Huvudmeny

Ny smal E6 breddas

Startat av Bengt Jönsson, 27 november 2008, 07:48:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Den år 2000 färdigställda delen av motorvägen på E6 mellan Gläborg - Rabbalshede har visat sig vara för smal då den saknat vägrenar så nu får man med eftertankens kranka blekhet ta igen vad man då sparade in och bredda vägen med vägrenar för ett antal miljoner kronor.

Om detta kan man läsa i dagens pappersupplaga av GP.

I GP finns även en bild från invigningen alldeles söder om Grindtunneln.  Där ser man hur smala, för att inte säga obefintliga vägrenarna är och det hela påminner inte så lite om tidiga tyska motorvägar från 1930-talet.

Nu är snart hela E6 motorväg från Trelleborg till Svinesund men hur många andra vägar är det i landet med mycken och tung trafik som fortfarande håller "30-talsstandard" ifråga om bredd och kurvatur?  Jag kan på rak arm bara påminna mig om delar av E20 från söder om Hova upp till länsgränsen mot Örebro.  Finns det några fler (Europavägar) i Sverige som fortfarande delvis har 30-talssträckning?

/B


Johan Hansson

Kommer ta många år innan E6an är helt färdigbyggd
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

robbes

E 20 mellan Arboga och eskilstuna är en så där idiotisk 2-1 väg numera likaså E 18 mellan köping och västerås sådana borde vara förbjudna på europa vägar


David M

På Autostradan i Skåne (E22 Malmö - Lund norra) försvinner vägrenen när vägen passerar under rondellen och E6 mellan Arlöv/Åkarp över södra stambanan finns riktigt smala broar med obefintliga vägrenar. Bägge kommer dock förhoppningsvis att försvinna nästa årtionde, E22 vid Lunds södra (där upprepade dödsolyckor har inträffat p.g.a. vägrenen försvinner bredvid rondellens stöttepelare) skall byggas om vid någon obestämd tidpunkt men den smala bron över stambanan försvinner definitivt när fyrspårsbygget igenom Åkarp sätter igång (ett bygge som kommer ta ungefär lika lång tid som Citytunneln, tack Burlövs kommun...).

Bengt Jönsson

Hittade följande bild på en tysk "autobahn" fotograferad 2006 men som fortfarande håller den gamla "30-talsstandarden" på bredd utan vägrenar.  Alltså på pricken lik den "moderna" motorväg E6 från 2000 mellan Gläborg - Rabbalshede. 
Intet nytt under solen alltså!   8)



Original Autobahn (South-Eastern Germany). DF08 2003 image.
Obtained from http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Old_Autobahn_DE.jpg under GFDL by en:User:DF08.

För att nu inte vän av ordning eller detta forums moderatorer skall ta bort bilden ovan kan jag förtälja att den kommer från Wikipedia och är s.k "public domain" och får vidarepubliceras,

/Bengt

Jonas Gustafsson

Citat från: robbes skrivet 27 november 2008, 10:24:50 AM
E 20 mellan Arboga och eskilstuna är en så där idiotisk 2-1 väg numera likaså E 18 mellan köping och västerås sådana borde vara förbjudna på europa vägar

Idiotisk? 2-1-väg är visserligen sämre* än motorväg men väldigt mycket bättre och säkrare än 90-skyltad "oseparerad" väg. Speciellt på de sträckor där 2-1-vägarna fått hastighetsbegränsningen 100 km/h istället för 90 km/h.

//Jonas G

(*=i vissa avseenden. Motorvägskörning är ju så förbaskat tråkigt.)

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ulf Rådeström

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 november 2008, 07:48:22 AM
Den år 2000 färdigställda delen av motorvägen på E6 mellan Gläborg - Rabbalshede har visat sig vara för smal då den saknat vägrenar så nu får man med eftertankens kranka blekhet ta igen vad man då sparade in och bredda vägen med vägrenar för ett antal miljoner kronor.

Om detta kan man läsa i dagens pappersupplaga av GP.

I GP finns även en bild från invigningen alldeles söder om Grindtunneln.  Där ser man hur smala, för att inte säga obefintliga vägrenarna är och det hela påminner inte så lite om tidiga tyska motorvägar från 1930-talet.

Nu är snart hela E6 motorväg från Trelleborg till Svinesund men hur många andra vägar är det i landet med mycken och tung trafik som fortfarande håller "30-talsstandard" ifråga om bredd och kurvatur?  Jag kan på rak arm bara påminna mig om delar av E20 från söder om Hova upp till länsgränsen mot Örebro.  Finns det några fler (Europavägar) i Sverige som fortfarande delvis har 30-talssträckning?

