Fordonslista Veolia Råsta

Startat av Oskar A, 16 juli 2007, 19:39:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Då är det väl 4929 som inte finns?

4930 fanns, såg jag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

4929 utgör det i serien saknade/utelämnade vagnsnumret.
4930 är en OmniLink-led, likadan som de övriga 4916-4928 samt 4932 å 4933.
4931 är som sagt den udda kortvagnen i denna nummerserie.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Tack, rotade lite i mina SL Buss-Nytt och fann det var 4929 som saknas av någon outgrundlig anledning.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Oskar A

Passar på att lägga in två nya frågor.

1. 4800, 4804 och 4805 är enligt Vägverket aktiva i Råsta och relativt nybesiktigade. Rullar de någorlunda dagligen och i så fall var?

2. Hittade några enligt Vägverket aktiva Vestvagnar. Samma undran här om var det är lättast att hitta de.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Nico

Citat från: Oskar A skrivet 21 juli 2007, 22:50:50 PM
Passar på att lägga in två nya frågor.

1. 4800, 4804 och 4805 är enligt Vägverket aktiva i Råsta och relativt nybesiktigade. Rullar de någorlunda dagligen och i så fall var?

2. Hittade några enligt Vägverket aktiva Vestvagnar. Samma undran här om var det är lättast att hitta de.

De vagnar som nämns i fråga 1, dvs. 4800,0 4804 och 4805, används för körkortsutbildning och saknar Buss-PC. De rullar alltså inte i ordinarie trafik.

Vad gäller Vestarna är det svårt att veta utan inv.nr, men inga rullar på Råsta f.n. så jag gissar att de aktiva Vestarna är de som rullar i Umeå.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Oskar A

Tack! De Vestvagnar jag syftade på var 4836, 4839, 4840, 4842-4844.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Nico


Det är visserligen Råstavagnar, men jag har inte sett någon av dem i ordinarie trafik på ett bra tag. Inte heller står de på Råsta. 4839 har stått på Veolias uppställning i Rissne sedan i våras medan 4844 (tror jag det var) är tejpad i rosa och åker land och rike runt och upplyser om digital-tv. Någon eller några av vagnarna befann sig väl hos Veolia i Partille och en kvalificerad gissning är att resten kan stå på Veolias uppsamlingsplats i Olofström.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Denna vagn var den sista jag sett i ord. trafik.


Den gästspelade på Hissbanan Nybohov i våras men efter detta har jag aldrig sett nån Vest.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Har för mig att just 4840 gjorde några varv i slutet av maj då det oxå då rådde brist på vagnar. Den tursattes dock inte stadigt utan verkar ha skakats fram för vagnbyten etc. Den och (har jag för mig) 4837 stod annars under större delen av våren och skräpade på A-rampens höga nummer och placering på den platsen brukar innebära att den sista insatsen i aktiv trafik är nära förestående. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Christer K

Vad är det för äldre vagn som skymtar i bakgrunden på bilden?
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Karsten

Är jag helt ute och cyklar om jag svarar "Spårvägsmuséets Capitol"?

Robert Brink

Nu börjar det bli snurrigt här... :o

//R

Oskar A

Citat från: Nico skrivet 22 juli 2007, 09:25:02 AM
Har för mig att just 4840 gjorde några varv i slutet av maj då det oxå då rådde brist på vagnar. Den tursattes dock inte stadigt utan verkar ha skakats fram för vagnbyten etc. Den och (har jag för mig) 4837 stod annars under större delen av våren och skräpade på A-rampens höga nummer och placering på den platsen brukar innebära att den sista insatsen i aktiv trafik är nära förestående. 

Jag får tacka för alla svar. Jag drog mig till minnes att jag hade fotat en Vest i samband med att flera SL-garage körde anslutning till något kryssningsfartyg den 1 juni och kollade sedan arkivet där jag fann 4840. Det är inte helt omöjligt att även Bussmicke fick den på bild eftersom vi hade sällskap den eftermiddagen.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Nico

Citat från: Karsten skrivet 22 juli 2007, 11:04:57 AM
Är jag helt ute och cyklar om jag svarar "Spårvägsmuséets Capitol"?

Nääh, det är du väl inte. Den 2/12-06 gick den vagnen till/från bl.a. Sollentunamässan där Hjulmarknaden hölls.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Ryktena sprider sig alltmer i takt med att det börjar att dra ihop sig, men en del av det som sipprar ut kan nog tyvärr även stämma. Enligt flera källor så verkar det som om flertalet (kanske t.o.m. alla) av B12B-vagnarna ryker för vår del då det verkar som om Veolia får behålla dem. Verspieder kanske får vara med å hämta en del bra vagnar med sig uppåt.

Istället ska Busslink ha valt att satsa (kanske att de fick dem gratis) på att sätta MaxCi-vagnarna 4811-4821 i drift. Vad man nu ska med tio år gamla och mycket slitna vagnar till... vagnar som dessutom stått avställda och inte rullat en meter på nästan 1 år?!  ???
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman