Biltullar på ölandsbron

Startat av Alexei, 01 januari 2009, 23:02:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BMJ

Citat från: michael k skrivet 10 januari 2009, 12:16:14 PM
någon kan ju få för sig att ionföra biltullar på bron i dag :(
vi ser ju hur det gick för den gamla svinesundsbron där de giriga norrbaggarna införde avgift

Det var knappast norrnännens girighet som gjorde att gamla Svinesundsbron blev avgiftsbelagd, hade man inte gjort så hade med stor sannolikhet det största trafikflödet fortfarande gått över den gamla bron om man på så vis sparat 20 kronor per passage. Broarna kommer vara avgiftsbelagda till dess att de är avbetalade, kan inte på rak hand säga närman räknar med att bron ska vara betald.

Bengt Jönsson

Hur är det med vår tids största succeer i broar.  Öresundsbron!  Den är ju avgiftsfinansierad.  När den är slutbetald, kommer det att att bli "gratis" att använda den då eller hur har man tänkt där?

/B

Alexei

Har svårt att tänka mig att det blir gratis på öresundsbron ca 2030.
Det är inte osannolikt att att en HH-tunnel byggs och i så fall låter man vinsten från öresundsbron betala av skulderna på HH-tunneln. Kan dessutom tänka mig att Danskarna kommer att vilja låta MK vinster subventionera en Femer baelt bro. Sist men inte minst så kan man räkna med köbildning på öresundsbron ca 2030, så det blir säkert en trängselavgift.

Så jag har svårt att tro att det blir gratis, men avgiften kanske ¨frys¨

Alexei

Niklas Bygdestam

Om Ölandsbron hade byggts idag är jag faktiskt säker på att det hade varit avgift på denna. Jag tror att det hade varit ett villkor för att den överhuvudtaget hade fått existera

Låt oss säga att Ölandsbron hade varit en produkt av det moderna Sverige och inte av det gamla Folkhemssverige. Om vi tänker oss att processen runt den här bron hade påbörjats med debatter inför eventuellt beslut omkring 1995 och framåt, dvs i det Sverige som bland annat är med i EU så tror jag att allt hade varit annorlunda. Så här tror jag att det kanske hade gått till då:

Först och främst hade det varit livliga debatter både lokalt och på rikstäckande nivå. Lokalt hade flera politiker försökt att få bron byggd. Broförespråkare hade nog funnits både på Öland och på fastlandet i Kalmar och trakterna. På fastlandet i Ölands närhet hade man sett bron som en del i att skapa en attraktiv region. Genom bron skulle turismen öka och fler skulle också vilja flytta till regionen. På Öland skulle man se bron som ett hopp om en bättre framtid. Den skulle få folk att stanna kvar där och inte flytta till fastlandet. Den skulle kunna rädda bygden där. Men det skulle nog också finnas bromotståndare. Motstånd skulle finnas både på Öland och på fastlandet. Motståndarna skulle betrakta bron som ett hot mot bygden och en invasion av turister. Det skulle nog vara ganska heta debatter dessemellan. Olika miljöaktivister skulle troligen också vara starka bromotståndare

Partipolitiskt gissar jag på att det skulle finnas några partier som skulle vara för bron och andra emot. På jasidan skulle vi nog ha Moderaterna, Socialdemokraterna, och Folkpartiet. Kristdemokraterna skulle eventuellt och stå på jasidan men med ett lite svagare ja till bron. På nejsidan skulle vi ha Vänsterpartiet och givetvis Miljöpartiet. Det parti som är osäkrast är Centerpartiet. De skulle nog vara kluvna i frågan så det är osäkert vad de i skulle säga i den här frågan

Jag tror att heta debatter skulle göra att om bron till slut skulle byggas så skulle den byggas på vissa villkor. Bland annat skulle inte samhället betala för stor del i bygget. Det skulle alltså lösas med en broavgift. Det skulle också ställas höga krav på att bron ine skulle påverka miljön i sin omgivning. Dessa krav tror jag inte man hade omkring 1970. Det skulle t ex muddras betydligt mer i havsbottnen för att pelarna skulle påverka vattenflödet minimalt

Slutligen är jag alltså säker på att det skulle vara avgift på bron. En biltull skulle nog finnas på fastlandet. Möjligen skulle kanske ölänningarna kunna åka gratis medan vi andra skulle få betala

Det här är givetvis gissningar men jag tror ändå att jag är ganska nära sanningen i detta :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

När man började planera in för bron var miljonprogrammet inte igång än (i närheten av Ölandsleden ligger Norrliden, Berga från denna tid). Dessutom är jag tveksam till att man hade gått med på att bygga över Svinö idag. Iofs kan man alltid spekulera i om man hade lagt in ett vägreservat (fast det är ju ändå inte säkert att det gått ändå trots förberedelser i form av en 50-100 meter bred gräszon).

