Motorvägen på riksväg 40

Startat av Niklas Bygdestam, 18 december 2008, 23:10:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

E4 mellan Uppsala och Helsingborg kör jag på lite då och då. Men att vika av från E4:an på de andra vägarna tillhör tyvärr ovanligheterna för mig. Borde absolut göra det oftare än jag gör. Men för några dagar sedan gjorde jag ett undantag. Jag skulle nämligen till Borås för jag hade ett ärende där

Jag körde på E4 från Uppsala till Jönköping och från Jönköping åkte jag riksväg 40
Det mörknar tyvärr tidigt så här års. På väg till Borås var det tyvärr mörkt när jag hade kommit till Jönköping. Därför kunde jag tyvärr inte se så mycket längs med riksväg 40 mellan Jönköping och Borås. Mest märkte jag att det var en vajerväg från Jönköping till Ulricehamn. Sedan var det en sämre landsväg en bit efter Ulricehamn och till sist kom jag till en nybyggd rondell där riksväg 40 övergick till motorväg

På vägen tillbaks hem några senare fick jag se betydligt bättre. Från Borås körde jag på den nya motorvägen. Vid motorvägens slut märkte jag en sak som jag inte såg i mörkret när jag åkte åt andra hållet. Motorvägen ser inte färdig ut. När motorvägen tar slut sitter det först några skärmar i vänster körfält som tvingar trafiken till det högra. Sedan slutar motorvägen i en rondell som ser väldigt provisorisk ut

Ska motorvägen byggas ut? Ska den kanske nå Ulricehamn? Är det därför vägen mellan motorvägen och Ulricehamn är så dålig och inte har fått mitträcke? Kanske någon här som vet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 december 2008, 23:10:55 PM
Ska motorvägen byggas ut? Ska den kanske nå Ulricehamn? Är det därför vägen mellan motorvägen och Ulricehamn är så dålig och inte har fått mitträcke? Kanske någon här som vet?

Ja, motorvägen skall byggas ut till Hester, alltså där man kommit upp för backen efter man passerat utanför staden Ulricehamn. Beslut skall redan vara taget men det tar förstås ett par år innan vägen är färdig.
Vägen mellan Dållebo (där motorvägen i dag slutar) och Brunnsnäs (där vajervägen börjar) är för smal och har dessutom alldeles för många utfarter för att den skall kunna bli 2+1 väg. Så ännu några år får man alltså köra på denna farlig väg, där hastigheten för övrigt just höjts från 70 till 80.
När det gäller att bygga motorväg Hester-Jönköping är så vitt jag vet inga beslut tagna. Det är ju bra 2+1-väg i och för sig, men det är ändå märkligt att det skall finnas en sträcka på den numera normala vägen att åka Stockholm-Göteborg som inte är motorväg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

David M

Å andra sidan är väl trafikmängden mätt i ÅDT inte så imponerande mellan Ulricehamn - Jönköping (till Axamo åtminstone, korsningen med rv 26 är inte särskilt mycket trafik där heller)? Däremot är det mycket tung trafik och det är ju irriterande för de PKW:s som kör där.

På Vägverkets hemsida finns en sida om en fortsättning från Hester till Småland (ca två mil) som motorväg till en kostnad av 500 miljoner, fast det finns ingen förstudie utlagd på nätet och jag har svårt att tänka mig att man just där skulle börja bygga ut till motorväg. Från Jönköpingshållet däremot borde det finnas motorväg till åtminstone Axamo (flygplatsen), kanske lika gärna till Bottnaryd om man nu vill att trafik på rv 26 skall kunna köra någotsånär rakt igenom utan att passera omvägen vid Jönköping. Annars duger 2+1 utmärkt.

Bengt Jönsson

R40 och E4 är vägarna som kopplar samman rikets framsida..  8) med dess Kgl. Hufvudstad.  Visserligen skyltar Vägverket med att man skall köra E20 men standarden längs den vägen är betydligt sämre.  Bl.a en sträcka vid Hova med 70 km/h, 8 m vägbredd och med milstenar från tidigt 1700-tal längs sidorna.  ::)

Mellan Borås och Jönköping och fr.f.a mellan Ulricehamn och Jönköping går vägen genom djupa skogar och vid Torhult ligger vägens högsta punkt.

http://www.vv.se/templates/page3wide____3269.aspx

/B

Peter C

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 december 2008, 21:00:18 PM
R40 och E4 är vägarna som kopplar samman rikets framsida..  8) med dess Kgl. Hufvudstad.  Visserligen skyltar Vägverket med att man skall köra E20 men standarden längs den vägen är betydligt sämre.  Bl.a en sträcka vid Hova med 70 km/h, 8 m vägbredd och med milstenar från tidigt 1700-tal längs sidorna.  ::)

Mellan Borås och Jönköping och fr.f.a mellan Ulricehamn och Jönköping går vägen genom djupa skogar och vid Torhult ligger vägens högsta punkt.

http://www.vv.se/templates/page3wide____3269.aspx

/B

Vad skiljer det i tid och mil, om man väljer R40/E4 gentemot E20 när man vill åka från GBG till den kungliga hufvudstaden?

Bengt Jönsson

R40 + E4 ca 490 km
E20 ca 530 km

Mera långtradare på E20 och mer gammaldags "landsväg".

Mer motorväg och vajerväg på R40 + E4 men mera och hetsigare trafik.  E4 mellan Norrköping - Nyköping - Södertälje är dessutom "mördande" tråkig tycker jag

/B

Nor1

Enligt en kompis som kör land o rike runt:
Lastbil = Rv40/E4
P-bil = E20
Med förutsättning att du inte ska till Norrort i Fjollträsk med LB och riskerar hamna i rusnngen  ;D

Christer K

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 december 2008, 21:42:36 PM
R40 + E4 ca 490 km
E20 ca 530 km

Mera långtradare på E20 och mer gammaldags "landsväg".

Mer motorväg och vajerväg på R40 + E4 men mera och hetsigare trafik.  E4 mellan Norrköping - Nyköping - Södertälje är dessutom "mördande" tråkig tycker jag

/B

Har ett program på datorn som lägger upp körruter och tider/km med mera. Detta programet får fram följande uppgifter.
Start Göteborg slut i Stockholm.
Sträcka 1 Göteborg via Jönköping till Stockholm 46,5 mil enkel väg.
Sträcka 2 Göteborg E20 och E18 från Arboga till Stockholm är norra eller södra vägen lika långa 48,2 mil.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

HB

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 december 2008, 21:42:36 PM
R40 + E4 ca 490 km
E20 ca 530 km

Mera långtradare på E20 och mer gammaldags "landsväg".

Mer motorväg och vajerväg på R40 + E4 men mera och hetsigare trafik.  E4 mellan Norrköping - Nyköping - Södertälje är dessutom "mördande" tråkig tycker jag

/B

Jag åker rätt frekvent och har vid flera tillfällen provat bägge vägarna. Om det inte är rusning i Göteborg eller Stockholm så tar det c:a 25 minuter längre tid att köra E20 än Rv 40/E4. Och då åker jag till/från centrum i bägge städerna.