Boggibusspremiär i Söderhallen

Startat av Bussmicke, 16 december 2008, 02:07:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Besökte Söderhallen där några av bussarna visades upp..















//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers


Bergenga

Fine bilder av faktisk ganske fine busser. :) Bilde nr. 4 er min favoritt. Veldig fin refleksjon av husene ... en husbuss? :P

Er det SL som krever at man skal ha nesten usynlige matriseskiltkasser og ikke godt synlige diodeskiltkasser, eller er det noe busselskapet kan bestemme selv? Her i København er det heldigvis diode på alle nye busser.

Når begynner det forresten å komme reklame på gasstankene? Det må jo være eneste logiske årsak til at de er utformet på den måten.
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius


   Skall bli intressant och få provåka dom när man besöker stan inom kort.

  //Niclas

Martin Maltkvist

Citat från: Øyvind Berg skrivet 16 december 2008, 02:45:59 AM
Fine bilder av faktisk ganske fine busser. :) Bilde nr. 4 er min favoritt. Veldig fin refleksjon av husene ... en husbuss? :P

Er det SL som krever at man skal ha nesten usynlige matriseskiltkasser og ikke godt synlige diodeskiltkasser, eller er det noe busselskapet kan bestemme selv? Her i København er det heldigvis diode på alle nye busser.

Når begynner det forresten å komme reklame på gasstankene? Det må jo være eneste logiske årsak til at de er utformet på den måten.
För Eskilstunas del gäller både och då de 4 nya linjevagnarna är utrustade med diodskyltar och vad beträffar kommande materiel återstår att se. Boggiebussen skulle i mitt tycke se bättre ut om gastanken kapslades in liknande trådbussen i Hr Rosenius inlägg.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

AO

Hur kommer det sig att man inte bygger in gastankarna under taket? En låggolvsbuss har ju gott om plats för det med tanke på att takhöjden är så pass hög inne i fordonet. Är inte gastankarna på vissa av de äldre 12 m vagnarna som rullar i Malmö till viss del inbyggda under taket?

Johan B

Citat från: AO skrivet 16 december 2008, 13:09:36 PM
Hur kommer det sig att man inte bygger in gastankarna under taket? En låggolvsbuss har ju gott om plats för det med tanke på att takhöjden är så pass hög inne i fordonet. Är inte gastankarna på vissa av de äldre 12 m vagnarna som rullar i Malmö till viss del inbyggda under taket?

Volvo B10BLE CNG hade gastankarna till största delen nedsänkta på de årsmodeller som hade Säffle System 2000-kaross. Utifrån såg gastanken ut som en AC-låda. Varför man frångick detta vet jag dock ej. Säkerhetsaspekt kanske?

Johan B

Snygga bussar det där, speciellt i SL-rött och med hel vindruta.

Jacob

har du interiörbilder? skulle vara ännu trevligare än bildsvepet!  ;)
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Jajje skrivet 16 december 2008, 20:29:21 PM
har du interiörbilder? skulle vara ännu trevligare än bildsvepet!  ;)

  Det jag kan bjuda på är denna bild från 7501 på mässan i Göteborg: http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p54460016.html

  //Niclas

Bussmicke

Citat från: Jajje skrivet 16 december 2008, 20:29:21 PM
har du interiörbilder? skulle vara ännu trevligare än bildsvepet!  ;)

Tog bara en bild.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Rådeström


Svoca

Nu har dessa bussar rullat några dagar i trafik och hunnit med att gå på alla planerade linjer (44, 47, 59, 69, 76 & 77). Kommer även ut på linje 147 (enstaka omlopp). Buss 7507 levererades igår (18/12) till Söderhallen och sattes i trafik samma dag. Således 6 bussar levererade av totalt 30 beställda.
Har ingen av fotograferna varit ute och tagit några bilder på dessa bussar i trafik ?

Simon Bertilsson

Ska de här bussarna ersätta Scania MaxCi?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.