ESSO Taverna och Shell Tre snäckor

Startat av Niklas Bygdestam, 20 juli 2007, 00:38:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det har i motelltråden tagits upp ett underbart ämne, gamla vägkrogar längs de stora vägarna :D

När jag var barn fanns det fortfarande kvar Taverna hos ESSO och vid Shell fanns det Tre snäckor. Det var väl främst vid vägar som E4 som dessa fanns gissar jag men även fler stora vägar hade nog detta

Hur många ESSO Taverna och Shell Tre snäckor kan det ha funnits? Undrar om det går att ta reda på detta? Hur många av dessa byggnader kan finnas kvar och hur många har rivits?

För ett par år sedan körde jag norrut mot Umeå. Vid E4 i Ullånger som ligger strax söder om Docksta fick jag se Tre snäckor till min stora förvåning. Hör och häpna, snäckorna satt faktiskt kvar!!! ;D Jag fotar sällan när jag åker men här sörjer jag att jag inte tog med kamera för det var värt en bild. Jag hoppas snäckorna sitter kvar än idag :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Tre Snäckor finns kvar i Borås - med skylt och allt - utmed gamla riksväg 40 i riktning mot Ulricehamn. Men när motorvägen blev klar i höstas och drogs annan väg upphörde en stor del av verksamheten. Man hade bara öppet under lunchtid. Senast jag åkte förbi verkade hela plejset vara stängt. Men skyltarna fanns kvar.
Tydligen är Birgittas värdshus i Mjölby (precis vid E4) en gammal ESSO-taverna även om den är moderniserad interiört.
Numera har kedjor som Rasta, Dinners, Carestel och McDonalds tagit över den kulinariska verksamheten utmed vägarna. Jag har här rangordnat dem efter kvalitet. Men jag återger gärna Bosse Bildoktorns råd: åk in till en golfrestaurang utmed vägen i stället! Men ta med öronproppar, annars skär lidingö-i:na från övriga gäster (alltså golfspelare) i öronen långt efteråt.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 juli 2007, 00:38:32 AM
Det har i motelltråden tagits upp ett underbart ämne, gamla vägkrogar längs de stora vägarna :D

När jag var barn fanns det fortfarande kvar Taverna hos ESSO och vid Shell fanns det Tre snäckor. Det var väl främst vid vägar som E4 som dessa fanns gissar jag men även fler stora vägar hade nog detta

Hur många ESSO Taverna och Shell Tre snäckor kan det ha funnits? Undrar om det går att ta reda på detta? Hur många av dessa byggnader kan finnas kvar och hur många har rivits?

För ett par år sedan körde jag norrut mot Umeå. Vid E4 i Ullånger som ligger strax söder om Docksta fick jag se Tre snäckor till min stora förvåning. Hör och häpna, snäckorna satt faktiskt kvar!!! ;D Jag fotar sällan när jag åker men här sörjer jag att jag inte tog med kamera för det var värt en bild. Jag hoppas snäckorna sitter kvar än idag :D
****
I sydvästra Stockholm, i höjd med Fruängen och Mälarhöjden, låg motellet "Gyllene Ratten". Om jag inte missminner mig, så var det Sveriges första motell (rätta mig gärna om jag har fel). Senare blev det en skandalomsusad invandraranläggning av det. Nu är det nyligen jämnat med marken  :(

Som gammal mälarhöjdsbo, har jag, under flera års tid, gått med kompisarna till "Ratten" på söndagarna, när man var lite seg, efter lördagens övningar. Det blev alltid en kaffe och princesstårta. Det var på Riksettans tid - på 1960-talet.

Gyllene Ratten, låg ihop med en Shell-mack, men hette alltså inte Tre Snäckor.

HJP

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 juli 2007, 00:38:32 AM
För ett par år sedan körde jag norrut mot Umeå. Vid E4 i Ullånger som ligger strax söder om Docksta fick jag se Tre snäckor till min stora förvåning. Hör och häpna, snäckorna satt faktiskt kvar!!! ;D Jag fotar sällan när jag åker men här sörjer jag att jag inte tog med kamera för det var värt en bild. Jag hoppas snäckorna sitter kvar än idag :D

Lugn, de finns kvar. Nära Docksta? Då kanske Ante har någon bild?  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 20 juli 2007, 19:18:49 PM
****
I sydvästra Stockholm, i höjd med Fruängen och Mälarhöjden, låg motellet "Gyllene Ratten". Om jag inte missminner mig, så var det Sveriges första motell (rätta mig gärna om jag har fel).
HJP

