Lägg om rv 42 förbi Borås

Startat av Stefan K, 27 januari 2009, 17:19:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Har klurat på en lösning för att få bort en del tung trafik från Kungsgatan och på Sjöbo i Borås.
Idag går ju rv 42 genom och den skall ju flyttas förbi Sjöbo. Kommunen är med och betalar/förskotterar bygget. Jag tror det finns ett bättre förslag. Att bygga förbifart Sjöbo löser ju inget i Borås centrum och vid Knalleland.
Bygg ut rv 27 Kråkered-Viared och en flyttad rv 42 Viared-Sandhult. Det innebär att lv 180 ersätts av rv 42 på sträckan Borås-Kolbäck (söder om Sollebrunn).
Lv 183 får gå Borås-Fristad-Falköping och lv 180 mellan Fristad-Vårgårda-Kolbäck.
Om rv 42 skall flyttas så behöver också vägen (nuv. lv 180) byggas om, framförallt på delen Skogen-Lygnared. Ytterligare några platser behöver kanske stigningsfält, bl.a. vid Hedared.
Hastighetsstandard bör vara:
rv 27 Kråkered-Viared: 100 km/tim (2+2 alt 2+1 körfält)
rv 42 Viared-Sandhult: 90 km/tim (1+1 alt. 2+1 med stigningsfält)
rv 42 Sandhult-Alingsås: 70-90 km/tim

Vad tror ni om idén?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 27 januari 2009, 17:19:04 PM
Har klurat på en lösning för att få bort en del tung trafik från Kungsgatan och på Sjöbo i Borås.
Idag går ju rv 42 genom och den skall ju flyttas förbi Sjöbo. Kommunen är med och betalar/förskotterar bygget. Jag tror det finns ett bättre förslag. Att bygga förbifart Sjöbo löser ju inget i Borås centrum och vid Knalleland.
Bygg ut rv 27 Kråkered-Viared och en flyttad rv 42 Viared-Sandhult. Det innebär att lv 180 ersätts av rv 42 på sträckan Borås-Kolbäck (söder om Sollebrunn).
Lv 183 får gå Borås-Fristad-Falköping och lv 180 mellan Fristad-Vårgårda-Kolbäck.
Om rv 42 skall flyttas så behöver också vägen (nuv. lv 180) byggas om, framförallt på delen Skogen-Lygnared. Ytterligare några platser behöver kanske stigningsfält, bl.a. vid Hedared.
Hastighetsstandard bör vara:
rv 27 Kråkered-Viared: 100 km/tim (2+2 alt 2+1 körfält)
rv 42 Viared-Sandhult: 90 km/tim (1+1 alt. 2+1 med stigningsfält)
rv 42 Sandhult-Alingsås: 70-90 km/tim

Vad tror ni om idén?

Det låter som ett utmärkt förslag, tycker jag. Det behövs visserligen delvis ny väg från där vägen från Viared kommer ut (Ekås?) till Sandhult om det skall bli bra, men sedan bör det ju inte vara några större problem.
Som ett alternativ kan man dra vägen i ett något sydligare läge och dra den via Bredared och sedan i stort sett utefter den nuvarande rätt hopplösa vägen förbi Skattegården och till Ljurhalla. Sedan låta den gå som riksväg 42 gör i dag.
Men förbifart Kråkered-Viared är ju redan om inte beslutad så i alla fall långt fram i pipeline. Och att bygga vidare från Viared till nuvarande väg 180 är inte oöverkomligt på något vis. Det är inte mycket bebyggt där och terrängförhållandena är för att vara i den här trakten av landet beskedliga.
Att flytta riksväg 42 till andra sidan järnvägen så man slipper Knalleland och Sjöbo löser ju bara en del problem. Det är fortarande trångt mesta vägen fram till Ljurhalla.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Fernestad

Citat från: Stefan K skrivet 27 januari 2009, 17:19:04 PM
Har klurat på en lösning för att få bort en del tung trafik från Kungsgatan och på Sjöbo i Borås.
Idag går ju rv 42 genom och den skall ju flyttas förbi Sjöbo. Kommunen är med och betalar/förskotterar bygget. Jag tror det finns ett bättre förslag. Att bygga förbifart Sjöbo löser ju inget i Borås centrum och vid Knalleland.
Bygg ut rv 27 Kråkered-Viared och en flyttad rv 42 Viared-Sandhult. Det innebär att lv 180 ersätts av rv 42 på sträckan Borås-Kolbäck (söder om Sollebrunn).
Lv 183 får gå Borås-Fristad-Falköping och lv 180 mellan Fristad-Vårgårda-Kolbäck.
Om rv 42 skall flyttas så behöver också vägen (nuv. lv 180) byggas om, framförallt på delen Skogen-Lygnared. Ytterligare några platser behöver kanske stigningsfält, bl.a. vid Hedared.
Hastighetsstandard bör vara:
rv 27 Kråkered-Viared: 100 km/tim (2+2 alt 2+1 körfält)
rv 42 Viared-Sandhult: 90 km/tim (1+1 alt. 2+1 med stigningsfält)
rv 42 Sandhult-Alingsås: 70-90 km/tim

Vad tror ni om idén?
För en massa årsen fick vi hem en möjlig vägförslag om ny väg mellan borås och E20. 27:an ska ju komma fram uppe vid shell/scania i viared, fortsätta ner på befintlig rondell och ner till vänsterböjen mot sjömarken över bondgården vidare in i skogen snudda Bua, gå mellan Sandhult och Hedared och knyta an E20 vid Hol. ( bor i Lundaskog ovanför bondgården ) men som ni vet så har det runnit många liter vatten under bron sen dess. ps Rv 42 skulle namnet bli enligt förslaget.

Stefan K

Det har vad jag vet förekommit diksussioner om dles flytt av rv 42 över Alingsås, men också att rv 27 skulle ha gått hela vägen från Uddevalla/Trollhättan ned till Växjö eller Karlskrona. Nu blev det ju till Göteborg istället.

Jag skule hålla det för troligt att frågan om ny väg mellan Viared/Lundaskog och Sandhult kommer att bli ytterst aktuell då vägen rv 27 Kråkered-Viared byggs. När den är färdig blir ju mycket omständligt för trafiken söderifrån att köra in till Borås och ta nuvarande lv 180 eller rv 42. Om man börjar räkna på om det är lönsamt att bygga ut Viared-Sandhult, tror jag att det är den tunga trafiken som gör att det blir lönsamt. Byggt inte denna del så får ju alla lastbilar, precis som idag, köra rakt genom Borås centrum, och kommer då heller inte att nyttja Kråkered-Viared om de skall norrut.