/B



Om vi går tillbaka till ursprunget som tråden handlade om ett tag så  - kan någon tala om för mig varför dödsolyckorna skulle berott på att det inte fanns någon vägren??
Har samtliga 7 olyckor berott på att det stått ett fordon i kanten som någon kört på?

Sidorna på en ny motorväg brukar ju byggas så att man lätt kan fösa ut fordonet i kanten ändå - förutsatt att det är en personbil etc.

Då skulle nya E4 i Uppland liksom en del av E22 i Skåne behöva byggas om omedelbart för att den är lika trafikfarlig - eller det är ju klart...det har inte hänt 7 dödsolyckor på dessa sträckningar ännu kanske?

Och för er som undrar om trafikmängden säger att det måste vara vägren - kolla på Jönssons Autobahnbild - så....knappast

Bengt Jönsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 december 2008, 09:27:07 AM
Om vi går tillbaka till ursprunget som tråden handlade om ett tag så  - kan någon tala om för mig varför dödsolyckorna skulle berott på att det inte fanns någon vägren??
Har samtliga 7 olyckor berott på att det stått ett fordon i kanten som någon kört på?

Sidorna på en ny motorväg brukar ju byggas så att man lätt kan fösa ut fordonet i kanten ändå - förutsatt att det är en personbil etc.

Då skulle nya E4 i Uppland liksom en del av E22 i Skåne behöva byggas om omedelbart för att den är lika trafikfarlig - eller det är ju klart...det har inte hänt 7 dödsolyckor på dessa sträckningar ännu kanske?

Och för er som undrar om trafikmängden säger att det måste vara vägren - kolla på Jönssons Autobahnbild - så....knappast


Autobahnbilden föreställer A9 mellan Berlin - München på en sträcka (i f.d DDR) som är en av de få återstående tvåfiliga gamla sträckorna utan väggren som ska byggas om till tre-filig med vägren
8)

/B

Simon Bertilsson

Citat från: fontheking5 skrivet 29 december 2008, 02:11:21 AM
E6 blir aldrig färdigbyggd , varenda sommar hittar dom på nya ursäkter för att göra vägarbete där för att försvåra framkomligheten . Tror nästan att dom gör det bara för att j***as med bilisterna och Lastbils och Buss Chaufförerna

Det var ju ett uppbyggligt inlägg. Verkligen.
Sommarens bilköer över Glumslövsbackarna har i alla fall resulterat i trefiliga uppförsvägar. Något som ökar framkomligheten kraftigt för oss lastbilschaufförer, och för personbilisterna som har oturen att hamna bakom oss.

Peter C

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 02 januari 2009, 17:55:22 PM
Det var ju ett uppbyggligt inlägg. Verkligen.
Sommarens bilköer över Glumslövsbackarna har i alla fall resulterat i trefiliga uppförsvägar. Något som ökar framkomligheten kraftigt för oss lastbilschaufförer, och för personbilisterna som har oturen att hamna bakom oss.

Hehe, ja inte är de på vägen för att j***as. Nä, vi ska nog vara tacksamma mot våra vägarbetare som gör vägarna finare att åka på.

Simon Bertilsson

Citat från: Peter C skrivet 02 januari 2009, 18:09:30 PM
Hehe, ja inte är de på vägen för att j***as. Nä, vi ska nog vara tacksamma mot våra vägarbetare som gör vägarna finare att åka på.

Lär nog vara ett av de mer otacksamma jobben man kan ha. Utsätter sig ständigt för livsfara genom att vistas där bilarna blåser förbi i höga hastigheter, med alltid lika stressade och oförstående förare.
All respekt till vägarbetarna!

David M

Otacksamt ja, inte är det hälsosamt att stå nära vrålande fordon och samtidigt inandas deras avgaser. Trafiken på E6 har ökat något enormt de senaste åren, inte minst den tunga trafiken. Det plus att motorvägen är omkring 40-50 år gammal mellan Arlöv och Ängelholm dvs byggd i en tid då man knappast föreställde sig dagens tunga fordons-flotta skapar ett enormt slitage och snart (helst nu) måste flera av broarna ersättas.


Men visst kan de sluta upp med "j***lskaperna", men då får ni allt köra igenom Löddeköpinge m.fl. tätorter som på den gamla goda tiden efter att slitaget på motorvägen blivit till trafikfaror men nu med 20000 fordon mer än vad som gick igenom samhällena på den tiden, det skulle nog inte göra varken förarna eller grannarna till vägen särskilt glada eller tror någon det? Ja j***ar ja, är huvudet dumt får kroppen lida...