Fordonslista Veolia Råsta

Startat av Oskar A, 16 juli 2007, 19:39:02 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

De bussarna var åtminstone trevliga att se på till skillnad från dagens H20:or som väl mest kan liknas vid skokartonger.
Van Hools variant fick jag aldrig möjlighet att köra, men jag minns att jag tyckte de var häftiga att åka med de få gånger möjligheten gavs på turerna till skolan i Täby under tidigt 80-tal.
Dagens Säfflebyggda H20 har jag dock kört åtskilliga gånger med varierande intryck.
//Fredrik

Jonas Strömblad

Kan inte Täby få Handens B12MA?  :D
/J

Karsten

Du kör nog, precis som jag, hellre H20. B12M-vagnarna vi har är förvisso pigga, men bullriga som s***n och ofta små fel på dem. Inte alls lika pålitliga som H20.

Jonas Strömblad

Citat från: Karsten skrivet 03 augusti 2007, 12:11:23 PM
Du kör nog, precis som jag, hellre H20. B12M-vagnarna vi har är förvisso pigga, men bullriga som s***n och ofta små fel på dem. Inte alls lika pålitliga som H20.

Njaa, det vet jag inte. Våra H20 är så grymt slöa. Swebus har i alla fall stoppat i stor motor på sina motsvarande.
Å motorljudet i B12 är ganska stabilt. En retarderbromsande B12M, mums  8)
/J

Nico


Citat från: H33 skrivet 02 augusti 2007, 17:31:00 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 02 augusti 2007, 17:15:20 PMDe är ganska slutkörda, men varsågod ;)
Tack!  ;)  De är trots allt de allra mumsigaste vagnarna att köra.

Tja, var och en blir salig på sin fason. Själv kände jag mig dock inte så salig häromdagen när jag i en av nämnda 49-vagnar och med en handfull näsor ombord skulle forcera backen på Norgegatan upp mot Husby C. Kom väl upp i skapliga 25 km/h så vad som är 'mumsigt att köra' är oftast ganska relativt. Husbyborna var inte heller direkt lyckliga om man nu ska döma efter ett par av kamikazeomkörningarna.  ;D  :o  :-X
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Och att köra H20 på 670 var en utmaning när man skulle svänga ut på Vaxholmsvägen vid Arninge.
Det gällde att stampa på gasen ungefär när korsande bilar från Arninge var någon meter till vänster om bussen för att man skulle kunna utnyttja den lucka som kom efter...
Täbys H20:or (inkl. de som ärvdes från Björknäs) var(är?) nämligen så slöa att det tar något tiotal sekunder innan bussen börjar röra på sig alls efter att man tryckt på gaspedalen.
Den enda 49-vagn jag kört hos Swebus var desto piggare, så det ligger nog något i vad hr Strömblad säger.
//Fredrk

Niclas Wennerlid

Jag får känslan av att Täbygaraget ställer ned effekten på många av sina vagnar, motsvarande vagnar på andra garage är mycket piggare.

//Niclas

Patrik B

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 augusti 2007, 07:41:22 AM
Du får nog åka till Handen i så fall, det verkar som om H20:orna samlas där med tiden.
Råsta och Norrort får B9:or som ersättning verkar det som.
//Fredrik
Jo, att Norrort håller på att bli B9-land kan vi ju enas om...  :-\
Jag höll på att baxna när jag såg hela B-, och C-ramperna knökfulla med B9.
Jag kör gärna B9 om jag är på det humöret, men får jag välja Volvo så blir
det H20 oavsett styrka/slöhet. Tur att Busslinkland är ett stort land!  ;D

Citat från: Niclas Andersson skrivet 03 augusti 2007, 16:28:18 PM
Jag får känslan av att Täbygaraget ställer ned effekten på många av sina vagnar, motsvarande vagnar på andra garage är mycket piggare.
//Niclas
Ja, jag får nog fråga verkstadskillarna om det...