Kommentarer till Linjenummertråden

Startat av tobbe_uppsala, 26 januari 2009, 21:12:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 februari 2009, 08:43:48 AM
Jo, den fanns i gamla Parsimony-forumet. Borde ha varit 2005. Började alltså med regnummer som slutade på 001 och fortsatte till sådana som slutade med 999. Jag tror att vi lyckades med få alla nummer. Vi kom i alla fall i mål.
Jag tror att alla var ganska trötta på den tråden efter 500 bilder och resten gick på ren vilja.

Stämmer bra att det var 2005, omkring oktober/november för att vara exakt. Vi lyckades få alla nummer men vill minnas att det var ett nummer (169???) som var riktigt knepigt. Även om jag ska medge att man blev lite trött på den stafetten skulle jag personligen inte ha något emot en ny sådan med tanke på att det tillkommit många fotografer sen dess samt att en sådan tråd inte tar samma stora plats som på det gamla forat. En stor anledning till att folk tröttnade på stafetten var just att det tog sån stor plats så att alla andra inlägg "drunknade". 
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Esbjörn

Citat från: Oskar A skrivet 10 februari 2009, 18:18:08 PM
Stämmer bra att det var 2005, omkring oktober/november för att vara exakt. Vi lyckades få alla nummer men vill minnas att det var ett nummer (169???) som var riktigt knepigt. Även om jag ska medge att man blev lite trött på den stafetten skulle jag personligen inte ha något emot en ny sådan med tanke på att det tillkommit många fotografer sen dess samt att en sådan tråd inte tar samma stora plats som på det gamla forat. En stor anledning till att folk tröttnade på stafetten var just att det tog sån stor plats så att alla andra inlägg "drunknade". 

Mmm, det var undertecknad som bar skulden till den stafetten efter att ha blivit inspirerad av ett radioprogram om platespotters.
Det var redan på nummer 069 som det höll på att gå åt pipan.
...och jag håller med om att det blev mastigt innan det var över.

Ersa

Citat från: Oskar A skrivet 10 februari 2009, 18:18:08 PM
En stor anledning till att folk tröttnade på stafetten var just att det tog sån stor plats så att alla andra inlägg "drunknade". 

Som tur är inträffar detta ju aldrig i det här nya forumet. :)

Jimmy

Är det bara bilder på i dag existerande linjer som får vara med i Linjenummertråden eller kan man klämma in bilder på gamla bussar men med rätt nummer i krukan?

Jimmy

Patrik

Citat från: Jimmy skrivet 10 februari 2009, 22:24:55 PM
Är det bara bilder på i dag existerande linjer som får vara med i Linjenummertråden eller kan man klämma in bilder på gamla bussar men med rätt nummer i krukan?

Jimmy


Gamla bussar/linjer går bra också, bara linjen inte är fejkad eller så.

Nico


Bara några små tankar... det är absolut inget som ändå inte säger att man kan ha långa trådar med bilder i eller som huvudtema. Bildtrådarna under 'Ordet är fritt' om kyrkor, runstenar osv. är bevis på att sådant fungerar mycket bra. Däremot så är jag allergisk mot mastodonttrådar av 'Följa John-typen' då de har olika regler (ofta instiftade av trådskaparen och ofta så blir det inte helt konsekvent) som gör att trådarna lätt spårar ur och därför kräver ständig passning. Den senaste, dvs. den med linjenumren, hade verkligen något av dagis över sig. Bakom kulisserna var det en j-a massa synpunkter i stil med nedanstående...

»Kan någon att berätta för Benke att så kan man inte göra - Kan ingen säga till Søren att skärpa sig - Varför kan ingen be puckona å hålla käft och dra iväg sina kommentarer i någon annan tråd - Kan någon se till så att det går i rätt ordning - Varför kan inte jag oxå få med min bild på linje femtioelva när Pulver ändå lyckades dubbelposta... och så vidare«

Alltså, det var mera dagis över det hela än något annat och ur moderatorssynpunkt så ser jag hellre nästan att de som får för sig att hålla på med just denna typ av trådar även får acceptera att de går åt h-e. Att hålla på att räkna linjer i ordning, reg.nr i ordning osv. känns faktiskt överlag även som en sådan aktivitet som man höll på med på lekskolenivå när man fick upp ögonen för olika företeelser, typ trainspotting eller motsvarande. Däremot borde de flesta av oss ha passerat detta stadium nu och borde därför kunna nöja sig med att visa/ta de snygga bussbilderna för vad de är, inte jaga visningsbara bilder där vagnen ifråga går på en viss linje eller har en viss skyltning. Med andra ord, njuta av bilderna i sig istället för att invecklas i käbbel om hur, vad, när etc.

