på kapacitetsberäkningar i Skåne (det är inte jag!) men även nationellt löste problemet med köer genom att föreslå dessa nu införda separata "högersvängar".

Walter

Citat från: Stefan K skrivet 09 februari 2009, 19:17:50 PM
Jobbade lite med utformningen av "Segemotet" dvs tpl Sege för några år sedan. Den som är i särklass bäst på kapacitetsberäkningar i Skåne (det är inte jag!) men även nationellt löste problemet med köer genom att föreslå dessa nu införda separata "högersvängar".

Känns som en rätt enkel lösning si sammanhanget och till en inte alltför stor kostnad. Därmed inte förringa ert arbete.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!