UNT.se: Länshandikappråd vill ha bussutrop tillbaka

Startat av 76, 03 januari 2009, 19:31:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76

CitatPassagerarna blir så störda av UL:s automatiska hållplatsutrop så att bussbolaget har tvingats stänga av ljudet. Men Länshandikapprådet kräver nu utropen tillbaka.

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=848100,00.html

Bara för att klargöra, det handlar alltså om utropen på länstrafiken, stadsbussarna är det alltid utrop på.

Björn Ax

Det som kan lösa denna fråga är att chaufförer kan reglera volymen. Det kunde man inte när jag körde för swebus. det enda man kunde ändra på utrop på eller av. Vissa bussar var volymen hög på och vissa låg. Man var tvungen att köra en hpl för att veta om man kunde ha utropet på.

Ersa

Morgonkörningar med rena arbetspendlare som stiger på lite överallt, men som alla ska av vid ändhållplatsen: Sänk utropen till ett minimum. Vill någon osäker passagerare (handikappad eller ej) ha utrop kan denne gott berätta detta för föraren vid påstigning, så att föraren kan ställa upp volymen något.

Bara passagerarna kan kommunicera med föraren och varandra brukar det lösa sig. Passagerare kan ju faktiskt hjälpa varandra att hitta rätt hållplats. Betänk att det ju bara var några få år sedan som alla SL-bussar utanför innerstan saknade BussPC med utrop, och då klarade sig folk väldigt bra ändå. Idag är vi nog lite för beroende av tekniken.

Richard1250

Det problemet hade vi i Halmstad också när hållplatsutropen kom och förarna sänkte då volymen till minimum för att det inte skulle höras, men Hallandstrafiken krävde att utropen skulle höras och spärrade då förarnas möjlighet att höja och sänka hållplatsutropen.

Egentligen förstår jag inte vad det är sådant väsen för när jag åker till och från Halmstad till Oskarström det finns ca 40 hållplatser däremellan och även om jag åker tidiga morgnar eller på natten och jag känner för att vila lite så hör jag inte dom ändå, man är så van att  man märker inte av det.
Först när man tänker på det i bussen så hör man det, annars gör inte jag det.

// Richard

RoTe

"Hej, vill du vara så vänlig att slå på utropet? Jag ser så dåligt."

Ska det va så j***a svårt att säga? Eller är det diskriminerande att en synskadad ska behöva berätta att denne är synskadad?


Ersa

#6
Citat från: RoTe skrivet 04 januari 2009, 05:50:16 AM
"Hej, vill du vara så vänlig att slå på utropet? Jag ser så dåligt."

Ska det va så j***a svårt att säga? Eller är det diskriminerande att en synskadad ska behöva berätta att denne är synskadad?

Jag hade inga konflikter med folk om utropens vara eller inte vara i Roslagen sedan PC:n kom. På morgonpendlarturerna sänkte man utropen till volymläge 1 (av 3), så folk kunde vila. Det fina med PC:n är ju att den automatiskt höjer volymen igen till läge 2 så fort en ny tur påbörjas, så det blir aldrig att man glömmer volymen i sänkt läge hela dagen. Så damen börjar ropa högre igen så fort man vänt ute i skogen.

De fåtal förvirrade utsoknes som inte riktigt visste vart de skulle stiga av brukade alltid fråga mig i samband med att de klev på, och därefter sitta långt fram i bussen för säkerhets skull. De kände sig inte diskriminerade av det vad jag vet, och dessutom kom de av på rätt ställen. Men vägrar man kommunicera med bussföraren och andra passagerare kan det ju leda till missförstånd och konflikter. Som t.ex när barnvagnsföräldrar trycker och trycker på den trasiga utvändiga barnvagnsknappen, och suckar djupt medan de tittar upp i himlen. Att gå fram till den folktomma öppna framdörren och artigt hälsa medan man visar upp sin barnvagn går ju inte, och då föraren ibland missat att de ens står där i mörkret... ja, då blir de ibland ifrånåkta. :(

På Umeås biljettmaskiner har man nu lagt in en spärr så en passagerare inte kan dra två resor i rad utan att föraren godkänner detta innan. Detta för att inte många resor ska dras av misstag. När passageraren sätter dit sitt kort för andra gången dyker texten "kontakta föraren" upp, vilket gör det jobbigt för de som vill åka två personer på ett rabattkort, men som samtidigt vägrar prata med föraren...

Richard1250

Citat från: RoTe skrivet 04 januari 2009, 05:50:16 AM
"Hej, vill du vara så vänlig att slå på utropet? Jag ser så dåligt."

Ska det va så j***a svårt att säga? Eller är det diskriminerande att en synskadad ska behöva berätta att denne är synskadad?

Alltså vad är detta för en diskussion om man har ett system som är till för att döva och synskadade ska kunna åka kollektivt så ska det systemet fungera, varför ska man behöva säga till föraren om man är synskadad eller hörselskadad?

Det finns många människor som kanske har svårt att ta den sociala biten och komminucera med andra och bara för att man lider av något handikapp så är det väl inte meningen att hela bussen ska höra det.

