Biltullar på ölandsbron

Startat av Alexei, 01 januari 2009, 23:02:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stinsen skrivet 17 januari 2009, 23:16:15 PM
Huruvida Ölandsbron blivit avgiftsbelag om den byggts idag? Ja svaret på frågan är enkel. Den hade inte byggts överhuvudtaget idag. Befolkningen på ön hade minskat från 70-talet fram tills idag så pass att det inte funnits underlag för ett brobygge, jämför befolkningsminskningen i övrig glesbygd.

Öland hade fram till 1970 en stadigt pågående befolkningsminskning och var då nere på cirka 20 000 invånare. I dag är det 25 000 invånare. Vad det hade varit utan bron är svårt att säga, men jag kan ändå tänka mig att den ökade turismen i vilket fall som helst gjort en bro nödvändig förr eller senare. Om man nu inte ville förvandla stora delar av Kalmar till ett färjeläge.
Om bron blivit avgiftsbelagd om den byggts i dag beror på finansieringen. Om det allmänna stått för denna hade den inte blivit det. Hade ett privat konsortium gjort skulle den ha blivit det.
Men varför spekulera i detta? Vi fick en Ölandsbro i rätt tid för att hindra den nedåtgående befolkningsutvecklingen på ön och samtidigt möta den ökande turismen. Den räcker i många år till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

tobias-säffle2000

är bygget klart på ölandsbron? asså dom gjorde ju misstaget att ta salt vattnet i stället för sötvatten för vad jag vet så vittrar ju bron sönder men är "renoverigen" klar? :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: tobias-säffle2000 skrivet 10 mars 2009, 01:40:27 AM
är bygget klart på ölandsbron? asså dom gjorde ju misstaget att ta salt vattnet i stället för sötvatten för vad jag vet så vittrar ju bron sönder men är "renoverigen" klar? :P

Vattnet i Kalmarsund är bräckt, det vill säga en blandning av sött och salt för att tala med Lasse Berghagen. Salthalten i detta är knappast tillräckligt för att få bron att vittra sönder. Så den där uppgiften kan man nog avfärda som ett rent påhitt. Det är väl snarare vägsalt som bidrar starkt till att bron vittrar sönder.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 mars 2009, 19:47:19 PM
Vattnet i Kalmarsund är bräckt, det vill säga en blandning av sött och salt för att tala med Lasse Berghagen. Salthalten i detta är knappast tillräckligt för att få bron att vittra sönder. Så den där uppgiften kan man nog avfärda som ett rent påhitt. Det är väl snarare vägsalt som bidrar starkt till att bron vittrar sönder.



Men det var sprickor i pelarna längre ner mot vattnet. Alltså på platser som inte kan komma från vägsalt uppe på körbanan. Minns inte anledningen men det handlade om att man valt att bygga pelarna i fel sorts betong. I efterhand har de sedan gjutit runt pelarna och slutit in de spruckna delarna med rätt sorts betong. Någon här vet säkert ännu bättre om detta än vad jag vet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Ölandsbron byggdes av Staten med skattepengar, så det var ju folket som betalade bron. Idag hade man kanske valt ett en annan modell och låtit ett privat konsortium bygga bron och driva den under ett visst antal år. Då skulle modellen med biltullar som på öresundsbron varit aktuell.

tobias-säffle2000

det var vad jag hörde i alla fall men då var det typ bygg arbetare över allt på bron när jag var där och dom reparera och greja :P