Fordonslista Veolia Råsta

Startat av Oskar A, 16 juli 2007, 19:39:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus_J

s*it också.. det är ju bland de bättre på hela garaget. :-[


Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 27 juli 2007, 04:07:07 AMIstället ska Busslink ha valt att satsa (kanske att de fick dem gratis) på att sätta MaxCi-vagnarna 4811-4821 i drift. Vad man nu ska med tio år gamla och mycket slitna vagnar till... vagnar som dessutom stått avställda och inte rullat en meter på nästan 1 år?!  ???

Suck..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Citat från: Nico skrivet 27 juli 2007, 04:07:07 AM
Istället ska Busslink ha valt att satsa (kanske att de fick dem gratis) på att sätta MaxCi-vagnarna 4811-4821 i drift. Vad man nu ska med tio år gamla och mycket slitna vagnar till... vagnar som dessutom stått avställda och inte rullat en meter på nästan 1 år?!  ???

4811 rullar sedan rätt länge nu i Söderort som ersättning för en etanolbuss som är/varit på Scania säljturné.

/Ted

Cero

Citat från: Nico skrivet 27 juli 2007, 04:07:07 AM

Istället ska Busslink ha valt att satsa (kanske att de fick dem gratis) på att sätta MaxCi-vagnarna 4811-4821 i drift. Vad man nu ska med tio år gamla och mycket slitna vagnar till... vagnar som dessutom stått avställda och inte rullat en meter på nästan 1 år?!  ???

Detta kan ju ha med den omtalade genomsnittsåldern att göra. Iom att Råsta har en del nyare Scania och får nya Volvoled behöver man antagligen ett gäng äldre vagnar att köra något år för att sedan byta mot nya. Kanske SL har krav på ytterligare etanolvagnar inom snar framtid. Dessutom torde väl Busslink ha både erfarenhet av och stort förtroende för MaxCi vid det här laget. De har ju några stycken.

/Cero

Nico


Citat från: Ted S skrivet 27 juli 2007, 10:54:05 AM
4811 rullar sedan rätt länge nu i Söderort som ersättning för en etanolbuss som är/varit på Scania säljturné.

Där ser man. För min del så får den (och systervagnarna) gärna bli kvar där.  ;D  ;)


Citat från: Cero skrivet 27 juli 2007, 11:31:35 AM
Detta kan ju ha med den omtalade genomsnittsåldern att göra. Iom att Råsta har en del nyare Scania och får nya Volvoled behöver man antagligen ett gäng äldre vagnar att köra något år för att sedan byta mot nya. Kanske SL har krav på ytterligare etanolvagnar inom snar framtid.

Jo, kravet säger väl att från 2011 ska det vara uppåt 75 % etanolare på Råsta. Får väl hoppas att det i så fall blir med någon annan variant av motor för de härkena som finns nu är ju mer än duktigt slöa. Måttligt kul när man ska lämna hållplatser på 70-vägar och behöver ett par kilometer för att komma upp i fart... till förtret för övrig trafik.

Sedan så kan visst det här med ålder ha något att göra med saken, men det löser man nog även med andra vagnar. Tydligen ska vi få flera ledvagnar. Delar av E- och F-ramperna håller på att byggas om för att härbärgera dessa och då kan man kanske gissa att en hel del av de vagnarna kommer att ha några år på nacken.

I övrigt vill jag poängtera att det som sagts om t.ex. MaxCi-vagnarna är rykten, men i och med att ryktena börjar bli så samstämmiga (trots flera källor) så verkar det ligga en del i dem.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

En liten sammanfattning (LB = ledbuss, NB = normalbuss):

Övertagande SL Finans (enl. avtalsförutsättningar)
25 LB, 16 NB

Nyleveranser
24 LB, 7 NB

Flyttade inom Busslink
24 LB, 3 NB

Övertagna Veolia
23 LB, 32 NB (häri ingår inte de ovan nämnda av 1997 års modell). Däremot kan de bli aktuella som tillfälliga hyrvagnar i väntan på sena leveranser.

/Ted

Nico


Citat från: Ted S skrivet 27 juli 2007, 12:40:41 PMÖvertagna Veolia
23 LB, 32 NB (häri ingår inte de ovan nämnda av 1997 års modell). Däremot kan de bli aktuella som tillfälliga hyrvagnar i väntan på sena leveranser.

