Boggibusspremiär i Söderhallen

Startat av Bussmicke, 16 december 2008, 02:07:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svoca

Nja, bara delvis ska dessa MAN biogasboggier ersätta Scania MaxCi (H 18E) i Söderhallen. Ett antal slopas, men många, många H 18E blir alltså kvar i trafik.  ;D 

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 17 december 2008, 00:58:07 AM
Tog bara en bild.



Skillnaden invändigt mot de boggie som rullar i Helsingborg, är att barnvagnsplatsen är till Höger. M a o så finns det stolar i bussens vänstra del hela vägen. detta för att rullatorer ska komma emellan hela vägen från dörr 1 till 2. Här i SL vagnen kommer ingen rullator emellan.
I branschen 37 år

Ersa

Hur länge sitter de stora vita dekalerna kvar på fram- och bakrutan? Förhoppningsvis inte så länge... :P

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 19 december 2008, 21:42:16 PM
Hur länge sitter de stora vita dekalerna kvar på fram- och bakrutan? Förhoppningsvis inte så länge... :P

Dessvärre verkar det som att de tänkt sabba bussens fina utseende för gott.
För övrigt verkar Helsingborgs/Malmösätena vara bekvämare än Stockholms. Snyggare är de iaf. De är för övrigt rätt märkligt att SL tillåter det mönstret på sätena. Borde man inte ha röda säten med något SL-relaterat mönster?

AO

Är det samma, väldigt bra,  elektroniska rullstollsramp på dem som på Uppsalabussarna?

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 december 2008, 22:27:11 PM
Dessvärre verkar det som att de tänkt sabba bussens fina utseende för gott.
För övrigt verkar Helsingborgs/Malmösätena vara bekvämare än Stockholms. Snyggare är de iaf. De är för övrigt rätt märkligt att SL tillåter det mönstret på sätena. Borde man inte ha röda säten med något SL-relaterat mönster?

Med tanke på den mängd begagnade bussar som flyttas till och från SL-land varje år: Nej.
Det skulle bli väldigt dyrt för skattebetalarna att klä om stolar så fort man flyttade bussarna över länsgränsen.

Detta mönster är Busslinks eget tyg.

Fredrik Klint

Citat från: Verspieder skrivet 19 december 2008, 21:42:16 PM
Hur länge sitter de stora vita dekalerna kvar på fram- och bakrutan? Förhoppningsvis inte så länge... :P

Smakfråga...  ;)
Själv tycker jag att det lättar upp och är snyggare med vitt fram- och baktill. Kan ju också bero på att det är den rätta lackering sedan "hallonbåtsdesignen" introducerades 1986. Sen har det ju nästan alltid funnits vagnar som blivit "omlackade på felaktigt sätt" och tyvärr en mängd vagnar som redan vid leverans varit fellackerade.

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 19 december 2008, 22:33:07 PM
Med tanke på den mängd begagnade bussar som flyttas till och från SL-land varje år: Nej.
Det skulle bli väldigt dyrt för skattebetalarna att klä om stolar så fort man flyttade bussarna över länsgränsen.

Detta mönster är Busslinks eget tyg.

Dessutom är ju varken pil eller hästtyget känt för sin höga kvalité.

Ulf Rådeström

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 19 december 2008, 22:27:11 PM
Dessvärre verkar det som att de tänkt sabba bussens fina utseende för gott.
För övrigt verkar Helsingborgs/Malmösätena vara bekvämare än Stockholms. Snyggare är de iaf. De är för övrigt rätt märkligt att SL tillåter det mönstret på sätena. Borde man inte ha röda säten med något SL-relaterat mönster?

SL har endast krav på lackering utvändigt, men färgsättning invändigt är upp till operatören, vilket är väldigt förnuftigt.
Tyget ter sig bättre IRL - tro mig

Bussmicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 19 december 2008, 23:04:49 PM
SL har endast krav på lackering utvändigt, men färgsättning invändigt är upp till operatören, vilket är väldigt förnuftigt.
Tyget ter sig bättre IRL - tro mig

Var detta inte ett tyg för blåbussar från början eller blandar jag ihop det?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Anders C

Citat från: Svoca skrivet 19 december 2008, 14:00:38 PM
Nja, bara delvis ska dessa MAN biogasboggier ersätta Scania MaxCi (H 18E) i Söderhallen. Ett antal slopas, men många, många H 18E blir alltså kvar i trafik.  ;D 

SL skriver i Metro så här:
"I och med leveransen av de nya bussarna
fortsätter SL mot målet att hälften av bussarna
ska köras på förnyelsebara drivmedel senast år
2011."
Borde man inte tolka det som att de bussar som tas ur trafik är dieselbussar. Annars har man inte kommit närmare målet.

Cero

Citat från: Anders C skrivet 20 december 2008, 17:54:15 PM
SL skriver i Metro så här:
"I och med leveransen av de nya bussarna
fortsätter SL mot målet att hälften av bussarna
ska köras på förnyelsebara drivmedel senast år
2011."
Borde man inte tolka det som att de bussar som tas ur trafik är dieselbussar. Annars har man inte kommit närmare målet.


Det är ju ofta så att nya bussar köps till innerstaden varvid äldre flyttas till ytterstaden. Om så sker innebär det att etanolare flyttar till ytterområdena och ett antal dieslar tas ur trafik. Då har man uppnått målet. Detta fungerar ju så länge samma bolag kör i både inner- och ytterstaden. Om så inte är fallet kan det ju bli problem.

Och jo, tyget var nytt med blåbussarna för tio år sedan.

Richard1250

Snygga bilder

Snygga bussar gillar MANs bussar ser nice ut, hoppas att det kommer sådana till Halmstad efter nästa upphandling 2009

Svoca

7504 och 7506 levererade till Söderhallen i fredags (19/12) och båda satta ut i trafik första gången lördag (20/12). Nu finns 8 st i Söderhallen. Samtliga dessa har varit i linjetrafik.