Alternativet hade varit att bygga broleden från trf Kalmar norra mellan Kalmar och Lindsdal (där motorvägen börjar/slutar idag) med brofäste vid Björkenäs eller Värsnäs, blivit 7 km lång och på ölandssidan dykt upp vid Lökenäs nära Brostorp. Ett alternativ som hade gynnat Borgholms kommun men som Mörbylånga skulle varit starkt kritiska emot.



En annan intressant fråga är om en förbifartsled hade funnits i Kalmar före brons tillkomst eller inte, dagens motorväg är ett direkt resultat av att det behövdes anslutningsväg till Ölandsbron och att trafiken behövde fördelas både norr och söder om Kalmar på väg till Öland. Det är väldigt lite av trafiken på E22 vid Kalmar bortsett från Ölandstrafiken som är genomfartstrafik utan de flesta har slut/startmål i Kalmar. Infartsleder som Södra vägen och Norra vägen hade nog ansetts vara tillräckligt, möjligtvis utbyggda till 2+2väg in till stan. Bron över järnvägen till Erik Dahlbergs väg byggdes redan runt 1960 har jag för mig, den är iaf byggd före Ölandsbrons anslutningsleder och det var den vägen som genomfartstrafiken hänvisades till före motorvägens öppning. Det går nog inte att komma ifrån att inre Kalmar hade varit rejält förfulad: trafik till färjorna vid Skeppsbron, mycket tung trafik på väg till/från färjorna igenom Malmen och kanske hade man passat på att bredda gator som Tullslätten för färjetrafikens skull.

JB

Jag är tveksam till att Ölandsbron blivit avgiftsbelagd om den byggts idag. Den policy som staten verkar ha är att utlandsförbindelser kan man ha biltullar på, men inte inrikesförbindelser. Öresundsbron är avgiftsbelagd och Svinesundsbron. Men Höga kusten-bron kostar inget att åka över.

Man kan dra paralleller med Rikstrafiken som subventionerar viss trafik i Sverige, men utlandsresor får folk betala själva så färjorna Umeå-Vasa får inga pengar.

/Jonas

Niklas Bygdestam

Citat från: JB skrivet 14 januari 2009, 16:34:41 PM
Jag är tveksam till att Ölandsbron blivit avgiftsbelagd om den byggts idag. Den policy som staten verkar ha är att utlandsförbindelser kan man ha biltullar på, men inte inrikesförbindelser. Öresundsbron är avgiftsbelagd och Svinesundsbron. Men Höga kusten-bron kostar inget att åka över.

Man kan dra paralleller med Rikstrafiken som subventionerar viss trafik i Sverige, men utlandsresor får folk betala själva så färjorna Umeå-Vasa får inga pengar.

/Jonas

Höga kusten-bron är bara en länk i E4. Uddevallabron är bara en länk i E6. De har bara ersatt andra sträckor av dessa vägar. Ölandsbron innebar att en ny möjlighet när det gäller att resa. Den ersatte också en färjeförbindelse. Jo jag är nästan helt säker på att det hade varit någon sorts avgift på Ölandsbron om den byggts idag. Den ska inte jämföras med Höga kusten-bron och Uddevallabron. Jag tror att broavgift hade varit mer eller mindre ett villkor för att den överhuvudtaget skulle få bli byggd. Så därför är jag säker på att det hade varit avgift på Ölandsbron om den hade byggts idag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JB

En ny bro är en ny bro. Oavsett om den ersätter en gammal bro eller en färjelinje. Men å andra sidan kan vi inte veta eftersom Ölandsbron redan finns. Så vi kommer bara kunna gissa.

/Jonas

David M

Färjelinjerna kostade pengar på sin tid liksom Gotlandsfärjorna gör idag (även om fastboende ölänningar precis som gutarna var subventionerade). En Ölandsbro byggd av privata intressen såsom Rödöbron hade kunnat tullbeläggas.