Låter ju mera lovande, speciellt som det ju kommer närmre ifrån källan.  :D

Antar att bulken av de 32 NB kommer att utgöras av vagnarna 4851-4882? Dessa kanske inte ser ut för mycket men är sköna att köra och är de bara ordentligt servade så är de även pålitliga och okomplicerade.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Citat från: Nico skrivet 27 juli 2007, 12:49:12 PM
Antar att bulken av de 32 NB kommer att utgöras av vagnarna 4851-4882? Dessa kanske inte ser ut för mycket men är sköna att köra och är de bara ordentligt servade så är de även pålitliga och okomplicerade.

Helt rätt, och inte bara bulken, det blir precis 32 stycken.  ;)
/Ted

Walter

Citat från: Ted S skrivet 27 juli 2007, 12:40:41 PM
En liten sammanfattning (LB = ledbuss, NB = normalbuss):


Flyttade inom Busslink
24 LB, 3 NB

/Ted

Innebär detta även samma antal i nyleveranser till de garage som släpper bussar till Råsta?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cero

Citat från: Nico skrivet 27 juli 2007, 12:36:27 PM

Jo, kravet säger väl att från 2011 ska det vara uppåt 75 % etanolare på Råsta. Får väl hoppas att det i så fall blir med någon annan variant av motor för de härkena som finns nu är ju mer än duktigt slöa. Måttligt kul när man ska lämna hållplatser på 70-vägar och behöver ett par kilometer för att komma upp i fart... till förtret för övrig trafik.


Det lär vara en ny etanolmotor på G hos Scania och man får väl förmoda att den har mer krut. Den delen av kritiken på de hittillsvarande 9-liters etanolarna kan väl knappast ha undgått tillverkaren.

Av dina erfarenheter att döma förefaller Råstas etanolare vara rejält mycket slöare än Swebus och Busslinks dito på södra sidan. Där används de på alla möjliga linjer och måhända är de slöare än många andra busstyper men så katastrofalt som du beskriver det upplever jag det inte (som passagerare).

/Cero

Nico


Citat från: Cero skrivet 27 juli 2007, 14:05:18 PMDet lär vara en ny etanolmotor på G hos Scania och man får väl förmoda att den har mer krut. Den delen av kritiken på de hittillsvarande 9-liters etanolarna kan väl knappast ha undgått tillverkaren.

Jo, det har ju talats om en sådan rätt länge. Sedan får man väl se vad som händer för det gäller nog i så fall även att Scania kommer att ha en chans att kränga dessa motorer även på andra håll.


Citat från: Cero skrivet 27 juli 2007, 14:05:18 PMAv dina erfarenheter att döma förefaller Råstas etanolare vara rejält mycket slöare än Swebus och Busslinks dito på södra sidan. Där används de på alla möjliga linjer och måhända är de slöare än många andra busstyper men så katastrofalt som du beskriver det upplever jag det inte (som passagerare).

Allt är ju relativt, men mina (personliga) synpunkter är utifrån en jämförelse med dieseldrivna vagnar. Vissa saker som kan relateras till detta är det inte heller säkert att passagerarna ens märker, men att stå och försöka att ta sig ut på t.ex. Frestavägen från Fornboda i tät trafik är inte kul ens med en kvick vagn och med en etanolare blir det ofta till slut som så att man får ta sig ut och tvinga övrig trafik att bromsa och sedan lunka bakom tills man orkat masa sig upp till 70 km/h.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

eller på 157 vid hållplats bagartorp riktining mot Råsta.
hade en av de nyare vagnarna igår. 3908 och när jag var i toppen av backen vid trafikljusen Råstahem hade jag kommit upp i 50 pinn, lång kö bakom eftersom 70 skyltarna står precis efter hållplatsen, och ett F1 lopp av bilar i vänstra körfältet.


Martin Maltkvist

Citat från: Magnus_J skrivet 19 juli 2007, 13:05:01 PM
2777-2782
2785-2786
---
Vad kommer att hända med 2777-2782 och 2785-2786?
Nu när Eskilstuna har gjort sig av med 577-579 kanske de behöver något att ersätta med då vagnreserven minskar.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Svenn Erik Nielsen

En liten sammanfattning (LB = ledbuss, NB = normalbuss):

Övertagande SL Finans (enl. avtalsförutsättningar)
25 LB, 16 NB

Nyleveranser
24 LB, 7 NB

Flyttade inom Busslink
24 LB, 3 NB

Övertagna Veolia
23 LB, 32 NB (häri ingår inte de ovan nämnda av 1997 års modell). Däremot kan de bli aktuella som tillfälliga hyrvagnar i väntan på sena leveranser.

/Ted

Hvornår är det tidstabelskiftet??

Svenn Erik

Magnus_J