Linje 998 Halmstad - Köpenhamn

Startat av Richard1250, 03 december 2008, 18:24:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

Hej här kommer lite bilder på bussar som kört på linje 998 mellan Halmstad -  Köpenhamn
Linjen delades av Sj Buss Helsingborg , Sj Buss Halmstad och DSB.
Tyvärr så hittade jag inga bilder på danska bussar .


Sj Buss 3061 Hb


Sj Buss 2906 Hd


Sj Buss 3001 Hd


Sj Buss 3011 Hd

Eftersom bussarna på linje 998 skulle vara vita så lackades även 3011 vit


En vagn som verkligen var udda på linjen var Sj Buss 2953 Jö


Så till sist SJ Buss 3003 Hd på väg in mot Helsingörs Hamn ombord DSB Färjan Holger Danske


Richard  :)


>:( Förstår inte varför mina bilder blir så små   suck

Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard1250 skrivet 03 december 2008, 18:24:12 PM
Hej här kommer lite bilder på bussar som kört på linje 998 mellan Halmstad -  Köpenhamn
Linjen delades av Sj Buss Helsingborg , Sj Buss Halmstad och DSB.

Förstår inte varför mina bilder blir så små   suck

Trevliga bilder men det är klart att de kunde ha varit lite större. Om du inte minskat ned dem i efterhand så beror det på att du har haft för låg upplösning vid inscanningen av bilderna. Bilderna verkar vara av tillräckligt hög kvalitet för att göras större redan vid inscanningen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Richard1250

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2008, 18:57:48 PM
Trevliga bilder men det är klart att de kunde ha varit lite större. Om du inte minskat ned dem i efterhand så beror det på att du har haft för låg upplösning vid inscanningen av bilderna. Bilderna verkar vara av tillräckligt hög kvalitet för att göras större redan vid inscanningen.


Nej jag har inte förminskat ner dom just för att dom inte skulle bli små men det blev dom i alla fall, har kollat i min scanner efter inställningar men hittar ingenting suck får fortsätta leta. :-)

Leif D

Citat från: Richard1250 skrivet 03 december 2008, 19:12:59 PM
Nej jag har inte förminskat ner dom just för att dom inte skulle bli små men det blev dom i alla fall, har kollat i min scanner efter inställningar men hittar ingenting suck får fortsätta leta. :-)

Inställningar för bildstorleken/upplösningen brukar ju inte vara placerade på själva scannern, utan i den programvara som levererats med den. Kolla så att du inte använder något auto-läge eller liknande. Scanna alltid i hög upplösning, för det är alltid enkelt att senare minska ner bilden i storlek, med något bra bildbehandlingsprogram.
Bäst är att scanna direkt från bildbehandlingsprogramet, något som de flesta sådana program klarar idag.

Här http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/ hittar du en del nyttiga tips om scanning.....
;-)

Richard1250

Citat från: Leif D skrivet 03 december 2008, 19:54:14 PM
Inställningar för bildstorleken/upplösningen brukar ju inte vara placerade på själva scannern, utan i den programvara som levererats med den. Kolla så att du inte använder något auto-läge eller liknande. Scanna alltid i hög upplösning, för det är alltid enkelt att senare minska ner bilden i storlek, med något bra bildbehandlingsprogram.
Bäst är att scanna direkt från bildbehandlingsprogramet, något som de flesta sådana program klarar idag.

Här http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/ hittar du en del nyttiga tips om scanning.....

Klart att jag uttrycker mig knasigt naturligtvis söker jag inte inställningarna i scannern utan i programvaran som följer med.  :-[

Tack för länken  :)

S Svensson

2907 plac i Helsingborg liksom 2906Hd och 3011Hb var de som användes ursprungligt.
En parallellinje gick till Kristianstad.
Senare anskaffades 3 st ledbussar med hög kaross.Dessutom byggdes en 12 m Säffle med 2,50 m bredd som reserv för linjen (2960).

S Svensson

Jag besökte påsken 1989 Helsingborg. Då hade även en Volvo Ikarus placerad i Hb blivit Vitmålad för linje 998.Kunde varit 1461.

Richard1250

Citat från: S Svensson skrivet 03 december 2008, 22:17:09 PM
Jag besökte påsken 1989 Helsingborg. Då hade även en Volvo Ikarus placerad i Hb blivit Vitmålad för linje 998.Kunde varit 1461.

Kan det ha varit 1460 hb tro?  :)


S Svensson

Det var säkert denna,1460. (61:an var väl plac i Malmö?)

Richard1250

Citat från: S Svensson skrivet 03 december 2008, 22:09:09 PM
2907 plac i Helsingborg liksom 2906Hd och 3011Hb var de som användes ursprungligt.
En parallellinje gick till Kristianstad.
Senare anskaffades 3 st ledbussar med hög kaross.Dessutom byggdes en 12 m Säffle med 2,50 m bredd som reserv för linjen (2960).

Eftersom du nämner 2960 hd så kommer en bild på den med  :)

Johan Hansson

trevligt med gamla bilder från Halmstad.
vill gärna se mer av detta.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Kent T

2960 var ett lysande exempel hur illa det kunde bli när okunniga personer specificerade bussar under SJ-tiden. Bussen var som nämndes avsedd för Kustlinjen där en stor del av passagerarna åkte till Kastrup Airport och naturligtvis hade gott om bagage med sig. Säfflekarosserna hade ju även i vanliga fall ett ganska ynkligt bagageutrymme och i 2960´s fall hade man minskat det ytterligare genom att placera toalettem längst bak i bussen.
Därför fick man ganska snart ta ut 4 sittplatser inne i bussen för att kunna lasta bagage även där. Minns jag rätt var man nere i ca 44 sittplatser vilket förstås var för lite för denna linje när det rullade på som bäst. Alltså gick inte bussen att använda på Kustlinjen i någon större omfattning.
Dessutom hade tekniske chefen tänkt till ytteligare när man specificerade chassiet med 4.87:1 i bakaxelutväxling i kombination med automatlåda vilket innebar ca 1850 rpm vid 90 km/h. Det bullrade något fruktansvärt!! Smart med tanke på att bussen var tänkt att rulla på motorväg mestadels!! Accelerationen var ju iofs bra, men det var väl knappast det viktigaste med tanke på var bussen var tänkt att rulla.
Sedan kom ledbussen som jag inte minns numret på, den hade 8-vxl rangelåda. Fast det konstiga med den bussen var nog att man valde fasta stolar istället för fällbara!!
Tack för trevliga bilder, förresten!!


Ola Almquist

Spännande bilder. 3011 såg jag några gånger men då var den redan ommålad från Nässjö-lacken till vitt.

Bilden på 3001 i Ängelholm fick mig att fundera på bussen i bakgrunden. Sökte på Margretetorpsbussarna och upptäckte att dessa bussar varit på tapeten tidigare:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6391.0

M.v.h.
Ola

Ola Almquist

Funderade lite på ledbussarna. Kan det ha varit 3238, 3374 och 3541? De var höga och hade dörrar 1-0-1-0.

Bussmicke har bild på 3374:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3300/slides/Swebus_3374_Olof_Palmes_gata_Stockholm_920809b.html.
Man skapade tydligen någon sorts förlängningar till Göteborg och Kristianstad. Hur länge pågick denna trafik?

M.v.h.
Ola