Just my two cents worth...

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tommy E

Citat från: Bussmicke skrivet 31 januari 2009, 00:14:12 AM
Hmm, snart har väl denna tråd fler sidor än själva huvudtråden..

...vilket nu har inträffat! :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Jonas Gustafsson

#142
Citat från: Nico skrivet 11 februari 2009, 04:36:26 AM
Bara några små tankar... det är absolut inget som ändå inte säger att man kan ha långa trådar med bilder i eller som huvudtema. Bildtrådarna under 'Ordet är fritt' om kyrkor, runstenar osv. är bevis på att sådant fungerar mycket bra. Däremot så är jag allergisk mot mastodonttrådar av 'Följa John-typen' då de har olika regler (ofta instiftade av trådskaparen och ofta så blir det inte helt konsekvent) som gör att trådarna lätt spårar ur och därför kräver ständig passning. Den senaste, dvs. den med linjenumren, hade verkligen något av dagis över sig. Bakom kulisserna var det en j-a massa synpunkter i stil med nedanstående...

»Kan någon att berätta för Benke att så kan man inte göra - Kan ingen säga till Søren att skärpa sig - Varför kan ingen be puckona å hålla käft och dra iväg sina kommentarer i någon annan tråd - Kan någon se till så att det går i rätt ordning - Varför kan inte jag oxå få med min bild på linje femtioelva när Pulver ändå lyckades dubbelposta... och så vidare«

Alltså, det var mera dagis över det hela än något annat och ur moderatorssynpunkt så ser jag hellre nästan att de som får för sig att hålla på med just denna typ av trådar även får acceptera att de går åt h-e. Att hålla på att räkna linjer i ordning, reg.nr i ordning osv. känns faktiskt överlag även som en sådan aktivitet som man höll på med på lekskolenivå när man fick upp ögonen för olika företeelser, typ trainspotting eller motsvarande. Däremot borde de flesta av oss ha passerat detta stadium nu och borde därför kunna nöja sig med att visa/ta de snygga bussbilderna för vad de är, inte jaga visningsbara bilder där vagnen ifråga går på en viss linje eller har en viss skyltning. Med andra ord, njuta av bilderna i sig istället för att invecklas i käbbel om hur, vad, när etc.

Just my two cents worth...



Skriver du som administratör eller "privat" nu?
Jag kan förstå att du som administratör blir irriterad på att folk inte sköter sig och att folk gnäller på er administratörer, men du är ute på djupt vatten när du ifrågasätter mogenheten hos ALLA oss som kan tänkas tycka det är lite roligt med en sådan här tråd. De flesta engagerar väl sig ändå med glimten i ögat i linjenummertråden.

Om tråden leder till sådana här problem är det i så fall bättre att låsa den-det leder väl till fruktansvärda ramaskrin hos vissa men det är bättre än att ni administratörer får ytterligare några veckors städningsarbete och drar på er ett dåligt humör som drabbar oss skribenter kategoriskt.
//Jonas, en uppenbart omogen 37-åring...
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nico


Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 februari 2009, 19:44:34 PM
Skriver du som administratör eller "privat" nu?
Jag kan förstå att du som administratör blir irriterad på att folk inte sköter sig och att folk gnäller på er administratörer, men du är ute på djupt vatten när du ifrågasätter mogenheten hos ALLA oss som kan tänkas tycka det är lite roligt med en sådan här tråd. De flesta engagerar väl sig ändå med glimten i ögat i linjenummertråden.

Om tråden leder till sådana här problem är det i så fall bättre att låsa den-det leder väl till fruktansvärda ramaskrin hos vissa men det är bättre än att ni administratörer får ytterligare några veckors städningsarbete och drar på er ett dåligt humör som drabbar oss skribenter kategoriskt.
//Jonas, en uppenbart omogen 37-åring...

Tja, med tanke på mina ordval, formuleringar mm. så tycker jag klart att det framgår att det handlade om privata åsikter nu... som moderator är det sällan man skriver kanske mer än en rad eller två med relativt enstaviga yttranden för att styra upp något, men visst kan jag framöver alltid börja alla mina inlägg med att specifikt skriva att det är i egenskap av medlem jag skriver ner några översiktliga betraktelser.

I övrigt har jag inte heller ifrågasatt den allmänna mogenheten utan mera konstaterat att den ofta är obefintlig i denna typ av det som jag då kallar för 'Följa John-trådar' och som i grunden verkar ha ett slags inbyggd urspårningsfunktion då ramarna blir för snäva... och det är ett påstående som jag inte direkt skäms för utan snarare tvärtom. Även denna gång hann väl tråden knappt gå över i två sidor innan folk började ifrågasätta varandras inlägg, munhuggas etc. och tyvärr tar nog ganska många detta på större allvar än man tror och jag skrev mitt inlägg utifrån erfarenhet (som läsare) hur det brukar gå just med trådar som dessa och att det rent allmänt brukar innebära ett onödigt merarbete för dem som sitter som moderatorer på aktuellt forum.

