Söndagsbild del 66

Startat av Jona, 07 december 2008, 00:08:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Hej

Blir en enkel söndagstråd denna vecka. 4 bilder och lika mycket text mer eller mindre. Hoppas det smakar ögonen ändå.
För 2 söndagar sedan visade jag lite höst-bilder från centrala Skellefteå. Idag tänkte jag bjuda på dom sista bilderna ur det temat fast från landsbygden denna gång. Som lite info kan jag också berätta att detta blir sista söndagen detta år med Skelleftebuss som motiv. Nästa år får ni stifta bekantskapen med detta kommunala bolaget igen.


Både Jacke och Krille har visat sina bilder från Selet. Här kommer min version. Selet ligger mellan Byske och Fällfors.
Vägen är inte en grusväg normalt, beläggningen beror på vägarbete.


Vad denna buss gjort en dryga 30 min tidigare fick ni se i del 58. Då passerade den älven i Åbyn, nu är den på väg tillbaka mot Åbyn och vidare mot Byske då den passerar byn Källbomark igen.


I nämnd del 58 berättar jag litegran om trafiken till Åbyn och då nämner jag om linje 210 Skellefteå - Byske - Åbyn - Renholmen och åter. Här har en buss på linje 210 bara några få meter kvar att köra genom byn Renholmen...

Ungefär där fotografen står finns grindarna till ett mindre fabriksområde


Precis efter bussen passerat fotografen så backvänder man bakom en lada innan färden tillbaka mot Skellefteå kan påbörjas. Här har jag flyttat mig dom få metrarna som behövs för att kunna fota vändningen.

Wikipedia ger följande information:
Renholmen är en liten by fyra mil norr om Skellefteå i Skellefteå kommun. Det är även 4 mil till Piteå. Det bor runt 50 personer i Renholmen. Medelåldern ligger runt 65 år. /Slut citat

Det har tidigare funnits en hel del industrier i Renholmen men dom flesta är idag borta, t.ex har dom flyttat in mot Byske osv.

Sammanställningen: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

Tänkte passa på och informera lite om kommande Söndagsbilder när jag ändå håller. Det kommer till 99% att bjudas på söndagsbilder 2 gånger till detta år. 14 och 28 december. 21 december utgår på grund av att jag ska på Sem & Ester-resa söderut.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Camilla

Mycket fina bilder.
Den här bilden gillade jag mest.

RoTe


Jona

Tack för alla trevliga kommentarer. Roligt ni gillar bilderna/ texten eller kanske bådadera...

/J
MVH Filosofen Jona

Ersa

Ja, det var en fin bild på 267. En gammal Carrus Star tar en tillbaka många år i tiden, till tidigt 90-tal.

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 07 december 2008, 19:35:22 PM
Ja, det var en fin bild på 267. En gammal Carrus Star tar en tillbaka många år i tiden, till tidigt 90-tal.
Ja, tänk om man hade haft en tidsmaskin.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Viktor


Peter Erret

Grattis, här har du lyckats jättebra.

Jonas Gustafsson

Snygga bussar i vacker miljö fångade av duktig fotograf. Vad mer kan en bussdiggare begära?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.