Motorvägsstump på [Väschöttaslätta]

Startat av Bengt Jönsson, 30 december 2008, 20:32:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Nu byggs det motorväg mellan Skara - Axvall på R49. 
Man kan ju verkligen fråga sig varför Vägverket valt att prioritera just denna sträcka och inte E20 som byggs ut till motorväg förbi Götene, men där Västra Götalandsregionen är med och förskotterar denna sträcka eftersom den annars skulle legat långt i framtiden i Vägverkets planer.  Huruvida det ligger några förskottspengar bakom stumpen Skara - Axvall vet jag dock inte

På samma sätt kan man fråga sig varför man inte lägger mera krut på E20 som vid Hova är kvar i den standard den hade på 50- och 60-talen.  Ja, där finns rent av en milsten som visar att vägen gått i samma sträckning sedan tidigt 1700-tal  :o  Visserligen numera något breddad och asfalterad men...

Mycket underliga prioriteringar!

/Bengt

Uffe D

Stumpen från Skara till Axvall är nog det mest onödiga vägbygget i landet för tillfället. Jag diskuterade detta med min svärfar som kör maskintrailer igår. Han hade varit där och flyttat lite maskiner förra veckan och enligt maskinisten han pratade med ska det inom tre år göras en etapp från Axvall till Varnhem. Sträckan Varnhem Skövde är under utredning, men det verkade som att det kommer bli tunnel genom Billingen.

Enligt den lokala morgonblaskan så är tydligen sträckan Götene-Mariestad uppflyttad på Vägverkets prioriteringslista, nu verkar det som att det kommer bli byggstart inom två år på den sträckan. Mariestad-Hova är ett sorgebarn men förhoppningsvis så kanske den kan bli lite högre prioriterad om sträckan Götene.Mariestad börjar byggas.

Bengt Jönsson

Citat från: Uffe D skrivet 31 december 2008, 15:51:03 PM
Stumpen från Skara till Axvall är nog det mest onödiga vägbygget i landet för tillfället. Jag diskuterade detta med min svärfar som kör maskintrailer igår. Han hade varit där och flyttat lite maskiner förra veckan och enligt maskinisten han pratade med ska det inom tre år göras en etapp från Axvall till Varnhem. Sträckan Varnhem Skövde är under utredning, men det verkade som att det kommer bli tunnel genom Billingen.

Nu måste de ha blivit helt galna!  Tunnel genom Billingen?  Är det för att [Schöövvvvde] skall anslutas till Europavägnätet och E20 dras om via just Skövde?  8) 8) ;D
Väg 26 norr om Skövde mot Mariestad har ju en bättre standard med 2+1 vajer och bitvis även "smalmotorväg" 2+2 vajer

Citat
Enligt den lokala morgonblaskan så är tydligen sträckan Götene-Mariestad uppflyttad på Vägverkets prioriteringslista, nu verkar det som att det kommer bli byggstart inom två år på den sträckan. Mariestad-Hova är ett sorgebarn men förhoppningsvis så kanske den kan bli lite högre prioriterad om sträckan Götene.Mariestad börjar byggas.

Västgötaklimax.. ?  ::) ::)

/B

Uffe D

Schööövvde är ju småstaden med storstadskomplex ;). Allvarligt talat förstår jag inte meningen med att göra motorväg av R49, man kommer ju bara till Skövde, och för att citera min svärfar. "Vem fan har bråttom till Skövde, det är bättre dom gör motorväg därifrån"

Anton i Axvall

#4
Jag tycker att ni som inte är från trakten ska ta och komma hit och studera trafiken på rv 49. Stråket mellan E20 (Skara) och Skövde är tungt och det går mycket lastbilstrafik. Tycker inte det är någon dum prioritering alls, dock är E20 väldigt "omodern" och den kanske man också ska ta och göra något åt.


Jag som bor i Axvall tycker förstås att det ska bli kanon med motorväg till "stan" (Skara).

scaniaolsson

Kan man då bara eventuellt få tummen ur hålet och göra något åt Skaraberg-Ledsjöåsen och N Götene-Mariestad på E20 så kan det ju snart börjar likna något. När man någon gång ännu senare kan fixa till vid Hova också så är ju snart E20 nästan bra i förhållande till trafikmängden.

Några funderingar bara.

Mvh.
Deltidsskaraborgaren
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Kinslayer

Citat från: Uffe D skrivet 02 januari 2009, 02:02:49 AM
Schööövvde är ju småstaden med storstadskomplex ;). Allvarligt talat förstår jag inte meningen med att göra motorväg av R49, man kommer ju bara till Skövde, och för att citera min svärfar. "Vem fan har bråttom till Skövde, det är bättre dom gör motorväg därifrån"

Och motorvägen kommer ju inte gå ända till Skövde heller.....bara mellan Axvall o Skara. Jag håller för övrigt med om att det är löjligt att lägga så mycket pengar på denna lilla stump väg....E20 hade behövt dom bättre

Anton i Axvall

Citat från: Stellan S skrivet 13 januari 2009, 21:14:46 PM
Och motorvägen kommer ju inte gå ända till Skövde heller.....bara mellan Axvall o Skara. Jag håller för övrigt med om att det är löjligt att lägga så mycket pengar på denna lilla stump väg....E20 hade behövt dom bättre

E20 behöver bättre... Ja om man räknar till de som färdas längs E20 mellan Gbg och Sthlm ja...

Förrästen så är ju motorväg till Skövde på gång. Skara -> Axvall är ju bara etapp 1. Etapp 2 Axvall -> Varnhem håller ju på att planeras för fullt.