Anpassade bussade eller resor ( expressbussar)

Startat av Svempa, 01 december 2008, 07:36:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svempa

I går när jag och min tjej som är rullstolsanvändare skulle boka resa så klarade vi inte av SJ:s bokningssystem. vi kunde inte få handikappplatser. Så vi bokade Swebus Express och började diskutera vad som är det viktiga om det är att alla bussar bussar blir anpassade eller att vi har rätt att nyttja tjänsten som Swebus express erbjuder.

Minns in gång när vi försenade en redan sen buss vars förare uppenbarligen hade dålig attityd till funktionshindrade så vi var först tvungna och förklara för honom att vi skulle med och sitta fram i bussen, när vi åker brukar det ta lite tid för henne ta sig upp och ner i bussen. Däremot i de allra flesta fallen brukar det gå bra och föraren hjälper till med rullstolen.

Däremot kan man undra om det verkligen är rätt väg att gå att anpassa alla fordon om det inte vore bättre att tvinga reseföretagen att erbjuda samma tjänst till alla tills samma pris.Sedan om man då meddelar vid bokningen att man åker i rullstol då får reseföretaget sätta in en buss som klarar det på just den turen eller komplettera med en färdtjänstbuss. Vet att jag retar en del med dessa synpunkter. men tycker det viktiga är att alla människor har samma rätt att nyttja tjänster och att ta sig från plats A till B tills samma pris än att alla fordon ska klara alla .
Vad tycker ni ?

MVH Svempa


Svempa

#1
Ja det är precis vad jag menar.
Men det ska inte kostar mer än för vanliga resenärer .Då är det diskriminering.
Den som erbjuder en resetjänst ska oxå erbjuda samma tjänst för den med funktionshinder.
sedan hur dom löser det är upp till dom. Inom rimliga gränser. Ev så kan staten eller kommunen bet en del av särkostnaden men en del av kostnaden kommer självklart att påföras den totala kostnaden för alla dvs biljettpriset. Men företagen lär sig rätt balans mellan särlösning och anpasning. redan nu så måste du boka swebussbiljetter 24 tim i förväg för att vara säker på att komma med . detta för att Swebus ska kunna planera och inte behöva kalla in extra bussar med kort varsel.
Detta är inte konstigt alls. Däremot tycker vissa det är konstigt att alla ska kunna åka med det förstår inte jag.





Svempa

#2
Ja i dag får du bet http://php.rft.se/?id=19.
För den resan vi ska göra så måste vi bet ca 450- 460 kr  om ansökan går igenom. Min tjej har aldrig anv riksfärdtjänst vad jag vet. Hon är så pass rörlig att hon kan ta sig in och ut i en buss med hjälp, men det går lite långsamt och hon måste få sitta nära dörren.
Med Svebus kostade resan 357 kr.

Jag undrar om hon skulle få riksfärdtjänst. jag är inte säker på det.

Henrik Palmqvist

Visst är tanken god, att alla ska kunna åka kollektivt.  Vad det gäller bussar i städer, samt vissa landsortslinjer, kan jag förstå att de kör med bussar av lågentrémodell.  Men ska ´det bli lika dant i expressbusstrafiken?.  Jag tycker inte det. Det skulle ge en betydligt sämre resa för merparten av resenärerna. Det är inte bussföretagen som ska anpassa sig tycker jag, utan myndigheterna
får lösa det på annat sätt.

Alla resformer kan omöjligt passa alla människor.

/ Henrik

Svempa

Är alltid anpassade bussar av sämre komfort än icke anpassade.
Jag vet att många av de lågentrebussar som rullar har sämre komfort än äldre bussar av höggolvmodell. Med beror det på att man köper det billigaste bussarna och inte har länge ek livslängd än ett upphandlingsavtal eller beror det på tekniska problem tfa låggolvet.
Jag vet inte men jag tycker inte att bussförare och passagerare ska ha sämre komfort för att bussen är anpassad. då är det fel.


Johan B

Vi ska ju icke glömma att expressbusstrafik väldigt ofta är lika med stora mängder bagage. På lågentrébussar är bagageutrymmet i det närmaste obefintligt. En lösning på detta är ju då att ha bagagehyllor inne i bussen men detta äter ganksa snabbt upp sittplatserna och köra runt med 15m-bussar som tar irunda slängar 40 pax mot dagens närmare 60 kan knappast kallas ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart. Sedan har vi säkerhetsaspekten med en massa lösgods som kan fara runt i bussen vid kollision eller dikeskörning. Nej lyftar tycker jag är en bra lösning. Att man sedan får ringa och boka sin plats pga begränsat utrymme tycker jag inte är för mycket begärt. Ofta kan ju då entreprenören lösa det med urtagbara sittsektioner för att skapa plats men detta måste ju göras på garaget då det inte bara är att montera ut 4 stolar och ställa dem på centralstationen. Att det sedan inte heller är lämpligt att dyka upp med en rullstol modell permobil och förvänta sig få plats på bussen kan nog de flesta begripa.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 01 december 2008, 17:17:05 PM
Att man sedan får ringa och boka sin plats pga begränsat utrymme tycker jag inte är för mycket begärt. Ofta kan ju då entreprenören lösa det med urtagbara sittsektioner för att skapa plats men detta måste ju göras på garaget då det inte bara är att montera ut 4 stolar och ställa dem på centralstationen.

Alla expressbussbolag tillämpar i dag att man måste boka i förväg för att vara garanterad plats, så det är ju inte märkligt att även den rullstolsburne måste göra det. Om man skall montera ut fyra stolar för att få plats med en rullstol så måste ju denna bokning göra så tidigt att det finns fyra platser lediga. Men det är kanske ett mindre problem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Har mange tanker rundt dette. Kjører selv for SwebusExpress. Om man tar ut 4 seter av en buss. Hvor skal disse plasseres under ferden. 4 seter vil faktisk ta bort 1 stk bagasje utrymme. Men en resende som selv kan gå på og av bussen har vel bare en liten manuell rullestol og ikke en stor elektrisk. En liten rullestol har man alltid plass til i bussen. Iallefall skal jeg klare å få den med uansett hvilken buss jeg har. Om noen ikke vil flytte seg for denne personen så vil faktisk denne personen bli bedt om å forlate bussen. De fremste setene i de fleste busser er reservert for de med egne behov. Lå gå det kan ta tid med på og avstigning. Men den tiden har vi faktisk tilgjengelig iallefall Oslo - Gøteborg. Om jeg ser en passasjer som trenger tid så sier jeg til alle andre at de må vente til denne er på plass i setet sitt. Om man lager bookingen slik at vi som kjører får et varsel om at det er bestilt plass for en med egne behov så kan man planlegge sin tur litt også. Om jeg vet at det kommer en i Uddevalla så får jeg reservere fremste setet ved avreise Oslo evt i Gøteborg da. Og passe på at jeg har utrymme til rullestolen.
Ser ikke problemer med dette. I Norge vil ikke Handicapforbundet akseptere egen färdtjeneste for de med elektriskrullestol. Men kan en med elektrisk rullestol kreve at denne skal oppta 4 plasser og bare betale for 1. Noen flybolag selger doble seter til storemennesker, men de får en rabatt på den andre setet. Hvem skal betale kostnaden for rullestol hiss i en buss som er innkjøpt uten støtte fra det offentlige. Tenker da på SwebusExpress og Säfflebussen som ikke har offentlig støtte
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge