Huvudmeny

Söndagsbild 73

Startat av Jona, 01 februari 2009, 01:02:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

I del 65 så gör vi en tripp längs Skönsbergsvägen. Där nämner jag att vi ska besöka bron som förbinder Navet/Busstationen med Skönsbergsvägen i senare del. Varför inte nu tänkte jag. Bron heter Norrmalmsbron och är alltså Skönsbergsvägen förlängning över Selångersån. På södra sidan om älven där Navet och Busstationen finns byter gatan namn till esplanaden.


Röda huset i bakgrunden är kommunhuset, men som ursprungligen var sjukhuset i Sundsvall. Men Sundsvall fick ett nytt sjukhus högre upp på berget i början av 70 talet och sedan dess är denna kåk kommunhus istället.


Ahhh ett palindrom...


För er som känner till Sundsvall och busslinjerna i staden, bussen är inte felskyltat och kör inte heller vilse. Det förbereds för Gatufesten och därför kan inte busstrafiken framföras via Sjögatan.






Denna buss är utrustad med toa istället för en barnvagnsplats för 2 vagnar. På linje 201 kan det fungera.
Men när dessa bussar används på linje 609 som passerar Ikea, då kan det bli svårt och rymma alla barnvagnar...
Behöver man toa för en bussresa på dryga timmen?


Avslutar detta bildsvep med en bild på en särling....

-------------'*'----------'*'-------------

Följande städer kan alltså för tillfället läggas till listan för brobilds-undertemat:

Gävle (Rådmansbron)
Göteborg (Angeredsbron)
Hudiksvall
Luleå (Bergnäsbron)
Skellefteå (Parkbron och Viktoriabron X2)
Sundsvall (Norrmalmsbron)
Söderhamn
Umeå (Sjukhusbacken, Tegsbron och Kyrkbron)
Örnsköldsvik
Östersund (Frösöbron)

Byar/samhällen:

Bodbysund
Bjästa
Kvarnbyn
Kåge
Matfors
Åbyn

-------------'*'----------'*'-------------

MVH Jona

Länk till bland annat del 65 finns här:
http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


MVH Filosofen Jona

Svemicke

Intressant bildsvep som vanligt! Väldigt vackra städer i Västernorrlands län.

Enligt den eminenta sidan Svenskabussar så verkar det som att Västernorrlands länstrafik låter sina entreprenörer att använda sin egen lackering och som "utböling" förefaller det väldigt förvirrande då jag är van vid att länstrafikbolagen profilerar sig med lackering. Detta är alltså Busslinks egen lackering?

Ser även en buss från Gävleborgs län och länsgränsöverskridande trafik finner jag mycket intressant. Är det X-Trafik som får köra in i Västernorrland eller kör Din Tur även in i Gävleborg? Var kommer X-Trafikbussen ifrån?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Jona skrivet 01 februari 2009, 01:02:17 AM

Följande städer kan alltså för tillfället läggas till listan för brobilds-undertemat:

Gävle (Rådmansbron)
Göteborg (Angeredsbron)
Hudiksvall
Luleå (Bergnäsbron)
Skellefteå (Parkbron och Viktoriabron X2)
Sundsvall (Norrmalmsbron)
Söderhamn
Umeå (Sjukhusbacken, Tegsbron och Kyrkbron)
Örnsköldsvik
Östersund (Frösöbron)

Byar/samhällen:

Bodbysund
Bjästa
Kvarnbyn
Kåge
Matfors
Åbyn

Nog är väl Göta Älvbron mer rekommenderad än Angeredsbron? I alla fall om jag förstått brobildstemat rätt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jona

Citat från: Svemicke skrivet 01 februari 2009, 02:42:39 AM
Nog är väl Göta Älvbron mer rekommenderad än Angeredsbron? I alla fall om jag förstått brobildstemat rätt.

Kan så vara, men bilderna jag tog 2007 på Göta Älvsbron har redan visats som en söndagstråd. Men det var innan jag startade undertemat med broar. Därför räknas inte den med i listan.  Finns några broar till som varit med tidigare men som inte heller är med-räknade av samma anledning....

Sedan vill jag passa på och tacka för alla trevliga kommentarer och för den kompletterande informationen...
MVH Filosofen Jona

Viktor


Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 01 februari 2009, 02:38:42 AM
Enligt den eminenta sidan Svenskabussar så verkar det som att Västernorrlands länstrafik låter sina entreprenörer att använda sin egen lackering och som "utböling" förefaller det väldigt förvirrande då jag är van vid att länstrafikbolagen profilerar sig med lackering.

Numera är det väl mest bara i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten som firmalackade bussar tillåts på olika områden.
-Västernorrland är mest generöst med trafik/linjer där firmalack är tillåten.
-Västerbotten kommer tvåa, med fria firmafärger i alla kommuner förutom Umeå k:n, samt linjer som går från Umeå samt till en grannkommun.
-Jämtland är trea på listan då man där istället har länshuvudmannalack på de busslinjer som trafikerar Östersunds kommun. Även de kommunöverskridande landsbygdslinjerna som anländer Östersund.

I de flesta andra län ska det vara länshuvudmannalack även på små bussar som körs långt ute i skogarna.

Yujin Zhang

Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2009, 15:24:38 PM
Numera är det väl mest bara i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten som firmalackade bussar tillåts på olika områden.
-Västernorrland är mest generöst med trafik/linjer där firmalack är tillåten.
-Västerbotten kommer tvåa, med fria firmafärger i alla kommuner förutom Umeå k:n, samt linjer som går från Umeå samt till en grannkommun.
-Jämtland är trea på listan då man där istället har länshuvudmannalack på de busslinjer som trafikerar Östersunds kommun. Även de kommunöverskridande landsbygdslinjerna som anländer Östersund.

