Arbetstidsdiskusion även i Västerbotten

Startat av Ersa, 05 januari 2009, 20:56:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


Karsten

Är det samma kollektivavtal som i Råsta?

Jo

CitatLokalbussförarna i Umeå ska inte längre få betald arbetstid för att lämna dagskassan i slutet av sitt pass.
Men Swebus vill dra in betalning för denna resa och enligt Albert Wiklund betyder det här att förarna förlorar 20-30 minuter varje gång.
Det kan väl inte vara någon naturlag att kassan måste lämnas just i Västerslätt. Det enklaste vore väl om Swebus ser till att kassan lika gärna kan lämnas säkert på någon centralt placerad plats i Umeå. För jag antar att det finns någon rastlokal som man använder där, eller kör man avlösningsbil till garaget varje gång det är paus?

Citat
Att bussförarna får sämre villkor kommer även att drabba resenärerna tror Albert Wiklund och en förklaringen till Swebus agerande finns i systemet med upphandling av trafiken.

Precis som alla andra system med konkurrens gäller det att ha en någorlund effektiv organisation. Och om man har betalat alla förarna 20-30 minuter varje dag för att lämna kassan så kan man väl säga att det var på tiden att detta slöseri med resurser försvann. Räknar man samhället som helhet kan man aldrig få ut mer än vad som produceras och får ju så att säga dela på kakan och att skicka varje person till Västerslätt till en kostnad av 20-30 minuter tycker inte jag är att hushålla med resurserna.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 januari 2009, 22:56:16 PM
När upphör kontanthanteringen?

Då försinner ju behovet.

Men man måste ändå ut till Västerslätt för att hämta sin bil.
I branschen 37 år

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 januari 2009, 22:54:42 PM
BBA givetvis

Ska jag tolka det som att det är BBA som gäller i i stort sett hela landet?