Visst kan man låsa trådar av denna typ, men frågan är varför inte i övrigt sansade och normalbegåvade vuxna människor kan samsas och göra något vettigare av tiden och styra undan från blindskär som detta? Vill man visa bilder så går det ju jättebra att bara visa dem enligt ett tema som är relativt brett och som tillåter en del excesser är enligt min erfarenhet att föredra. Att däremot hålla på och kräva att det ska vara i en viss ordning, bara gröna, bara Volvo, bara svenska, bara nya etc. är tyvärr om att tigga om att det kommer någon retsticka eller kanske till och med någon som bara inte riktigt fattat att detta är riktigt allvar för somliga... och då är dagiset rustat för jättekalas med pajkastningsrace!

Skrivet som privatperson och medlem   :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mange_buss

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 februari 2009, 00:01:10 AM

Men du får nog som du hoppas om ett tag. 200-gränsen klarar vi nog, men när vi kommer upp på rätt så höga 200-nummer lär det bli jobbigt.
290 och 291 finns i o f s på Öckerö, men annars är det nog glest i hela landet.

//Jonas G

Bara att försöka påverka bussbolagen att starta sådana linjer... Några nattstadsbussar i Visby vore inte fel  ;D

(Nu önskedrömde jag bara lite, bara så att alla vet... Jag menar inte det på allvar, så skippa alla kommentarer i stil med "Det finns inte tillräckligt många trafikanter", "Varför skulle det behövas, och vilka ska köra den" etc. mm. osv..  ;D)

Jona

HEJ

Återigen har vi stannat. Synd, för från 200 och ett antal nummer lär det gå ganska bra mer eller mindre.
Som information, har hittat en linje 193 till 199. Alla går i Ljungandalen.

193 (Fränsta 1 tur) - Torpshammar - Storulvsjön (Linjelagd skolbuss)
194 Ljungaverk - Naggen, Grundsjön eller Fränsta - Torpshammar - Grundsjön (Linjelagd skolbuss)
195 Erikslund Skolan - Borgsjö (Även denna linjelagd skolbuss)
196 Ånge - Östavall - Kölsillre - Överturingen
197 Nordanede - Torpshammar - Gissjö (Skolbuss)
198 Servicelinje Fränsta - Ljungaverk - Torpshammar - Fränsta
199 Byberget - Alby - Östavall

Av dessa har jag fotat 196 vid mitt besök i Ånge. Övriga linjer saknar jag bild på. Vet inte heller vilka som går med buss och vilka linjer som körs med taxi....

Finns det inga nattbusslinjer i Stockholm också som passar in här?

/Jona
MVH Filosofen Jona

trollet


Ersa

#147
Citat från: Jona skrivet 20 februari 2009, 12:05:07 PM
Finns det inga nattbusslinjer i Stockholm också som passar in här?

Dog tråden ut helt? Ingen nattuggla med kamera som rör sig runtom Stockholm?

SL 194: Nattlinje, Sergels torg - Slussen - Gullmarsplan - Bagarmossen
SL 195: Nattlinje, Sergels torg - Slussen - Gullmarsplan - Högdalen - Hagsätra
SL 196: Nattlinje, Centralen (Vasag.) - Fridhemsplan - Västra Skogen - Sundbybergs torg - Rissne - Rinkeby - Tensta - Hjulsta
SL 197: Nattlinje, Centralen (Vasag.) - Fridhemsplan - Solna C - Hallonbergen - Kista C - Akalla - Sollentuna stn
SL 198: Nattlinje, Sergels torg / Centralen - Fridhemsplan - Brommaplan - Vällingby - Hässelby - Backlura
SL 199: Nattlinje, Vällingby - Spånga stn - Hallonbergen

PG

Följande finns i Göteborg, samtliga är högtrafiklinjer:

194: Önnered - Brunnsparken
197: Fiskebäck- Brunnsparken
199: Frölunda Torg - Lindholmen (Endast morgonturer)

Brollan

Citat från: PG skrivet 20 februari 2009, 15:07:55 PM
Följande finns i Göteborg, samtliga är högtrafiklinjer:

194: Önnered - Brunnsparken
197: Fiskebäck- Brunnsparken
198: Kungssten - Nya Varvet
199: Frölunda Torg - Lindholmen (Endast morgonturer)