Linje 998 Halmstad - Köpenhamn

Startat av Richard1250, 03 december 2008, 18:24:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eomer

Ledbussen som Kent T nämner var 3374 som införskaffades en kort tid innan Halmstad slutade att köra KYSTLINJEN. Mycket riktigt var den utrustad med s k "Rangelåda", vilket var ovanligt på bussar. Anledningen till att man valde denna växellåda var att någon lokal teknisk chef ansåg att detta behövdes för att passera Hallandsåsen.
Bussen blev ganska snart placerad i Kristianstad och gick bl a annat daglig linjetrafik på linje 551 Kristianstad-Åhus. Problemet var att det var ett fåtal förare som behärskade att köra bussen på ett behagligt sätt tack vare den ovanliga växellådan. Bäst lyckades de som hade ett förflutet som lastbilschaufförer.
//Eomer

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Ola Almquist skrivet 06 december 2008, 14:36:58 PM
Funderade lite på ledbussarna. Kan det ha varit 3238, 3374 och 3541? De var höga och hade dörrar 1-0-1-0.



Ja, det var de tre.
3238 flyttades till Gävle efter det att Kystlinjen lades ner, senare har jag sett bilder på den rullande som skolbuss hos nå´t bussbolag i Södertäljetrakten.
3541 flyttades till Kalmar för att senare återvända till Skåne som skolbuss i Eslöv. Flyttades tilll Skurup i augusti 2004, där den rullade som skolbuss till februari 2007.
3374 lämnade Swebus 2002. Har ingen uppgift om placering efter Kristianstad.

Ola Almquist

Jag hittade en notering om att 3238 var märkt "C4 LINJEN" eller något sådant. Stämmer detta? Såg det nog i en broschyr. Låter som Kristianstadsgrenen...

M.v.h.
Ola

Richard1250

Citat från: Ola Almquist skrivet 07 december 2008, 22:39:48 PM
Jag hittade en notering om att 3238 var märkt "C4 LINJEN" eller något sådant. Stämmer detta? Såg det nog i en broschyr. Låter som Kristianstadsgrenen...

M.v.h.
Ola


Jag minns en lackering på sidan med ett stort C och sedan en 4 i C.et, kommer dock inte ihåg vilken linje det var, alltså den hette C4 Linjen men vet inte mellan vilka orter den körde.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard1250 skrivet 09 december 2008, 09:33:06 AM

Jag minns en lackering på sidan med ett stort C och sedan en 4 i C.et, kommer dock inte ihåg vilken linje det var, alltså den hette C4 Linjen men vet inte mellan vilka orter den körde.

C-et stod för Kristianstad och 4 för 4-stadskretsen *). C4-linjen gick alltså Kristianstad-Lund-Köpenhamn.

*) Fyrstadskretsen bestod av Kristianstad, Landskrona, Lund och Malmö och var fram till 1970 en särskild valkrets. Skall inte förväxlas med det som i dag brukar benämnas Fyrstad: Lysekil, Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

eomer

Nej Staffan du har helt fel. Efter det att Kystlinien körts ett antal år Halmstad-Helsingborg/Helsingör-Köpenhamn-Kastrup, ville intessenterna som då bestod av SWEBUS Helsingborg och Halmstad samt DSB Bussdivision, utöka med en ny linjegren. Linjesträckningen blev Åhus-Kristianstad-Hässleholm-Perstorp-Klippan-Ö.Ljungby-Helsingborg/Helsingör-Köpenhamn-Kastrup. Linjen döptes till C4-linjen p g a att den startade i Kristianstads kommun vilken har C4 som sitt stads/kommunvapen, för att Kristianstad grundades av den danske kungen Christian den 4. Linjen startade i mitten på maj 1992 och gick med 4 dubbelturer alla dagar. DSB och SWEBUS Helsingborg körde vardera ett omlopp och SWEBUS Kristianstad körde ett omlopp vilket innebar 2 dubbelturer per dag. SWEBUS Kristianstad blev samtidigt den fjärde intressenten i "Kystlinje/C4" organisationen. För att köra Kristianstadsomloppet inköptes buss 3362, en Volvo B12 byggd på Ajokki Regal, för övrigt den första B12:an till SWEBUS.
Efter 3 år uppgick C4-linjen i SkåneExpress systemet och 3362 fick en något annorlunda design.
// Eomer

Staffan Sävenfjord

Citat från: eomer skrivet 09 december 2008, 22:27:57 PM
Nej Staffan du har helt fel. Efter det att Kystlinien körts ett antal år Halmstad-Helsingborg/Helsingör-Köpenhamn-Kastrup, ville intessenterna som då bestod av SWEBUS Helsingborg och Halmstad samt DSB Bussdivision, utöka med en ny linjegren. Linjesträckningen blev Åhus-Kristianstad-Hässleholm-Perstorp-Klippan-Ö.Ljungby-Helsingborg/Helsingör-Köpenhamn-Kastrup. Linjen döptes till C4-linjen p g a att den startade i Kristianstads kommun vilken har C4 som sitt stads/kommunvapen, för att Kristianstad grundades av den danske kungen Christian den 4. Linjen startade i mitten på maj 1992 och gick med 4 dubbelturer alla dagar. DSB och SWEBUS Helsingborg körde vardera ett omlopp och SWEBUS Kristianstad körde ett omlopp vilket innebar 2 dubbelturer per dag. SWEBUS Kristianstad blev samtidigt den fjärde intressenten i "Kystlinje/C4" organisationen. För att köra Kristianstadsomloppet inköptes buss 3362, en Volvo B12 byggd på Ajokki Regal, för övrigt den första B12:an till SWEBUS.
Efter 3 år uppgick C4-linjen i SkåneExpress systemet och 3362 fick en något annorlunda design.
// Eomer

Tack för rättelsen. Vet inte var jag fick det där med Fyrstadskretsen ifrån. (Ja, utläggningen om denna var i och för sig riktig men det hade föga med bussar att göra.) :-[
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Richard1250

Finns det någon som har en bild på en buss med C4 lackering? vore kul att se igen.