"Fritt fram" att tjuvåka i Uppsala (kontrollanterna försvinner)

Startat av RoTe, 28 januari 2009, 08:20:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Björn Ax

Ja vad säger man. Tycker det har varit bra med kontrollanterna.
Så nu gäller det att kolla extra noga på sms'en igen då. Har också märkt att fusken minskade.

Så antingen har det kommit bättre sätt att fuska på eller så vågar folk inte fuska längre.

Jonas

Det är ju också väldigt smart av medierna att ta upp detta så att folk får reda på att det är fritt fram att fuskåka...  :-X


Fredrik Mattsson

Citat från: Björn Ax skrivet 28 januari 2009, 11:51:24 AM
Ja vad säger man. Tycker det har varit bra med kontrollanterna.
Så nu gäller det att kolla extra noga på sms'en igen då. Har också märkt att fusken minskade.

Så antingen har det kommit bättre sätt att fuska på eller så vågar folk inte fuska längre.

hmm, idag tog jag 4 sms fuskare ::) och dom hade ju fått den "nyligen" trist att dom
skickar ut gamla omgjorda biljetter bara till vissa personer, speciellt när dom sedan inte
har pengar kvar på abonnemanget till en ny biljett, så polaren får beställa en till igen :P

men en gång var det ju två som försökte, men dom kom inte med förra bussen, så blev
jag uppropad och kolla lite extra när jag kom till den hpl. dom klev in jag tittade på bådas
sms, och sa åt dom att det inte gick att åka på samma biljett i båda telefonerna...
tror dom blev lite besvikna :'( att dom inte väntade på tredje gången gillt ;)

RoTe

Jag tycker inte det behöver krävas speciellt mycket kontrollanter för att allmänheten ska förstå att det inte lönar sig att fuska. Kör stenhårt under en tid med flera stora razzior så det skrivs i media om det, ryktet sprids. Upprätthåll sedan bara synligheten av kontrollanterna. De brukar ju ha speciella jackor t.ex. Räcker med att någon sådan syns till lite här och var efter att alla vet att dom finns.

Jag har t.ex. aldrig stött på en kontrollant när jag åkt buss. Däremot har jag haft en kontrollant på när jag kört, men bara en gång hittills och då kör jag ju på heltid... Införs SMS biljetter borde ju pengar sparas på kontanthanteringen? Dessa pengar bör gå oavkortat till kontrollanterna.

Simon A

Blir kontrollanterna omplacerade inom företaget eller är det tack och adjö rakt av?

//Simon

Jonas

Citat från: Simon A skrivet 04 februari 2009, 21:47:52 PM
Blir kontrollanterna omplacerade inom företaget eller är det tack och adjö rakt av?

//Simon

De blir inte omplacerade.