Skånsk motorvägshistoria 1 E4 vid Helsingborg

Startat av Alexei, 08 februari 2009, 13:20:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexei

Jag funderade lite kring historien kring motorvägsutbyggnaden kring Helsingborg och kundrar om jag kan få hjälp från 'forumet'.

Baserat på vad jag kommit fram till på nätet:  E6 förbi Helsingborg var klar 1970.  Ängelhomsleden (dåvarande E4), till Väla 1975.
Väla-Hyllinge (ev längre), ink TPL Kropp,1977. 
Min första fråga är, varför måtro byggde man inte Ängelholmsleden dom sista killometrarna fram till E6 och ev längre, redan 1975?
Är motorvägen Hyllinge-Åstorp (ev längre), äldre änn TPL kropp (1977).
Från resor under mitten andra halvan av 80-talet (då jag var i 10-15 års åldern), vill jag minnas att det var Motortrafikled en bit förbi Hyllinge-Åstorp - stämmer mitt minne?

Alexei  :-\

scaniaolsson

Det stämmer helt perfekt att E4 inte blev motorväg mellan Hyllinge & Åstorp förrän senare.
Innan dess var den mycket riktigt motortrafikled. Vill själv ha det till att det kan varit i slutet av 80 eller början på 90-talet som den blev klar.

Mvh.
Scaniaolsson
(Klippan, tidigare Helsingborg)
Fordonsintresserad elmontör.

Alexei

Tack för ditt svar - kul att mitt minne stämde.   ;D

Ulf Rådeström

Citat från: scaniaolsson skrivet 08 februari 2009, 15:45:11 PM
Det stämmer helt perfekt att E4 inte blev motorväg mellan Hyllinge & Åstorp förrän senare.
Innan dess var den mycket riktigt motortrafikled. Vill själv ha det till att det kan varit i slutet av 80 eller början på 90-talet som den blev klar.

Mvh.
Scaniaolsson
(Klippan, tidigare Helsingborg)

Det var en bit in på 90-talet som det blev motorväg från Hyllinge till en bit innan Örkelljunga.