SJ-bussar och övertagna SJ-bussar i Linköpingsområdet

Startat av Mikael T Nilsson, 27 maj 2007, 18:35:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Igår var jag inne på temat gamla bussar i Linköpingsregionen och jag fortsätter på samma tema idag, men med fokus på gamla SJ-bussar.

Jag vet att LiTA tog över ett antal SJ-bussar någon gång under senare delen av 1980-talet. I denna vagnpark ingick Scania CR112:or (tror en hade inv.nr. 5175), Volvo B10M/Säffle och åtta Volvo B10M/van Hool ledbussar, årsmodell 1982. Enligt mina anteckningar var dessa SJ 2130-2137 och fick nr 5243-5250 hos LiTA.



Även andra Volvo/van Hool-ledbussar än 2130-37 har rullat i Linköping. Denna vagn hörde förmodligen hemma i Åtvidaberg. Inom vilka områden kring Linköping körde SJ-Buss åt Östgötatrafiken fram till dess att LiTA tog över bussarna?



Jag gissar på att SJ-Buss var trafikutövera i Kisa och Åtvidaberg samt till och från orterna och Linköping. Den första bilden (på LiTA 5244) visar depån i Kista 1991 och där syns endast gamla SJ-Bussar vid rampen.

Bussen på den sista bilden var med all sannolikhet stationerad i Kisa (linje 540 går mellan Linköping och Kisa).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

bussgrabben

Citat från: Norrortsmicke skrivet 27 maj 2007, 18:35:01 PM



Hej!

Det här har egentligen ingenting med ursprungsämnet att göra, men jag passar på ändå. Många äldre ledbussar smalnade förut av mot bakänden. Berodde det på medstyrningen eller något annat? Varför har man slutat med på nyare bussar?

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 27 maj 2007, 18:42:45 PM
Hej!

Det här har egentligen ingenting med ursprungsämnet att göra, men jag passar på ändå. Många äldre ledbussar smalnade förut av mot bakänden. Berodde det på medstyrningen eller något annat? Varför har man slutat med på nyare bussar?

Så var det på alla Volvobussar pga medstyrningen som Volvolederna har, just som du skriver. Kvarnes H22 från 1983 är inget undantag. Varför det inte är så på t.ex Busspoolens nya Volvo VanHooler vet jag inte. Jag har faktiskt inte tänkt på det förrän du ställde frågan.

Walter

Mycket fina bilder och Hr Ljunggren kan säkert svara på frågorna
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

CitatMånga äldre ledbussar smalnade förut av mot bakänden. Berodde det på medstyrningen eller något annat? Varför har man slutat med på nyare bussar?
Så var det på alla Volvobussar pga medstyrningen som Volvolederna har, just som du skriver. Kvarnes H22 från 1983 är inget undantag. Varför det inte är så på t.ex Busspoolens nya Volvo VanHooler vet jag inte. Jag har faktiskt inte tänkt på det förrän du ställde frågan.

De första ledbussarna (Volvo B58 Hägglund) hade ingen sådan avfasning utan det kom först lite senare, förmodligen med Säffle-ledbussarna. Den Scania van Hool som Linjebuss hade och de Mercedes-ledbussar som levererades till Bergmans Bussar i Edsbyn och Valbo Buss hade heller ingen avfasning av bakpartiet.
Jag såg också några 13,5 meters tvåaxliga Volvo med sådan avfasning liksom att de första boggibussarna också hade det. 
Avfasningen var alltså i klartext till för att bussförarna inte skulle löpa lika stor risk att svepa med sig fotgängare som stod och väntade i gathörnen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Axel

Citat från: Norrortsmicke skrivet 27 maj 2007, 18:35:01 PM


Igår var jag inne på temat gamla bussar i Linköpingsregionen och jag fortsätter på samma tema idag, men med fokus på gamla SJ-bussar.


Jag gissar på att SJ-Buss var trafikutövera i Kisa och Åtvidaberg samt till och från orterna och Linköping. Den första bilden (på LiTA 5244) visar depån i Kista 1991 och där syns endast gamla SJ-Bussar vid rampen.

Jo, det stämmer att SJ hade ganska mycket trafik i Östergötland. Förutom de kommunala bolagen i Motala, Linköping, Norrköping och Kolmården fanns naturligtvis en del små bolag, men Linjebuss hade ingen trafik.

bussgrabben

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2007, 22:22:21 PM
De första ledbussarna (Volvo B58 Hägglund) hade ingen sådan avfasning utan det kom först lite senare, förmodligen med Säffle-ledbussarna. Den Scania van Hool som Linjebuss hade och de Mercedes-ledbussar som levererades till Bergmans Bussar i Edsbyn och Valbo Buss hade heller ingen avfasning av bakpartiet.
Jag såg också några 13,5 meters tvåaxliga Volvo med sådan avfasning liksom att de första boggibussarna också hade det. 
Avfasningen var alltså i klartext till för att bussförarna inte skulle löpa lika stor risk att svepa med sig fotgängare som stod och väntade i gathörnen.

Tack för era svar!