Trafikkontrollplatser på E6 - hur ofta används de?

Startat av Stefan K, 06 februari 2009, 17:38:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Kollar just på tv-programmet "Hallo Deutschland" på tysk TV (ZDF), där de visar ett reportage om polisens kontroller på motorvägen A2. Kontrollerna gäller framförallt avstånd till närmaste fordon och lastsäkring.

Nu till frågan. Man blir ju nyfiken på att veta hur ofta trafikkontrollplatserna på t.ex. E6 används och om svenska polisen också kontrollerar avståndet mellan fordon och kontroll av lastsäkringen?


Johan Hansson

#1
På E6an så finns det två trafikkontrollplatser som jag känner till.
Vid Helsingborg finns en i södergående och Heberg finns en i norrgående.

Kontrollplatsen i Helsingborg har de gånger jag kört förbi varit i öppen för besökare medan kontrollplatsen i Heberg i Halland oftas står öde när jag kör förbi där. Okej det händer att även den är öppen för besökare när jag kört förbi där och då är det oftas lastbilar som skall in där.
 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Peter C

Citat från: Johan Hansson skrivet 06 februari 2009, 18:39:18 PM
På E6an så finns det två trafikkontrollplatser som jag känner till.
Vid Helsingborg finns en i södergående och Heberg finns en i norrgående.

Kontrollplatsen i Helsingborg har de gånger jag kört förbi varit i öppen för besökare medan kontrollplatsen i Heberg i Halland oftas står öde när jag kör förbi där. Okej det händer att även den är öppen för besökare när jag kört förbi där och då är det oftas lastbilar som skall in där.
 

Det finns några mellan GBG-Svinesund oxå kommer tyvärr inte ihåg exakt var de är. Kanske beroende på att det aldrig var några kontroller där när jag körde på Norge.

Mellan Svinesund-Oslo finns det en del kontrollplatser bl.a. Vestby utanför Oslo som var flitigt använd av Norsk Vegvesen. Men de norska kontollanterna va oftast väldigt trevliga och hade överseende med en liten miss på färdskrivarbladet. De var mest intresserade av vikten, vilket det är väldigt noga med i Norge.

Simon Bertilsson

Citat från: Johan Hansson skrivet 06 februari 2009, 18:39:18 PM
På E6an så finns det två trafikkontrollplatser som jag känner till.
Vid Helsingborg finns en i södergående och Heberg finns en i norrgående.

Kontrollplatsen i Helsingborg har de gånger jag kört förbi varit i öppen för besökare medan kontrollplatsen i Heberg i Halland oftas står öde när jag kör förbi där. Okej det händer att även den är öppen för besökare när jag kört förbi där och då är det oftas lastbilar som skall in där.
 

Den i Helsingborg finns i båda riktningar. Är utrustad med våg och fungerar dessutom som rastplats med toa osv.

Sen finns ju en hel del på E4 genom Småland.

BMJ

Citat från: Peter C skrivet 06 februari 2009, 19:27:57 PM
Det finns några mellan GBG-Svinesund oxå kommer tyvärr inte ihåg exakt var de är. Kanske beroende på att det aldrig var några kontroller där när jag körde på Norge.

Mellan Svinesund-Oslo finns det en del kontrollplatser bl.a. Vestby utanför Oslo som var flitigt använd av Norsk Vegvesen. Men de norska kontollanterna va oftast väldigt trevliga och hade överseende med en liten miss på färdskrivarbladet. De var mest intresserade av vikten, vilket det är väldigt noga med i Norge.
På E6 finns det kontrollplatser på sträckan mellan Uddevalla och Munkedal, strax söder om Hogstorp.

Uffe D

Citat från: Johan Hansson skrivet 06 februari 2009, 18:39:18 PM
På E6an så finns det två trafikkontrollplatser som jag känner till.
Vid Helsingborg finns en i södergående och Heberg finns en i norrgående.

Kontrollplatsen i Helsingborg har de gånger jag kört förbi varit i öppen för besökare medan kontrollplatsen i Heberg i Halland oftas står öde när jag kör förbi där. Okej det händer att även den är öppen för besökare när jag kört förbi där och då är det oftas lastbilar som skall in där.
 


Heberg är oftast öppen på kvällstid nuför tiden. Numera brukar dom stänga av E6an norrgående med TMA-bilar så alla är tvingade att köra in där.

Johan Hansson

Citat från: Uffe D skrivet 19 mars 2009, 09:14:30 AM

Heberg är oftast öppen på kvällstid nuför tiden. Numera brukar dom stänga av E6an norrgående med TMA-bilar så alla är tvingade att köra in där.

Senast härom kvällen hade de en storkontroll i Heberg.
Dessvärre inträffade också en svår olycka i samband med kontrollen.
http://hallandsposten.se/nyheter/halland/1.423998
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.