Arriva söker 30 man till Stockholm

Startat av Jan, 08 december 2008, 17:37:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Hur många är uppsagda från nuvarande åkare? Har Arriva svårt att finna folk till sina tjänster i SL trafiken? Källa: arbetsförmedlingen
I branschen 37 år

homer

#1
all trafikpersonal följer med skulle gissa att de även gäller verkstad då dem också "hör till" kommunal, hur de är med servicepersonal till tvätthall vet jag inte, kan tänka mig att olika företag kan ha olika ideer hur man vill lösa de hela på

troligen är de väl kanske många som idag jobbar åt Swebus som vill fortsätta med de och då väljer att byta garagre

Jan

Citat från: homer skrivet 08 december 2008, 18:42:26 PM
all trafikpersonal följer med skulle gissa att de även gäller verkstad då dem också "hör till" kommunal, hur de är med servicepersonal till tvätthall vet jag inte, kan tänka mig att olika företag kan ha olika ideer hur man vill lösa de hela på

troligen är de väl kanske många som idag jobbar åt Swebus som vill fortsätta med de och då väljer att byta garagre

Så kan mycket väl bli fallet. Jag tror att nya entreprenörer år svårare att dra åt sig personal.
I branschen 37 år

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 14:47:52 PM
Genom att det inte finns förare idag så det räcker på aktuella platser är det ganska naturligt att man behöver rektytera, det har ju Busslink o Swebus f.ö gjort kontinuerligt under många års tid.

F.ö tror jag tvärtom, att det kan vara lättare för en ny aktör att rekrytera.

Av de man "hör på stan" dvs prat med kollegor är Arriva ingen arbetsgivare man vill ha, främst p g a den händelse i jönköping för några år sedan då de förare blev varnad och nära nog få sparken för att han ingrep i ett våldsbrott


Sen är väl inte Ekerö och Märsta dem områden som har haft mest brist på personal direkt

busslink anställer ju dessutom ingen på mer än 75% (var de väl?) i hela SL-land så någon jätte brist på förare verkar de faktiskt inte vara

Jan

Citat från: homer skrivet 15 december 2008, 18:46:31 PM
Av de man "hör på stan" dvs prat med kollegor är Arriva ingen arbetsgivare man vill ha, främst p g a den händelse i jönköping för några år sedan då de förare blev varnad och nära nog få sparken för att han ingrep i ett våldsbrott


Sen är väl inte Ekerö och Märsta dem områden som har haft mest brist på personal direkt

busslink anställer ju dessutom ingen på mer än 75% (var de väl?) i hela SL-land så någon jätte brist på förare verkar de faktiskt inte vara

I Skåne är det bara Arriva som har annonser ute i tidningar. Ofta dessutom, just nu behöver de folk både i Helsingborg och Malmö. Tidigare i höst har även annonser från Isaksson Karlsson publiserats. Du ser aldrig en annons från Veolia, Swebus, Bergkvara, Olssons buss, Busspersson, Lysekilsbuss samt BK buss, som är övriga i Skåne. Man kan undra varför?
I branschen 37 år

Buss-Anders

Hur kan det vara en god taktik att anställa på 75%???
Ja kanske för bussbolaget men inte för arbetstagare!

Är bussförarlönerna så höga att det går bra att klara sig på 75%....?
Knappast!

Det är ju något som tyvärr vissa yrken där mest kvinnor arbetar drabbas av?
Delar av sjukvården och äldreomsorgen har det otyget. Men det gäller även handels och vissa kommunanställda kvinnor.

Att ha en stab med 75-procentare som står med mössan i hand och hoppas ..hoppas att det blir lite arbete ....rena rama 1800-talet.

Har du hört talats om en byggnadsarbetare eller cementgjutare som arbetar på 75%

Nej heltid ska vara det normala.

Mvh
Buss-Anders

Jo

Citat från: Jan skrivet 15 december 2008, 20:21:09 PM
I Skåne är det bara Arriva som har annonser ute i tidningar. Ofta dessutom, just nu behöver de folk både i Helsingborg och Malmö. Tidigare i höst har även annonser från Isaksson Karlsson publiserats. Du ser aldrig en annons från Veolia, Swebus, Bergkvara, Olssons buss, Busspersson, Lysekilsbuss samt BK buss, som är övriga i Skåne. Man kan undra varför?

