Söndagsbild del 68

Startat av Jona, 28 december 2008, 00:15:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Dags för del 68 i denna evighetstråd. Detta blir årets sista söndagsbild och därför tänkte jag bjuda på en sammanställning.

Antalet bilder jag redigerat och lagt online under 2008 blev till antalet:

1114 bussbilder
100 Sevärda bilder
53 Tågbilder
42 Lastbil/ Bil-bilder
27 Spårvagnsbilder
= Totalt 1336

(OBS dagens bilder är EJ medräknade.)

Jag har under året bjudit på hela 48 söndagsbildstrådar. (med denna tråd)
Tack till alla nya och gamla kunder och på återseende. Hoppas ni gillar och finner mina söndagsbilder intressanta och står ut

med att prenumera ännu ett år. På grund av att redaktionen har hjul-ledigt utgår förmodligen årets första söndagsbildstråd. Väl mött den andra söndagen nästa år om så blir fallet.

Tipset i skidbacken för att slippa skador är ju att skippa första och sista åket, jag kör enligt delvis samma devis även med söndagstrådarna. Jag skippar alltså eventuellt första åket men återkommer pigg och utvilad (?) med en hel drös bilder i lagret andra söndagen år TJUGOHUNDRANIO.

I del 52 när söndagsbild firade sin ett-årsdag passade jag på och starta brotemat. Så därför vill jag avsluta året med hyfsat nytagna bro-bilder. Bilderna är från Göteborg där jag befinner mig just nu. Baslogit på 5000 meter finns i Gårdsten. Därför passade det bra att på juldagen ta en promenad på några timmar i omgivningen och ordna lite bilder åt er. Hoppas dom smakar ögonen behändigt...

Hemma hade jag nästan 50 cm snö och halvkallt när jag for men eftersom jag hatar snö och ville ha en grön jul så passade det ju bra att jag fick en grön jul när jag besöker er på Sveriges framsida. Tack å tack för det och hoppas jag slipper snö under mitt fortsatta besök här i stan. Patrik åker norrut för att få vada och plumsa i snö. Resultatet är han sedan så snäll och bjuda oss på, så vi får se några helt otroligt vackra bilder med vinter och snö. Jag åker istället söderut för att fota gräs och dylikt. Men när man ser Patriks bilder från PH län så tycker man det verkar vackert och charmigt med snö. Sedan går man ut och tar en 10 meter lång promenad, sedan inser man att snö gör sig bäst på bild.... Keep up the good work Patrik!

Veckans tack går till dom 2 bussnackarna jag träffat här i Göteborg hittills under mitt besök. Tomas och Olasand. Tack för åkturen och/eller pratstunden.


Brotemat denna söndag bjuder på bilder från denna.


Stående på bergen i Gårdsten norr om Göteborg och väntar på buss på bron så kan man fota bussarna som passerar flera hundra meter bort på väg E6. Bilden är fotograferad strax norr om bron.
      

Vrider jag mig några grader och siktar strax sydväst om bilden ovan ser man denna magnefika utsikt.




Här stå jag alldelles ovanför tunnelmynningen som leder leden genom Gårdstensberget.






Dom 3 bilderna ovan har jag flyttat mig och befinner mig strax söder om bron, men fortfarande på östra sidan om älven, alltså jag är kvar på Gårdstensberget.


Står man här vid en dörr till ett skytts-rum så får man denna vy. Vrider man sig 90 grader så ser man tunnelmynningen.


Denna tunnelmynning, husen i bildens övre kant är Gårdsten och Peppargatan. Väster om bron ligger området Kärra. Men här på östra sidan i Gårdsten finns alltså en tunnel som leder leden genom berget och vidare mot Angered... Gissar att tunneln är 2 - 300 meter långa cirka.


Information från wikipedia:

Angeredsbron är en 47 meter hög och 930 meter lång bro över E6, Göta älv, E45 och Norge-/Vänernbanan. Bron går mellan Hisings Kärra och Gårdsten i Göteborg längs väg E6.20. Den fria höjden över E6 är 35 meter, och den fria bredden är 16,95 meter som

fördelas på tre körfältt samt en skyddad dubbelriktad bana för fotgängare, cyklister och mopedister.

Angeredsbron öppnade för trafik den 3 december 1978. Genom Angeredsbrons tillkomst försvann en 300-årig trafikled, färjan vid Nyebro.

Arbetsnamnet på bron var Agnesbergsbron, men då den ingår i den stora Norrleden och är en huvudförbindelse till Angered fick den istället sitt nuvarande namn. (Slut citat)

Bron trafikeras i huvudsak av linje 40 som trafikerar sträckan Angered C - Kärra - Bäckebol - Backaplan - Centralstationen.

Linje 40 går i stort sett hela dagarna med en tur var 30 minut. Från tidig morgon till sen Kväll. I övrigt så trafikeras bron vardagar av några linjer som ska till eller från Volvo på Torslanda.


-------------'*'----------'*'-------------

Följande städer kan alltså för tillfället läggas till listan för brobilds-undertemat:

Gävle (Rådmansbron)
Göteborg (Angeredsbron)
Hudiksvall
Luleå (Bergnäsbron)
Skellefteå (Parkbron och Viktoriabron X2)
Söderhamn
Umeå (Sjukhusbacken, Tegsbron och Kyrkbron)
Örnsköldsvik
Östersund (Frösöbron)

Byar/samhällen:

Bodbysund
Bjästa
Kvarnbyn
Kåge
Matfors
Åbyn

-------------'*'----------'*'-------------

Om än lite så sent så önskar jag er alla god HJUL och gott nytt SPÅR!!!!
Väl mött nästa år.... HEJ

/JonA
MVH Filosofen Jona

Simon Bertilsson

Den här bilden tycker jag om. Mäktigt!


Jonas Gustafsson

Mycket tjusiga bilder.
Är du kvar i Göteborg och hur länge är du i så fall det?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jona

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 december 2008, 13:11:55 PM
Mycket tjusiga bilder.
Är du kvar i Göteborg och hur länge är du i så fall det?

//Jonas G

Jag är kvar till 3 januari eller så. Lust och göra mig sällskap på fototur? (frågan är allmänt ställd till alla Bussnackare i omgivningen)

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jacob med C

Citat

Vrider jag mig några grader och siktar strax sydväst om bilden ovan ser man denna magnefika utsikt.
Gillar denna bild bäst. Hoppas du får fler trevliga bilder under det besök i Göteborg.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Jona

Tack för alla 3vliga kommentarer. Värmer gott. Tack till Jacke för att jag får låna utrymme på hans webkonto då jag inte kommer åt mitt egna web-konto från denna dator.

/Jona
MVH Filosofen Jona