Alexei

CitatHöga kusten-bron är bara en länk i E4. Uddevallabron är bara en länk i E6. De har bara ersatt andra sträckor av dessa vägar. .....

Jag borde kanske ändra mitt 'username' till tull-entusiast, i och med att jag tänker utvidga diskussionen till Udevalla och Höga Kusten bron   ;)

Udevallabron har jag svårt att se att det skulle bli lönt med tullar, aven med dagens bensinpris hadde man knapt sparat SEK10 i bensin.  Det vore knappast lönt att ta ut mindre änn just SEK10, dessutom lär det lär ju försvinna ett par kronor i adminsitrations kostnader. I och med att vi i Sverige inte har en tradition av biltullar så hadde kan man vänta sig en bojokott. (Norrmännen på E6, som är vana vid 'bompenger' hemma, hadde nog inte oroat sig  ;) )

Höga Kustenbron tror jag dock har bättre förutsättningar för tullar. 
Den tunga lastbilstrafiken spar tydligen 4mil, och (enl min beräkning) 30min.  Jag vet inte hur mycket en lastbil kostar i drift, men instinktivt borde man snabbt tjäna in SEK100 i sparade löne och bränslekostnader.
För privatbilismen, spar man i likhet med Udevallabron, knapt SEK10, men jämfört med 'Uddevalla' så har nya vägen beydligt högre standard jämfört med gamla, man slipper köra genom samhällen ece, (ja, ännu högre om man skyltat som Motortraftk led, villket jag argumenterat för tidigare i detta forum). Dessutom är dom flesta resorna över 9mil, så sammantaget borde betalningsviljan vara större.

Alexander
PS. Kul med en delvis kontrafaktisk diskussion  ;)




Stinsen

Avgiftsbelagd bro inom landet kommer ju att komma i Motala, om det nu inte blir en ny regering innan bron byggs.

Huruvida Ölandsbron blivit avgiftsbelag om den byggts idag? Ja svaret på frågan är enkel. Den hade inte byggts överhuvudtaget idag. Befolkningen på ön hade minskat från 70-talet fram tills idag så pass att det inte funnits underlag för ett brobygge, jämför befolkningsminskningen i övrig glesbygd. Tänk också på att en bro byggd idag kostar betydligt mer, även med hänsyn till inflation, än den hade gjort på 70-talet.

Bengt Jönsson

Citat från: Stinsen skrivet 17 januari 2009, 23:16:15 PM
Tänk också på att en bro byggd idag kostar betydligt mer, även med hänsyn till inflation, än den hade gjort på 70-talet.

Varifrån hämtar du detta påstående?
Byggmetoderna / rationaliseringar har förbättras något alldeles avsevärt på ca 40 år.  Ett Ölandsbroprojekt idag hade varit en STOR upphandling där offerter från hela EU hade tagits in.

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 januari 2009, 08:27:47 AM
Varifrån hämtar du detta påstående?
Byggmetoderna / rationaliseringar har förbättras något alldeles avsevärt på ca 40 år.  Ett Ölandsbroprojekt idag hade varit en STOR upphandling där offerter från hela EU hade tagits in.

/B

Hade man verkligen kunnat få EU-pengar för just Ölandsbron om den byggts idag? EU brukar ge bidrag till förbindelser som betraktas som transeuropeiska nätverk, dvs förbindelser som har internationell betydelse. En förbindelse mellan Öland och fastlandet kan inte ses som en sådan
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 januari 2009, 10:31:51 AM
Hade man verkligen kunnat få EU-pengar för just Ölandsbron om den byggts idag? EU brukar ge bidrag till förbindelser som betraktas som transeuropeiska nätverk, dvs förbindelser som har internationell betydelse. En förbindelse mellan Öland och fastlandet kan inte ses som en sådan

Nu tänkte jag inte att Ölandsbron skulle fått EU-bidrag utan på att ett sådant stort bygge likt Öresundsbron skulle varit tvungen att gå ut som en stor offentlig upphandling där företag inom hela EU hade fått vara med i offertprocessen.
Offentliga beställningar överstigande ett visst belopp måste ju annonseras ut över hela EU och inte bara inom det egna landet

/B

Pete

Vad som blivit dyrare är väl den långa förstudie- och planprocessen, som kan dra ut i flera år med överklaganden etc etc.

/Pete