Sökes: 2500 busschaufförer.

Startat av 76, 20 december 2008, 10:15:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76

CitatBussbranschen behöver 2 500 nya chaufförer – per år.

– Det är väldigt stora pensionsavgångar framöver, säger Helena Gibson Ek, informationsansvarig vid Svenska Bussbranschens Riksförbund.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4036341.ab


Moderators edit: rubriken ändrad.

Johan Hansson

Jag var själv på väg och lägga in en tråd om samma ämne men det behöver jag inte nu.

Jag tror inte på att sänkt körkortsålder och gymasieutbildning hjälper mycket för att öka antalet chaufförer.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

76

Citat från: 76 skrivet 20 december 2008, 10:15:58 AM
Moderators edit: rubriken ändrad.
Hmmm, hade jag stavat så illa? :-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: 76 skrivet 20 december 2008, 12:41:44 PM
Hmmm, hade jag stavat så illa? :-)

Inte stavat illa men du skrev 25 000.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

76

Äsch, en tiopotens hit eller dit har väl ingen dött av :-)

JDS

Citat från: 76 skrivet 20 december 2008, 13:23:05 PM
Äsch, en tiopotens hit eller dit har väl ingen dött av :-)

Jo, ganska många faktiskt (t ex om man snackar feldosering av läkemedel)...  ;)

Jan

Här gäller det att företagen ser sina anställda som en tillgång. De som inte gör detta kommer att ha en stor personalomsättning.
I branschen 37 år

RoTe

Så här tänker dom unga:

Lastbilchaufför, häftigt yrke med någorlunda "status" och ofta bra betalt men slitsamma arbetstider.

Busschaufför, bara för invandrare, extremt låg status och pissigt betalt med lika slitsamma arbetstider.

Gissa vilket ungarna väljer?

Dson

Citat från: RoTe skrivet 20 december 2008, 17:56:37 PM
Så här tänker dom unga:

Lastbilchaufför, häftigt yrke med någorlunda "status" och ofta bra betalt men slitsamma arbetstider.

Busschaufför, bara för invandrare, extremt låg status och pissigt betalt med lika slitsamma arbetstider.

Gissa vilket ungarna väljer?
Pang! Där satt den helt rätt...

Busschaufför känns som det mest otacksamma jobb som finns... Om man som lastbilschaufför är hatad, så är en busschaufför.. Ja vad ska man kalla det?

Busschaufförer blir rånade, misshandlade, spottade på och mordhotade i tid och otid läser man både här och i tidningar.
Hur ofta händer något av det en lastbilschaufför?

Tror man har mycket att förändra på yrket som busschaufför för att locka nya, unga chaufförer... Har funderat på att ta D-kort sen när åldern infinner sig, men när man märker hur mycket skit man får tåla som busschaufför så, njäe, vettekatten om det känns så lockande längre...

Buss-Anders



Locka till sig folk går ofta bra om man får utbildningen gratis men att behålla dem det är svårare.
Frågan är vilket som blir billigast i längden, att ha dåliga förhållanden eller eller att utbilda många av vilka en del stannar kvar

Det finns gott om otacksamma arbeten som avlönas dåligt.
I sjukvården är de flesta under läkare underbetalda.
Flera års utbildning hamnar inte så många tusen över en busschaufförs.
Många kommunalanställda är väldigt dåligt betalda.

Felet är att  det går ganska snabbt att utbilda en busschaufför. Det krävs inte så många timmar om det är någon som har anlag för att köra. Det är ett väldigt billigt sätt att få arbetslösa att komma in på banan igen. Hur länge de sedan kör är en annan fråga.
Känner en tullare som blev arbetslös strax före 59 års ålder. Han fick busskortet gratis av AF. Han fick inget fast arbete som busschaufför och det krävdes inte att han körde på timmar heller. Han såg till att inte få något fast arbete före 60 års ålder och då föll garantispensionen ut. Arbetat och klart. Men det var en annan fråga. Tillbaka till huvudspåret.

Så länge det går att spotta ut busschaufförer via AF så kommer löner och villkor att vara dåliga.
Upphandling som är självstrypningens ädla konst gör inte arbetsmiljön eller villkoren bättre.
Jag vet inte riktigt när men snart kommer ju kravet på 35-timmars extra utbildning.
Det gör det ju lite svårare att bara sätta vem som helt bakom ratten.

En upphandling så där var 8:e år gör ju att mycket permanentas ju för hela tidsperioden.
Tänk om bussbolagen hade konkurrerat om chaufförerna samtidigt i stället. Men nu är ju Sverige så litet att  det i de flesta fall inte finns underlag för två konkurrerande bolag samtidigt på samma sträckor.

Jag tycker att det är konstigt att inte Arbetsmiljöverket är mera inblandat vad gäller arbetsmiljön, hot och våld, raster som naggas in kanten eller försvinner, dåligt utformade förarplatser, stress och orimliga tidtabeller som lutar åt fortkörning trots alla goda visioner.

Jag tycker att det är väldigt konstigt att bussförare fortfarande organiseras av Kommunal.
Transportarbetarförbundet verkar mera logiskt. Frågan är om  det hade lett till någon förbättring.


Mvh
Buss-Anders

bjalle

Har Kommunals nya avtalstryck för bussbranschen kommit?
I så fall, vad säger det om lönen för bussförare?

bjalle

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 december 2008, 18:47:36 PM
Har Kommunals nya avtalstryck för bussbranschen kommit?
I så fall, vad säger det om lönen för bussförare?

Lyfter upp frågan, undrar sen hur de som är i branschen ser på förarbehovet nu när vi haft vår lågkonjunktur ett tag?

Jonas

Tror branschen står inför en stundande "katastrof", inte nog med att det redan nu behövs en väldans massa förare(även om några fler kommer att söka sig till yrket pga det ekonomiska läget en tid frammåt), men redan till 2011-2012 kommer det att vara brist på arbetskraft i hela samhället(enlig de prognoser som finns) och hur lätt blir det att få tag på folk som vill köra buss?

bjalle

Antar att inte avtalstrycker har kommit med tanke på antalet svar här

bjalle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 januari 2009, 19:57:07 PM
Visst har det det, och svaret kom för en tid sedan i denna tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14933.15

20007-21967 + ev Stockholms o Gbg tillägg

Tack, någon som har nån jämförelse med transport avtalet för lastbilschaufförer. (Hittar inte min avtalsbok, är ej med i facket)