Kommentarer till Linjenummertråden

Startat av tobbe_uppsala, 26 januari 2009, 21:12:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

synd bara att folk ej kan nöja sig med en bild i serien åt gången utan skall komma med 10 -20 stycken snacka om att de ej tänker mer än att just deras bilder skall visas

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 januari 2009, 10:48:36 AM
Under dagen kommer det ske en viss utrensning i tråden såtillvida att kommentarer tas bort (och läggs i en ny tråd) och att bilder på bussar som inte är skyltade med "korrekta" linjenummer avlägsnas.

Detta på begäran från ett flertal skribenter och efter moget övervägande

Jag tycker det är rätt roligt att något som väl egentligen bara hittades på som en kul grej kan få sådana här allvarliga följder att bilder skall avlägsnas.

Har ingen åsikt om själva förfarandet så, men tycker bara det är roligt att det kan bli moderatoriska följder när bilderna inte är "korrekta". Lät nästan som att någon styrelse sammanträtt om vilka bilder som skall accepteras och inte accepteras. :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 januari 2009, 12:34:50 PM
Bilder o inlägg som inte uppfyllde trådskaparens ursprungliga tanke har flyttas till denna tråd, inte på moderatorernas eget initiativ utan efter påstötningar från ett antal skribenter som ansåg att tråden spårat ur, inga bilder har därför avlägsnats, endast flyttats.

Detta kan vi se som ett engångstillfälle.
Det är kanske ingen dum idé? Det borde kanskle appliceras på fler trådar så att inte dessa också spårar ur?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

jocke

Och vad hände med 1 bild / skribent.
Som det är nu är de omöjligt att veta om man får posta en bild. Man väntar på ett nummer, så postar en 10 nummer i rad. Det var väl emot trådskaparens regler, o ändå gjorde han de själv.

för övrigt håller jag med föregående talare. Det har spårat ut lite de här. Hela forumet håller på att bli ett diktatorskap =)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Patrik

Citat från: jocke skrivet 30 januari 2009, 23:22:53 PM
Och vad hände med 1 bild / skribent.
Som det är nu är de omöjligt att veta om man får posta en bild. Man väntar på ett nummer, så postar en 10 nummer i rad. Det var väl emot trådskaparens regler, o ändå gjorde han de själv.

Det har aldrig funnits någon sån regel.
Det är inte meningen att man ska "vänta" på varandra så att alla får visa sina bilder, vi ska visa alla linjenummer.
Den som är snabbast får visa, nu går det ändå inte så fort så du kan lätt lägga upp tio bilder på raken nu utan att någon kommer före.

robbes

Citat från: jocke skrivet 30 januari 2009, 23:22:53 PM
Och vad hände med 1 bild / skribent.
Som det är nu är de omöjligt att veta om man får posta en bild. Man väntar på ett nummer, så postar en 10 nummer i rad. Det var väl emot trådskaparens regler, o ändå gjorde han de själv.

för övrigt håller jag med föregående talare. Det har spårat ut lite de här. Hela forumet håller på att bli ett diktatorskap =)

du läste mina tankar där om antalet bilder per inlägg känns mer som om det är för egen beundran tyvärr.

Likadant vissa regler gäller ej för alla

Regler:
Linjenumret ska synas på bilden, det kan vara i skyltningen eller på en lapp i rutan osv.


ser fan ej vad som står på den som skall föreställa 137

Patrik

Fan va det gnälls, lägg upp bilder om ni har dom. Jag satt säkert 40 minuter och letade upp dessa bilder eftersom ingen annan gjorde något.
Först till kvarn liksom, jag hade tagit bort mina bilder om någon annan hunnit före mig under letandet...

Johan B

Citat från: Patrik skrivet 30 januari 2009, 23:27:13 PM
Fan va det gnälls, lägg upp bilder om ni har dom. Jag satt säkert 40 minuter och letade upp dessa bilder eftersom ingen annan gjorde något.
Först till kvarn liksom, jag hade tagit bort mina bilder om någon annan hunnit före mig under letandet...

Vi ska ända upp till 999 och vissa är redan stressade över att inte få med någon bild ;). Ska tråden orka ända fram är det nog bara bra att folk laddar på med allt de har ;D.

