Mest vältrafikerade vägarna

Startat av Krille, 10 december 2008, 08:48:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille

Hej
Vet någon om det finns någon kartbild tex där man kan se de tyngst belastade vägarna i Sverige?
Har letat på div sajter utan resultat.

/K

Fredrik S

Hej,

Boken infrastrukturen http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9187760142 har en bild om jag inte minns helt fel. Den är från 1992.

På vägverkets hemsida hittar man en databas med en massa uppgifter. Zooma in till rätt väg och känn med informationsfunktionen. http://gis.vv.se/iov/

Alexei

Jag tittade precis på VV databasen, wow sicken resurs!!  :D

Det som slog mig är hur glest trafikerat det Svenska Europavägsnätet faktiskt är (bortsett från Stockholm, Göteborg, Malmö/Lund/Helsingborg). Det faktum att högsta trafiknivån är ADT 16,000, illustrerar detta.

Om man ser till några av Sveriges äldsta motorvägssträckor, ex Helsingborg-Ängelholm-Båstad, eller Vätternleden har en ADT på mindre änn 8,000 fordon. Detta efter en betydande trafikökning sedan dessa byggdes på 60 och 70 talet.  Dessa vägar måsta ha uppfattats som ödsliga när dom byggdes!  Kanske någon äldre forum medläm minns?


Krille

Citat från: Fredrik S skrivet 10 december 2008, 17:48:25 PM
Hej,

Boken infrastrukturen http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9187760142 har en bild om jag inte minns helt fel. Den är från 1992.

På vägverkets hemsida hittar man en databas med en massa uppgifter. Zooma in till rätt väg och känn med informationsfunktionen. http://gis.vv.se/iov/

Åh, tack för tipsen!

/K

Pete

Citat från: Alexei skrivet 10 december 2008, 19:49:44 PM

Om man ser till några av Sveriges äldsta motorvägssträckor, ex Helsingborg-Ängelholm-Båstad, eller Vätternleden har en ADT på mindre änn 8,000 fordon. Detta efter en betydande trafikökning sedan dessa byggdes på 60 och 70 talet.  Dessa vägar måsta ha uppfattats som ödsliga när dom byggdes! 


Framför allt var väl "gamla vägen" ovanligt usel på några av dessa ställen, t.ex. från Huskvarna med den branta backen upp mot Grännahållet, eller vägen över Kolmården. Den begynnande semester-massbilismen belastade också dessa sträckor ganska rejält. Minns en resa som barn 1966 från Stockholm till Holland, vi kom inte längre än Ljungby förrän det var dags för övernattning...

/Pete

Niklas Bygdestam

Citat från: Pete skrivet 10 december 2008, 23:42:24 PM
Framför allt var väl "gamla vägen" ovanligt usel på några av dessa ställen, t.ex. från Huskvarna med den branta backen upp mot Grännahållet, eller vägen över Kolmården. Den begynnande semester-massbilismen belastade också dessa sträckor ganska rejält. Minns en resa som barn 1966 från Stockholm till Holland, vi kom inte längre än Ljungby förrän det var dags för övernattning...

/Pete

Det förklarar varför det låg ett större och då välkänt motell i Ljungby på den tiden. Det var uträknat att folk som kom från Stockholm hann dit på resor söderut innan det var dags att sova. Antar att det var i det motellet som ni övernattade i. Det motellet är föresten rivet idag efter en tids förfall

För mig händer det ibland att jag numera åker från Uppsala på E4 rakt ner mot t ex Tyskland eller längre. Då hinner jag i alla fall komma över Öresundsbron innan jag funderar på en plats att sova på. Men så är det skillnad på vägstandard idag :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

På samma sätt fanns (och finns) det en massa motell uppe i norra Västergötland längs med gamla Riksväg 6, sedemera E3 och nu E20.  Långa sträckor gick E3/E20 på 70-sträckor genom små samhällen till långt in på 90-talet mellan Vara och Skara och än idag blir dagens av långtradare tungt belastade E20 mycket smal strax norr om Lyrestad.
Backen norr om Hova är farlig på vintern när den såphala blötsnön skapar problem för "utrikesreggade" tradare..
:o

/B