Näringsställen vid vägen värda att stanna till vid!

Startat av Bengt Jönsson, 06 februari 2009, 15:52:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

De som är ute längs vägarna lär ju sig säkert snabbt var man stannar till och får bra snabbmat.

Mina tips är följande:  "Alex korvbar" i Smålandsstenar vid "Nissastigen" och "Frölich" i Skene vid korsningen gamla R41/LV156
8)

/Bengt

Christer K

Snabbmat i all ära, jag stannar helst vid en Rasta anläggning om inte det finns så får det bli Sibylla korvkiosk.
http://www.rasta.nu/

Bara att söka vidare i länken.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Peter C

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 februari 2009, 15:52:11 PM
De som är ute längs vägarna lär ju sig säkert snabbt var man stannar till och får bra snabbmat.

Mina tips är följande:  "Alex korvbar" i Smålandsstenar vid "Nissastigen" och "Frölich" i Skene vid korsningen gamla R41/LV156
8)

/Bengt

Frölich, ja där får man ordentliga portioner till bra pris! Testa köttbullar med mos om ni har vägarna förbi.

När jag körde på Norge så var det givna stället Håby, god mat, trevlig personal, bra parkering.

Simon Bertilsson

Försöker undvika rasta och hitta någon mer lokal näringsidkare istället. Rasta är orimligt dyra för det de gör. Jämför med en riktig dagensrestaurang med ordentlig mat en bit från huvudvägarna (de tar sällan mer än 80 för dagens inkl måltidsdryck, kaffe osv).
Pizzerior brukar funka, och erbjuder åtminstone käk som är något mer ordentlig än burgarhakens.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 februari 2009, 19:45:28 PM
Försöker undvika rasta och hitta någon mer lokal näringsidkare istället. Rasta är orimligt dyra för det de gör. Jämför med en riktig dagensrestaurang med ordentlig mat en bit från huvudvägarna (de tar sällan mer än 80 för dagens inkl måltidsdryck, kaffe osv).
Pizzerior brukar funka, och erbjuder åtminstone käk som är något mer ordentlig än burgarhakens.

Pizza räknas till fast food.

Niklas Bygdestam

Ett ställe som jag gillar är Vida Vättern som ligger vid E4 vid Vättern. Jag äter väldigt gärna på det stället. Det är tydligt skyltat från motorvägen. När man väl kommit dit finns en gammal mack i 50-talsutseende. Det ska föresten vara den mack som finns med i filmen Smultronstället. Bredvid macken ligger ett gammalt motell och ett matställe. Allting i genuin 50-talsmiljö. Mer prisvärt än både Rasta och McDonald's. Maten brukar dessutom smaka bra. Ett ställe som jag verkligen rekommenderar :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christer K skrivet 06 februari 2009, 17:48:44 PM
Snabbmat i all ära, jag stannar helst vid en Rasta anläggning om inte det finns så får det bli Sibylla korvkiosk.
http://www.rasta.nu/

Bara att söka vidare i länken.

/ Christer K

Fast enligt Vi Bilägares test om vägkrogar kom inte en enda Rasta-krog med bland de bästa. Jag tyckte Rasta var bra förut - förutom i Vårgårda - men numera blir man i regel besviken. Visst: för den som uppskattar stora portioner är de bra men för oss som också vill ha vällagad mat så tycker jag Rasta inte är något bra alternativ längre. Inte ens Brunstorp lever upp till den gamla Rasta-kvaliteten.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Jag får nog hålla med Staffan när det gäller Rasta. Som jag redan sagt så gillar jag Vida Vättern för sin genuina 50-talskänsla :D

Men jag tänkte faktiskt också rekomendera ett ställe i min hemort också
I en annan tråd nämndes hamburgerbaren DAX, se här
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=21197.msg153599#msg153599
För den som nöjer sig med hamburgare kan jag rekommendera stället. Är man hungrig finns det större hamburgare som man kan bli mätt av. Kvaliten på hamburgarna är riktigt bra. Betydligt bättre än McDonald's, Max och Burger King. DAX är också Uppsalas allra första drive in hamburgerbar. Det är byggt redan i början av 1970-talet. Det är byggt då det som nu heter Coop Forum var nytt. På den tiden hette det Wessels men blev senare B&W. DAX byggdes när motorvägen i Uppsala fortfarande var ganska ny. Den vittnar om den tid då Uppsala verkligen skulle visa att man även här kunde vara moderna. Motorväg, stormarknad och som komplement till detta en riktig drive in hamburgerbar. Tänk, nu blev ju Uppsala civiliserat också tyckte man ;)

