Framtida bashastighet på landsväg! Slopade hastighetsgränser???

Startat av Stefan K, 01 februari 2009, 15:11:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Nu förekommer en diskussion inom Vägverket och SKL (Sveriges kommuner och landsting) att man i framtiden kan tänka sig att slopa hastighetsgränserna 50 och 70 km/tim.

Inne i tätorter är då tanken att sänka till 40 i centrala delar och höja till 60 på viktigare trafikleder utan gång- och cykeltrafik.

Det låter väl OK - men hur blir det på landsbygd - skall alla 70-vägar skyltas ned till 60 - eller höjas till 80 km/tim???

Själv anser jag att alla gamla och nya hastigheter skall finnas att välja på. Annars blir det ju samma problem som innan - att vissa vägar får "fel" hastighet eftersom det saknas 50 och 70 km/tim. Däremot är det viktigt att det inte blir för många skiften på en vägsträcka.

Vad tycker ni?

Simon Bertilsson

Om man nu när man infört nya hastighetsgränser, slopar de gamla så har man ju inte vunnit något alls. Det var ju flexibiliteten man ville komma åt!

Stefan K

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 februari 2009, 15:28:04 PM
Om man nu när man infört nya hastighetsgränser, slopar de gamla så har man ju inte vunnit något alls. Det var ju flexibiliteten man ville komma åt!
Exakt - du är helt rätt på det! Vi tappar ju flexibiliteten helt!
Jobbar själv med att trafikplanera och att rita gator/vägar.
Jag skulle vilja kunna sätta rätt hastighetsgräns på 10 km när, dvs med alla stegen som finns nu :-)

JDS

Har du någon länk?

Jag uppfattar det mera som att man vill ändra, eller möjligen slopa, bashastigheterna i trafikförordningen. Detta innebär ju inte att det inte kommer att kunna finnas 50-sträckor i fortsättningen, bara att de alltid måste vara skyltade (vilket de i praktiken redan är). I fråga om 70-sträckor är det kanske lite svårare - en mycket stor del av det svenska vägnätet är ju 70-vägar som saknar hastighetsskyltning helt och hållet.

Men jag kan ju ha uppfattat det fel!