I de flesta andra län ska det vara länshuvudmannalack även på små bussar som körs långt ute i skogarna.

Hur är det med SL och linje 850?

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2009, 15:24:38 PM
Numera är det väl mest bara i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten som firmalackade bussar tillåts på olika områden.
-Västernorrland är mest generöst med trafik/linjer där firmalack är tillåten.
-Västerbotten kommer tvåa, med fria firmafärger i alla kommuner förutom Umeå k:n, samt linjer som går från Umeå samt till en grannkommun.
-Jämtland är trea på listan då man där istället har länshuvudmannalack på de busslinjer som trafikerar Östersunds kommun. Även de kommunöverskridande landsbygdslinjerna som anländer Östersund.

I de flesta andra län ska det vara länshuvudmannalack även på små bussar som körs långt ute i skogarna.
Kalmar var väl rätt toleranta mot firmalack förut? Nu har de väl dock tänkt om?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 februari 2009, 15:37:53 PM
Hur är det med SL och linje 850?

Ja, hur är det med den? Finns det bilder?

I Rimbo var det förr inte så noga med SL-rött på "skolbusslinje" 649, som utöver skolbarnen har någon enstaka betalande vuxen resenär i veckan. Men en dag fick någon för sig något, och då blev det röd lack även på Setran:




Yujin Zhang

CitatJa, hur är det med den? Finns det bilder?

Linjen kördes av Kerstins Taxi och deras taxi sist jag åkte. Jag antar att de har dispens från SL när det gäller länslack..

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 01 februari 2009, 15:39:04 PM
Kalmar var väl rätt toleranta mot firmalack förut? Nu har de väl dock tänkt om?

Det ändrade man väl helt på, i och med upphandlingarna av de nya avtalen?

Esbjörn

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 februari 2009, 01:59:30 AM
Trevligt med bilder från min gamla hemstad ;D
När "nya" kommnhuset invigdes hade Sundsvall sannolikt sveriges största kommunhus räknat till invånarantalet och kanske även överhuvudtaget, det gamla sjukhuset var ju inte litet.

Vad gäller kravet på toaletter har de flesta länshuvudmän med längre linjer i sitt program en gräns antingen i km eller i tid när toalett bör finnas, ett av grannlänen hade i allafall tidigare en gräns på 70 km.

Vad gäller busstypen på linje 201 minns jag att jag reagerade på kravet på lågentré när upphandlingen skedde, här hade det varit på sin plats med normalgolv med lyft vilket gett fler sittplatser och bekvämare resa efter motorvägen-Landsvägen, då hade man visserligen bundit upp bussarna just på 201:an vilket omöjliggjort meranvändning på 600 linjerna vilket gett en högre prislapp i slutänden, men kanske bättre PR för Din Tur .

Det är inte lågentrékrav på vare sig 201:an eller 609/610/611 mot Timrå. Merparten av trafiken körs med normalgolvsvagnar.
Eller är det krav på lågentré vid nyanskaffning?

Omnilinkboggierna används normalt på 600-linjerna och jag antar att de beställdes med toalett för att kunna merutnyttjas på Härnösandspendeln L201.

På linje 201 rullar huvudsakligen Lahti Flyervagnarna 8560-8565 samt 4359. Ofta syns dock även 8201-8205 (Omnilink boggi) i trafiken.
Timråtrafiken domineras stort av Scania L94 DAB-bussar. De ovan nämnda bussarna i 82-serien samt den udda Lahti 402:an 4366 hör också dit.

virtual1

Citat från: Esbjörn skrivet 01 februari 2009, 16:16:11 PM
Det är inte lågentrékrav på vare sig 201:an eller 609/610/611 mot Timrå. Merparten av trafiken körs med normalgolvsvagnar.
Eller är det krav på lågentré vid nyanskaffning?

Omnilinkboggierna används normalt på 600-linjerna och jag antar att de beställdes med toalett för att kunna merutnyttjas på Härnösandspendeln L201.

På linje 201 rullar huvudsakligen Lahti Flyervagnarna 8560-8565 samt 4359. Ofta syns dock även 8201-8205 (Omnilink boggi) i trafiken.
Timråtrafiken domineras stort av Scania L94 DAB-bussar. De ovan nämnda bussarna i 82-serien samt den udda Lahti 402:an 4366 hör också dit.

Attans att man inte fått den på bild då, fick de flesta övriga 'udda' vid förra besöket =) - gillar Lahti-bussarna! - kan dock visa en bild på en f.d. 4366:a då =) -
nu förstår jag varför den fick byta nummer...




Bussmicke

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 februari 2009, 15:46:48 PM
Linjen kördes av Kerstins Taxi och deras taxi sist jag åkte. Jag antar att de har dispens från SL när det gäller länslack..

Den körs ännu av karstin och hennes minibussar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Esbjörn

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 februari 2009, 21:52:38 PM
Jag har då för mig att det var krav på lågentré from ett visst tillverkningsår?  Någon som sitter med 2003 års förfrågningsunderlag på ett enkelt sätt och kan kika?

Ja det är ju inte omöjligt att det är upplagt på det sättet. Det har jag inte någon koll på.
Alla normalgolvsvagnar är ju faktiskt äldre än 2000 års modell.