Dessutom så ska man kunna åka buss utan att behöva tala om för föraren om man lider av ett handikapp om systemet finns i bussen och det finns till så att det ska fungera efter dom regler och mål som länstrafiken har bestämt så ska man följa dom.


Ersa

Citat från: Richard skrivet 04 januari 2009, 12:45:51 PM
Alltså vad är detta för en diskussion om man har ett system som är till för att döva och synskadade ska kunna åka kollektivt så ska det systemet fungera, varför ska man behöva säga till föraren om man är synskadad eller hörselskadad?

Det finns många människor som kanske har svårt att ta den sociala biten och komminucera med andra och bara för att man lider av något handikapp så är det väl inte meningen att hela bussen ska höra det.

Dessutom så ska man kunna åka buss utan att behöva tala om för föraren om man lider av ett handikapp om systemet finns i bussen och det finns till så att det ska fungera efter dom regler och mål som länstrafiken har bestämt så ska man följa dom.

Visst kan man driva låggolvsvagnar, långa långsamma omvägar och hållplatsutrop till extremism för de 20% passagerare som behöver detta, men frågan är när de övriga 80% ledsnar och tar bilen istället för att bussen blivit alltför stötig, obekväm, långsam och dessutom har höga hållplatsutrop invändigt? Det får inte bli för mycket åt ena hållet.

RoTe

Citat från: Verspieder skrivet 04 januari 2009, 13:13:18 PM
Visst kan man driva låggolvsvagnar, långa långsamma omvägar och hållplatsutrop till extremism för de 20% passagerare som behöver detta, men frågan är när de övriga 80% ledsnar och tar bilen istället för att bussen blivit alltför stötig, obekväm, långsam och dessutom har höga hållplatsutrop invändigt? Det får inte bli för mycket åt ena hållet.

Precis min poäng! Passagerarna på regiontrafiken förväntar sig att sova då deras resor kan ta upp mot 90 minuter. Får dessa inte sova tror jag säkert vissa tar bilen istället.

Om det nu är diskriminerande att behöva säga till chauffören att slå på utropen kanske man kan lösa det på ett sätt så man startar utropet själv...

Muk

Man kanske skulle kunna använda hörlurar. Ungefär som när man ser på film vid resor med exempelvis Norrlandskusten. Helt tyst för de som inte ser filmen.

Jonas

"Dagens I-landsproblem"

Självklart ska utropen fungera utan att man ska behöva aktivera det själv!
Och JA, det är diskiminerande att säga till om att man har ett funktionshinder!

Sedan ska naturligtvis volymen vara sådan att utropet hörs utan att det stör.
Klarar man inte av att sova ändå  kan man ju försöka sova när man kör sin bil istället, ops det går visst inte...

Det här är ett typist "vaneproblem", självklart lägger man märke till/störs av ett utrop som inte funnits där tidigare, men efter bara några veckor kommer man inte att lägga märke till det!
Innan vi fick utrop på stadsbussarna var det ett j-la liv på förarna att det skulle bli störda och irriterade på utropen, men nu lägger man inte ens märke till det(förrutom när det är tyst! då hör man att det saknas!)

Jan

Tänk om det fanns en knapp framme hos föraren, där passagerarna kunde aktivera utropet. DVS fanns någon som behöver så det som utropades det ut.
I branschen 37 år

Björn Ax

Citat från: Jan skrivet 04 januari 2009, 20:27:50 PM
Tänk om det fanns en knapp framme hos föraren, där passagerarna kunde aktivera utropet. DVS fanns någon som behöver så det som utropades det ut.

Tror inte jag skulle funka då dom som är helt blinda inte skulle hitta denna knapp då den troligen inte skulle kunna monteras på samma plats i alla bussar

Richard1250

Citat från: Verspieder skrivet 04 januari 2009, 13:13:18 PM
Visst kan man driva låggolvsvagnar, långa långsamma omvägar och hållplatsutrop till extremism för de 20% passagerare som behöver detta, men frågan är när de övriga 80% ledsnar och tar bilen istället för att bussen blivit alltför stötig, obekväm, långsam och dessutom har höga hållplatsutrop invändigt? Det får inte bli för mycket åt ena hållet.

Nu är det ju så att Hållplatsutrop med display finns ju inte bara till för folk med handikapp utan systemet är ju till för alla, kanske folk på besök, turister med andra.
Det får inte bli för mycket åt ena hållet, kan ju tyckas rimligt men eftersom det blivit svårare att få färdjänst just för att länstrafiken vill att folk med handikapp som kan åka vanlig kollektivtrafik ska göra det så ska vi ju inte stänga ner systemet för dom.

Det finns ju ingenting som säger att just dina 80% av passagerare ska tycka att just det sätt som dom tycker sig ha rätt att resa på är det rätta.

- när dom 80% ledsnar och tar bilen istället, ja då får dom göra det så vitt jag vet ännu så bestämmer var och en själv om man vill ta bil eller åka kollektivt så vill dom ta bilen bara för att dom störs av utrustning i busen som gör det möjligt för folk med funktionshinder att åka kollektivt så får dom göra det.