Ersa

Citat från: jocke skrivet 30 januari 2009, 23:22:53 PM
Och vad hände med 1 bild / skribent.
Som det är nu är de omöjligt att veta om man får posta en bild.

Precis. Såna "lokala trådregler" är bara fullkomligt onödiga. Bättre då att lägga upp sina bilder i egna separata trådar, så man slipper alla anmärkande kommentarer och allt gnäll som man får stå ut med i följetongstrådarna.

Patrik

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 januari 2009, 23:52:50 PM
Från Moderatorsidan så ser vi inte precis fram emot alltför många dylika trådar där långa debatter om regler hit och dit kommer som brev på posten, att vi denna gång beslutade att försöka hjälpa till och "städa upp" var ett engångstillfälle, så länge inte trådarna på något sätt bryter mot reglerna är det svårt att säga vad som får visas och hur.

Jag lade f.ö själv upp tre bilder (127, 132 och 135) men den förstnämnda tyckte någon att linjenumret var otydligt pga immigt skyltskåp och de övriga två kom att kollidera med andra bilder på samma nummer varför jag tog bort alla dessa tre.  Sådana världsliga ting kan man inte gå och reta upp sig på tycker jag. ;)

Jag hann som jag skrev i PMet se din bild på 127 och jag tyckte den hade passat perfekt i tråden, det var inga problem för mig att se linjenumret.
Men men, gjort är gjort  :)

Bussmicke

Hmm, snart har väl denna tråd fler sidor än själva huvudtråden..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Patrik skrivet 30 januari 2009, 23:55:40 PM
Jag hann som jag skrev i PMet se din bild på 127 och jag tyckte den hade passat perfekt i tråden, det var inga problem för mig att se linjenumret.
Men men, gjort är gjort  :)

Snälla rara, det där säger du bara för att vara snäll mot Lars =) - om jag ska 'skryta' lite själv så var jag på synundersökning
för ett par månader sen, optikern sa att hon _aldrig_ hade sett nån vuxen människa som hade sån exceptionellt bra syn, o det var fasen
OMÖJLIGT att se att det stod 127 i det skyltskåpet på den bilden! - nåväl *skrattar* - f.ö. borde det varit en bild på 126 eller 128,
inte 127 ;-) - för vi fastnade efter 125, o sen visades två bilder i rad på 126 och 127 av samma skribent, Lars borde inte lagt ut en 127:a
utan att det funnits en 'singel' 126:a innan!!!!

Mange_buss

Citat från: virtual1 skrivet 31 januari 2009, 11:52:11 AM
Snälla rara, det där säger du bara för att vara snäll mot Lars =) - om jag ska 'skryta' lite själv så var jag på synundersökning
för ett par månader sen, optikern sa att hon _aldrig_ hade sett nån vuxen människa som hade sån exceptionellt bra syn, o det var fasen
OMÖJLIGT att se att det stod 127 i det skyltskåpet på den bilden! - nåväl *skrattar* - f.ö. borde det varit en bild på 126 eller 128,
inte 127 ;-) - för vi fastnade efter 125, o sen visades två bilder i rad på 126 och 127 av samma skribent, Lars borde inte lagt ut en 127:a
utan att det funnits en 'singel' 126:a innan!!!!

Är du säker på att du inte förväxlar 127 med 137...
127 har en tydlig skyltning "127" i skyltskåpet precis som sig bör
137 däremot har en lapp som enligt många inte syns så bra, men jag tycker att den är fullt läsbar..

Sedan att ni fastnade efter 125 är väl fel... det inlägget kom ju bara 3 minuter efter...
135 däremot tog det en hel dag innan någon skrev 136...

Se det inte som kritik, utan som en liten rättelse bara...  :)

virtual1

Citat från: Mange_buss skrivet 31 januari 2009, 12:22:29 PM
Är du säker på att du inte förväxlar 127 med 137...
127 har en tydlig skyltning "127" i skyltskåpet precis som sig bör


Om 127 nu är så tydlig som du säger, berätta gärna vad det står för text efter i så fall ;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 31 januari 2009, 12:25:53 PM
Om 127 nu är så tydlig som du säger, berätta gärna vad det står för text efter i så fall ;-)

Ja, det står Östersund.
Men lägg ner det här nu!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)