Det är inte så enkelt som att det är mindre attraktivt att köra stadsbuss i Malmö och Helsingborg än att köra buss på landsbygden och i de andra ofta mindre städerna?

Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 december 2008, 10:28:26 AM
I en annan tråd frågades för några dagar sedan varför inte bussbranschen erbjuder deltidstjänster?.....

75 procentare är bra att ha på många håll då man inte har mer arbete att erbjuda, då kan man lägga ut en mängd korta turer på fast lista och minska antalet osäkra arvodister som ska ringas in ideligen.

Alternativet är inte heltidsanställning utan timanställning.

Är man dessutom "fast" anställd på 75 %,
behövs det ju inte så många extrapass som säkert dyker upp rätt ofta, för att man ska komma upp i 100%

/K

Bammis

Jobbar man på 75% så räcker det ju oftast bara med en handfull
arbetspass extra varje månad, så har man ju slagit i taket direkt,
d.v.s. är uppe i över 100% utan att anstränga sig nämnvärt

Jag jobbar själv 75% och det passar mig perfekt. Mycket fritid :-)

Jan

Citat från: Krille skrivet 16 december 2008, 16:45:02 PM
Är man dessutom "fast" anställd på 75 %,
behövs det ju inte så många extrapass som säkert dyker upp rätt ofta, för att man ska komma upp i 100%

/K

Men frågan är om man jobbar 75% dvs 30 timmar på 4 eller 5 dagar. Är det på 5 dagar blir det svårare att få upp till 100%.
I branschen 37 år

Lelle_S

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 december 2008, 10:28:26 AM
I en annan tråd frågades för några dagar sedan varför inte bussbranschen erbjuder deltidstjänster?.....

75 procentare är bra att ha på många håll då man inte har mer arbete att erbjuda, då kan man lägga ut en mängd korta turer på fast lista och minska antalet osäkra arvodister som ska ringas in ideligen.

Alternativet är inte heltidsanställning utan timanställning.

vad menas med korta turer på fast lista? Korta linjer i mil eller?

HB

Citat från: Lelle_S skrivet 30 december 2008, 22:08:16 PM
vad menas med korta turer på fast lista? Korta linjer i mil eller?

Med korta turer brukar menas korta pass eller tjänster. Att man lägger in en tretimmars-tjänst på ett heltidsschema som man sedan balanserar med att man jobbar lite längre andra dagar.

Lelle_S

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 20:57:27 PM
Både Ekerö o Märsta är ju områden där man sökt rekrytera förare konstant under 2008, jag har själv blivit "terroriserad" av ett s.k bemanningsföretag som köpt personuppgifter o CV någonstansifrån och som skulle värva mig till att jobba som chaufför....

Att ta en enstaka händelse, något som förekommer hos de flesta arbetsgivare för att inte söka anställning hos en speciell arbetsgivare ska man nog akta sig för, däremot finns det ju ingen anledning att byta arbetsgivare om man trivs, konstigt nog verkar det finnas vissa grupperingar, just i Sthlms området som aldrig kan trivas hos någon arbetsgivare.

Att man väljer att anställa på 75% är ju en god taktik som fler borde ta efter, då är det lättare att bli av med kortpass och delade turer utan att bidra till undertid men det visar inte att personalsituationen är perfekt.

Vad hette rekryteringsföretaget och vilket bussföretag var dess kund? Varifrån kom CV och personuppgifter? Frilansande arbetsförmedlare kanske eftersom det varit en del bonusar till dessa?

Lelle_S

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 december 2008, 22:47:50 PM
Nä knappast eftersom AF inte har tillgång till dessa uppgifter, det rör sig sannolikt om uppgifter som sålts mellan olika rekryteringsföretag enbart baserade på de som hade "rätt" KK-behörighet angiven i CV:t.

Vilket det aktuella företaget var och kundens namn tycker jag är ointressant.

Utöver märkligt förfarande kan det antas vara brott mot PUL. Dom flesta rekryteringsföretag ingår man avtal med om att dom inte ska sälja uppgifterna vidare.

Varför vill du inte tala om vad företaget heter? Lojalitetshinder? Den talande tystnaden och jakten på arbetslösa indikerar S----s.

76

Jag har en foliehatt du kan få låna Lelle_s/larsen.