Fleninge Motell i Skåne strax utanför Helsingborg brukar uppge att de är Sveriges första motell. Men det är väl så att ett antal motell byggdes ungefär samtidigt och det är därför närmast en definitionsfråga vilket som var först.
Men Fleninge motell har i alla fall fördelen att det finns kvar, även om det numera bara är öppet i maj-september. Jag bodde över där för ett par veckor sedan. Det ligger bara ett par kilometer från nuvarande E6-an och är skyltat därifrån. Det är inte långt från E4-an heller, men det kräver GPS eller lokalkännedom att hitta dit därifrån. Man tar av mot Hyllinge och kör sedan till höger i rondellen vid Bauhaus mot Helsingborg och sedan svänger man av... Äsch, kör upp på E6-an vid Kropp och följ skyltningen mot Fleninge i stället.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Din vägbeskrivning är värd en poäng  ;)
Möjligen var det något sådant som till sist knäckte Gyllene Ratten, åtminstone Shell-macken, som överlevde motellet i många år.
Förr var det en plankorsning vid riksettan, och det var bara att svänga in till macken/motellet. När det senare byggdes en planskiljd korsning, så hamnade hela anläggninen "på baksidan", trots att det ligger precis intill E4:an. man blev tvungen att köra av mot Mälarhöjden, svänga mot Fruängen, ta vänster.....Äsch! Lika bra att riva alltihop  :-\

HJP

Niklas Bygdestam

Citat från: HJP skrivet 21 juli 2007, 23:57:38 PM
Din vägbeskrivning är värd en poäng  ;)
Möjligen var det något sådant som till sist knäckte Gyllene Ratten, åtminstone Shell-macken, som överlevde motellet i många år.
Förr var det en plankorsning vid riksettan, och det var bara att svänga in till macken/motellet. När det senare byggdes en planskiljd korsning, så hamnade hela anläggninen "på baksidan", trots att det ligger precis intill E4:an. man blev tvungen att köra av mot Mälarhöjden, svänga mot Fruängen, ta vänster.....Äsch! Lika bra att riva alltihop  :-\

HJP



Fast jag tror att det fanns fler orsaker till att Gyllene Ratten försvann. Detta har föresten beskrivits redan i ett annat inlägg men jag orkar inte leta efter det nu.... :-\
Så jag skriver istället min teori och vad som stod i det andra inlägget, dvs att Gyllene Ratten förmodligen låg fel till inte bara i förhållande till E4 utan rent geografiskt. Det låg både för nära Stockholm för att vara attraktivt men också för långt ifrån

Som tur är finns det i alla fall några klassiska motell kvar trots allt som Vida Vättern vid E4 och Fleninge motell som vad jag förstått ska ligga nära E6. Men dessa motell ligger också lantligare samtidigt som de verkar välskötta och dessutom har fördelen att trots lagom lantligt läge ändå ligger vid Sveriges stamvägar E4 och E6. Gyllene Ratten verkar ha varit vanskött under en längre tid innan det revs. Jag vet inte hur det sköttes under de många år det var flyktingförläggning men enligt rykten jag har hört så skulle underhållet av lokalerna ha varit antingen obefintligt eller minimalt. Det fick föresten också dåligt rykte ett tag då någon prostitutionshärva också skedde vid just Gyllene Ratten

Vi får väl vara glada åt de som ändå finns kvar som Fleninge och Vida Vättern och hoppas att de kommer leva många år till
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan A

Den här tråden, kan kompletteras med en länk till Jan Jörmark, forskare vid Göteborgs Universitet och Chalmers. Han har gjort en hel websida med övergivna platser, samt medverkat i radioprogram och tydligen är nu även TV-program på gång. Länken går till avsnittet Västergötland och inleds med bilder från just Tre Snäckor vid Brämhult, Borås
http://jan.jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=114&lang=

Ersa

Citat från: HJP skrivet 21 juli 2007, 23:57:38 PM
Din vägbeskrivning är värd en poäng  ;)
Möjligen var det något sådant som till sist knäckte Gyllene Ratten, åtminstone Shell-macken, som överlevde motellet i många år.
Förr var det en plankorsning vid riksettan, och det var bara att svänga in till macken/motellet. När det senare byggdes en planskiljd korsning, så hamnade hela anläggninen "på baksidan", trots att det ligger precis intill E4:an. man blev tvungen att köra av mot Mälarhöjden, svänga mot Fruängen, ta vänster.....Äsch! Lika bra att riva alltihop  :-\

Eller tydliga stora skyltar. Alla med "tre snäckor-logotypen" naturligtvis.  ;)

HJP

Citat från: Verspieder skrivet 22 juli 2007, 10:35:02 AM
Eller tydliga stora skyltar. Alla med "tre snäckor-logotypen" naturligtvis.  ;)

****
Det är för sent nu.
Även om inte allt är riktigt jämnat med marken, så återstår endast någon illa sargad byggnad.

HJP