Biltullar på ölandsbron

Startat av Alexei, 01 januari 2009, 23:02:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexei

Hej, Gott Nytt Ar.

Jag har en fråga för läsare som 'var med förr'.
När ölandsbron byggdes, sent 60/tidigt 70-tal, fanns det en diskussion om att finnansiera med billtullar?
Räknade ut att med dåtidens trafikprognoser (som faktiskt var lägre änn den faktiska trafiken)
kunde man ha finnansierat det hela med tullar som var betydligt lägre ämm fäjornas avgifter
(SEK15/enkel, bil med förare)

Alexei.

PS. Jo jag vet att Sverige var rikare då, och detta var folkhemet osv, men ändå, man kunde ju ha frigjort resurser till någon annan väginvestering.

Bengt Jönsson

Har för mig att Ölandsbron var en sorts "glesbygdsinvestering" i syfte att få människor att bo kvar på Öland och att underlätta för turismnäringen.
I STF:s årsskrift om Öland från 70-talet (som jag dock inte har vid handen) har jag för mig att det finns en artikel om just Ölandsbrons positiva påverkan på invånarantalet.

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 januari 2009, 16:02:21 PM
Har för mig att Ölandsbron var en sorts "glesbygdsinvestering" i syfte att få människor att bo kvar på Öland och att underlätta för turismnäringen.
I STF:s årsskrift om Öland från 70-talet (som jag dock inte har vid handen) har jag för mig att det finns en artikel om just Ölandsbrons positiva påverkan på invånarantalet.

/B

Men man kan undra om det hade varit biltullar på Ölandsbron om den hade byggts idag. Med tanke på diskussioner om miljö och annat som vi vant oss vid idag. Kan tänka mig att vissa inte hade accepterat att Ölandsbron hade bytts idag om det inte hade varit biltullar på denna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Förutom själva Ölandsbron så behövde Kalmar en genomfarts/infartsled för rv15(nuvarande E22). Utan Ölandsbron skulle man nog ha anslutit till gamla vägen någonstans vid Skälby herrgård och kanske utformat vägen som motortrafikled.


Sen, visst, Öland har totalt sett haft en ökande folkmängd sedan broinvigningen, framförallt är det Färjestaden som utvecklats till att bli ett pendlarsamhälle till Kalmar. Mörbylånga och Borgholm, kommuncentra på ön, har å andra sidan stagnerat. Talande är att Systembolaget flyttade sin butik i Mörbylånga kommun från Mörbylånga till Ölands köpstad i Färjestaden som ligger precis vid brofästet.

Buss-Anders

Värt att notera är också att Öland hade den lägsta medelinkomsten i Sverige före brons tillkomst.

Borgholm som stad har vuxit efter bron byggdes men Borgholms kommun har väl tappat något.
Både södra och norra Öland har det svårt med arbetstillfällen. Sockerbruket i Mörbylånga lades ner för cirka 10 år sedan. Det betydde mycket vad gällde arbetstillfällen.

En sammanslagning mellan kommunerna har diskuterats länge. Nästa val som jag tror är EU-valet till våren kommen invånarna att få rösta om en sammanslagning.
Jag tror det blir ett nej. Om det blir ett ja vilket vore fantastiskt så vore Färjestaden den naturliga "huvudstaden" där den ligger alldeles bredvid Brofästet enligt min åsikt.
Nu har både Borgholm och Mörbylånga rejäla "stadshus" inte minst den förstnämnda.
Borgholm ligger ju förstås lite mera mitt på men  det är runt Färjestaden framtiden ligger.

Mvh
Buss-Anders ...som pendlar över bron dagligen på 31:a året.

jocks74

tycker störlinge skall bli huvudort  ;D

Buss-Anders

Störlinge får mig att tänka på  Don Quixote..... av någon anledning.... ;D ;D ;D

Mvh
Buss-Anders

jocks74


Buss-Anders

Kvarnarna i Störlinge...

Don Quixote den galne mannan i Cervantes bok stred mot kvarnarna ridandes på en åsna eller om det var en skabbig gammal märr. Där av koppligen till Störlinge.
Hans följeslagare och väpnare var den korte korpulente Sanco Panza allt annat än riddarlik.

Saxat från nätet...

Cervantes genombrottsbok utkom år 1605 och hette: Don Quijote. Don Quijote handlar om en fattig adelsman som ger sig ut i världen med sin häst Rosinante och en bonde vid namn Sancho Panza. Don Quijote har som mål att vinna kärlek av hans älskade Dulcinea. Don Quijote är en parodi på dåtidens riddarromaner, och vart mycket bra bemött av dåtidens publik.

Mvh
Buss-Anders

jocks74

haha oki,där har man tillbringat nästan alla somrar sen man föddes :)mormor bor där :)

Stefan K

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 januari 2009, 18:51:07 PM
Men man kan undra om det hade varit biltullar på Ölandsbron om den hade byggts idag. Med tanke på diskussioner om miljö och annat som vi vant oss vid idag. Kan tänka mig att vissa inte hade accepterat att Ölandsbron hade bytts idag om det inte hade varit biltullar på denna

Intressant fråga - är rätt så säker på att om bron hade byggt nu så hade den fått en avgift. Men precis som det är med Gotlandsfärjorna så hade det varit rimligt med en lägre avgift för de som bor på Öland. Typ 2342 på regskylten, om det hade varit 1972, vill säga :-)

Alexei

Tack för era inlägg  :)

Som ni kanske misstänker så tycker jag att ölandsbron borde ha finansierats med biltullar.
Jag håller okså med om att hadde den byggts 20 år senare, och framåt, hadde den blivit 'tull-finansierad'.

Jag håller med om regionalpolitiken, men ser ingen anleding till att kombinera detta med rabatter för ölanninagrna.

Nåja, historia går inte att ändra på.

Alexei

David M

Vad kostade det att ta färjan mellan Kalmar och Färjestaden de sista åren (1967-1972) då bron byggdes? Detta var en konkurrensnackdel för Ölands del som man ville slippa.


Jag är inte så säker på att det hade blivit biltullar om man byggt bron ens idag, principen som gäller för närvarande är att statligt byggda vägförbindelser som leder utanför Sverige kan kosta pengar (Svinesunds/Öresundsbron) medan statligt bekostade vägförbindelser inom Sverige inte skall göra det, undantaget är Rödöbron i Jämtland som var tullfinansierad de första åren men där var å andra sidan privata intressen inblandade.

michael k

någon kan ju få för sig att ionföra biltullar på bron i dag :(
vi ser ju hur det gick för den gamla svinesundsbron där de giriga norrbaggarna införde avgift

Alexei

Jag tror säkert att Miljöpartiet vill införa tullar/trängselskatt.
Själv ser jag ingen poäng med att införa tullar nu (tycker dock att det hadde varit en bra ide när bron invigdes),
ölandsbron är ju avbetald, och mig veteligen föregår inga större reparationer. Några planer på en parallel bro, som vid Svinesund, finns det inte heller. Därmed blir det också politiskt omöjligt.

Angående regionalpolitik, så om vi hypotiserar att det hadde införts en avgift 1972, så tror jag inte att en lagom
billtull hadde hindrat trafikutvecklingen, tillväxten på öland.