UNT.se: Krav på väktare på nattbussar

Startat av 76, 03 januari 2009, 19:59:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76

CitatFylla och bråk på UL:s nattbussar gör busschaufförernas arbetsmiljö otrygg. Nu vill huvudskyddsombuden på KR-trafik och Swebus, som kör UL:s bussar, ha väktare på bussarna.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=848023,00.html

Cyklisten

Räcker det inte med kameror? Eller finns det inga på dessa fordon?
Är det fortfarande lag på att det måste vara X-antal års fängelsestraff för att överhuvudtaget kunna titta på bildmaterialet? Eller har jag blandat ihop något?

Richard1250

Vi hade väktare på linje 400 mellan Halmstad och Hyltebruk för något år sedan dom stog i bussen som några skyltdockor och åkte fram och tillbaka  :)

Jo

Citat från: Cyklisten skrivet 03 januari 2009, 21:19:19 PM
Räcker det inte med kameror? Eller finns det inga på dessa fordon?
Är det fortfarande lag på att det måste vara X-antal års fängelsestraff för att överhuvudtaget kunna titta på bildmaterialet? Eller har jag blandat ihop något?

Nja. Om jag inte tar fel är det väl så att det krävs detta för att polisen ska kunna kräva ut bilderna, men man får om man har erfoderligt tillstånd titta på bilderna även vid mindre allvarliga brott.

Johan Hansson

Citat från: Richard skrivet 04 januari 2009, 01:59:15 AM
Vi hade väktare på linje 400 mellan Halmstad och Hyltebruk för något år sedan dom stog i bussen som några skyltdockor och åkte fram och tillbaka  :)

Nu brukar väktarna ansluta och stå vid bussen i samband med att sista bussen lämnar Norra station i Halmstad på fredag o lördag nätterna. De följer oftas med till minst Norre Port. 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.