Huvudmeny

Get your kicks on ...

Startat av Mr G, 03 december 2008, 05:34:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



..., ja just det, Route 66.

Världens kanske mest kända väg, men sen 1965 f d väg. Här i Depew, Oklahoma, på sin väg från Chicago till L.A.
吉先生

Ersa

Att inte hela Route 66 behölls öppen och skyltades som ren turist/museiväg är tråkigt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Route_66

Ingwar Åfeldt

Genom cirka två tredjedelar av Arizona byggdes Interstate 40 långa sträckor i samma sträckning som Route 66. Men från närheten av Ashfork kan man svänga in på Route 66 och köra den hela vägen via Seligman, Kingman och Oatman till Needles på gränsen mellan Arizona och California. På många platser finns den gamla miljön kvar sedan 66:ans storhetstid. Detta är den längsta sammanhängande delen av Route 66 som finns kvar i dag.


Här syns resterna av 66 till höger om motorvägen, Interstate 40. Östra Arizona.



Interstate 40 följer här samma sträckning som gamla Route 66. I bakgrunden syns San Francisco Mountains alldeles norr om Flagstaff. Fortfarande den östra delen av Arizona.

M v h
Ingwar




Mr G

Pity I didn't have enough time driving that far.

G
吉先生

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr G skrivet 05 december 2008, 02:54:46 AM
Pity I didn't have enough time driving that far.

G


Kanske nästa gång! ;)

M v h
Ingwar

Bengt Jönsson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 04 december 2008, 08:08:52 AM
Genom cirka två tredjedelar av Arizona byggdes Interstate 40 långa sträckor i samma sträckning som Route 66. Men från närheten av Ashfork kan man svänga in på Route 66 och köra den hela vägen via Seligman, Kingman och Oatman till Needles på gränsen mellan Arizona och California. På många platser finns den gamla miljön kvar sedan 66:ans storhetstid. Detta är den längsta sammanhängande delen av Route 66 som finns kvar i dag.


Här syns resterna av 66 till höger om motorvägen, Interstate 40. Östra Arizona.



Interstate 40 följer här samma sträckning som gamla Route 66. I bakgrunden syns San Francisco Mountains alldeles norr om Flagstaff. Fortfarande den östra delen av Arizona.

M v h
Ingwar


Var det inte Dwight D Eisenhover, sedemera USA:s president som tog över "konceptet" med "autostrador" med två åtskilda körbanor enbart avsedda för motorfordon efter att ha kört på dessa vägar i VK2:s slutskede i Tyskland?

Är det fortfarande max 96 km/h  som gäller och står det en Highway Patrool bakom varje stor reklamskylt...  8)

Ten-Four "rubber-duck"
/B

Ingwar Åfeldt

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 december 2008, 19:02:45 PM
Var det inte Dwight D Eisenhover, sedemera USA:s president som tog över "konceptet" med "autostrador" med två åtskilda körbanor enbart avsedda för motorfordon efter att ha kört på dessa vägar i VK2:s slutskede i Tyskland?

Är det fortfarande max 96 km/h  som gäller och står det en Highway Patrool bakom varje stor reklamskylt...  8)

Ten-Four "rubber-duck"
/B


Nej, hastighetsgränserna på Interstates varierar mellan delstaterna. Lägsta gräns är 65 mph (104,6 km/h) och den högsta är 80 mph (128,7 km/h). 80 gäller dock endast i vissa delar av Texas. Lägre gränser, oftast 55 mph (88,5 km/h), gäller där motorvägen går genom städer.

Det är riktigt att President Eisenhower var den som lade fram förslaget om ett motorvägssystem, vilket resulterade i Federal-Aid Highway Act of 1956. Systemet med Interstates omfattade år 2004 46.837 miles (75.376 km).

Highway Patrol finns i relativt stor utsträckning på motorvägarna, men inte bakom några reklamskyltar. Det händer att de finns parkerade under någon bro eller i mittremsan. Mittremsan är oftast betydligt bredare än på motorvägar i t ex Sverige och Tyskland.



Highway Patrol på Interstate 25 i New Mexico.



M v h
Ingwar