Inredningen är inte riktigt original. Den verkliga 70-talskänslan är inte helt kvar. Det har istället ändrats under årens lopp till att mer likna amerikansk 50-talsstil, eller kanske snarare vad man här i Europa föreställer sig är amerikansk 50-talssstil. Men det finns inne i hamburgerbaren ett gammalt trafikljus som faktiskt ska vara svenskt och enligt ägaren mycket gammalt. Trots detta kan man ändå ana 70-talskänslan även där inne. En del i inredningen påminner ändå om det

Det är helt klart värt ett besök för den som vill se en representant för en tidsepok här i Uppsala :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.


Magnus

Jag gillar Brändåsen, utanför Hallsberg. God mat, fast dyrt. Jag vet inte om stället heter Brändåsen Resturang eller nåt sånt, jag tror det tillhör Statoil-macken som ligger brevid. Det ligger ett Mcdonalds där också.

Annars tycker jag Dinners är bra.


Ingwar Åfeldt

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 07 februari 2009, 00:58:20 AM
Har jag påstått något annat?  ::)

Jag uppfattade din skrivning:"Pizzerior brukar funka, och erbjuder åtminstone käk som är något mer ordentlig än burgarhakens." som att pizza inte tillhör fast food.

M v h
Ingwar

Ted Selander

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 februari 2009, 20:39:59 PM
Ett ställe som jag gillar är Vida Vättern som ligger vid E4 vid Vättern. Jag äter väldigt gärna på det stället. Det är tydligt skyltat från motorvägen. När man väl kommit dit finns en gammal mack i 50-talsutseende. Det ska föresten vara den mack som finns med i filmen Smultronstället. Bredvid macken ligger ett gammalt motell och ett matställe. Allting i genuin 50-talsmiljö. Mer prisvärt än både Rasta och McDonald's. Maten brukar dessutom smaka bra. Ett ställe som jag verkligen rekommenderar :D

I närheten kan Le Bistro på Storgatan i Ödeshög vara ett alternativ. Från att ha varit kvällskrog i övre prisklassen är det nu mer familjekrog, med lunchbuffé med husmanskost måndag-fredag. Dessutom med viss Bussnack-koppling.   ::)
www.le-bistro.se

/Ted

Peter C

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 februari 2009, 22:39:49 PM
Fast enligt Vi Bilägares test om vägkrogar kom inte en enda Rasta-krog med bland de bästa. Jag tyckte Rasta var bra förut - förutom i Vårgårda - men numera blir man i regel besviken. Visst: för den som uppskattar stora portioner är de bra men för oss som också vill ha vällagad mat så tycker jag Rasta inte är något bra alternativ längre. Inte ens Brunstorp lever upp till den gamla Rasta-kvaliteten.



Ja du har rätt där Staffan. Stannade ibland på Rasta i Tanumshede förr, de införde en slags buffé med 2-3 rätter, visst det va härligt att äta hur mkt. man ville och vad man ville. Men kvaliteten på maten var inte den bästa. Så du har nog rätt i att Rasta va bättre förr.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 07 februari 2009, 12:09:14 PM
I närheten kan Le Bistro på Storgatan i Ödeshög vara ett alternativ. Från att ha varit kvällskrog i övre prisklassen är det nu mer familjekrog, med lunchbuffé med husmanskost måndag-fredag. Dessutom med viss Bussnack-koppling.   ::)
www.le-bistro.se

/Ted

Har serveringspersonalen vita rockar får detta oblyga reklamförsök passera.  ;)
Sist jag åt i Ödeshög - på just Rasta - kostade mig maten 5 000 kronor i självrisk på grund av en dumt placerad sten vid infarten. Jag såg den inte och så var skadan på bilen gjord. Så jag letar gärna alternativ i Ödeshög.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JB

Citat från: Magnus skrivet 07 februari 2009, 02:24:02 AM
Jag gillar Brändåsen, utanför Hallsberg. God mat, fast dyrt. Jag vet inte om stället heter Brändåsen Resturang eller nåt sånt, jag tror det tillhör Statoil-macken som ligger brevid. Det ligger ett Mcdonalds där också.

Har ätit där en gång kan instämma i omdömet att maten är bra. Fast så fasligt dyrt tyckte jag inte var, inte med tanke på vad man fick för pengarna.

/Jonas