120 eller 110 på motorväg - vad är skillnaden?

Startat av Ulf Rådeström, 26 november 2008, 20:24:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Hej!
Har funderat på vad som ligger till grund för 110 eller 120 på motorväg på vissa sträckor. Hastighetsskillnaden är ju inte särskilt stor.

(Att man har 100 på vissa avsnitt är jag helt med på)

E4:
Jag har uppmärksammat att man byggt nya vajjerräcken norr om Jönköping förbi Brahehus, och härom gången såg jag att man förlängt 120-sträckan från norr om Vida Vättern till en bit söder om Brahehus efter färdigställandet.

120 finns även på nya motorvägssträckan förbi Uppsala och upp till Mehedeby, och på en sträcka omkring Skånegränsen till norr o Markaryd nånstans (osäker på var den slutar exakt).

Frågan som jag ställer mig. Om man tar exemplet runt Skånegränsen...varför har man inte 120 upp till strax söder om Jönköping? Standarden är ju i stort sett densamma (förutom att 120-sträckan är nybyggd sedan några år). Vägen är rak, trafikintensiteten ungefär samma och man har vajjerräcken på vissa ställen och "jordbarriärer" med vegetation på andra.
Sidovegetation etc är ungefär densamma på övriga sträckan som tex den i Östergötland

Själv bedömmer jag denna sträcka lika säker som den "södra"...så varför inte 120 här?
)OBS! Pratar inte om 2+1-vägen förbi Ljungby nu)

Den andra undringen gäller...varför har man inte 120 upp till Gävle? Det är ju samma mittbarriärer ungefär som på nya vägen.

Den tredje frågan är...varför har man inte 120 från norr om Kolmårdenbackarna till Nyköping...ganska rak med bara svaga kurvor och mitträcken etc.

Jag ställer mig lite frågande till höjning eller inte på vissa sträckor.

Dessutom tycker jag att man borde sänka sträckan Norrköping-Stavsjö till 100 eftersom det dels är mycket trafik tidvis, och kurvigt, backigt etc med många lastbilar som stånkar sakta uppför backarna med risk för upphinnandeolyckor etc.


RoTe

Vägverket vill sänka alla hastigheter oavsett vägstandard. För att vi svenskar ska köpa sänkningen var de tvungna att höja på några få ställen. Detta är alltså enbart ett spel för galleriet...

Walter

Jag som ofta kör i Halland använder ju den del av E6 som är 120, tidigare var det ju strax norr om Hallandsåsen till Heberg, nu är det förlängt upp till Varberg Nord, precis som du skriver Uffe utan att man ändrat vägen mot tidigare.
Den första sträckan var ju ett försök med variabla hastighetsskyltar som finns kvar, men på den nya delen är det endast vanliga skyltar.

Vid sämre väder kan dom variabla skyltarna visa 80 (pga dåligt väder), sedan kommer du till Heberg och skylten säger 120 oavsett väderlek, gissa hur många som gasar på då...
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Johan Hansson

Citat från: Walter skrivet 27 november 2008, 06:58:12 AM
Jag som ofta kör i Halland använder ju den del av E6 som är 120, tidigare var det ju strax norr om Hallandsåsen till Heberg, nu är det förlängt upp till Varberg Nord, precis som du skriver Uffe utan att man ändrat vägen mot tidigare.
Den första sträckan var ju ett försök med variabla hastighetsskyltar som finns kvar, men på den nya delen är det endast vanliga skyltar.

Vid sämre väder kan dom variabla skyltarna visa 80 (pga dåligt väder), sedan kommer du till Heberg och skylten säger 120 oavsett väderlek, gissa hur många som gasar på då...

Även om jag ligger i 120km/h med bilen på E6an så blir jag omkörd av bilar som håller en hastighet på minst 130 km/h
Jag har en glädjemätare i bilen så det är väl därför.
Hastighetsmätaren visar ca 10 km fel.
Detta upptäckte jag i samband med att jag köpte en GPS och kopplade upp den i bilen.
Men det är en Volvo jag har och det är ett kännt problem.
Skall jag ligga i 120 km/h med bilen så måste jag enligt GPSen ligga i 130 km/h.

Sen Walter det du skriver om att när hastigheten sänks på skyltarna så fortsätter bilisterna ändå hålla hastigheter uppåt 120-140 km/h kan jag bara hålla med om. Oftas är det utländska bilister som håller hastigheter långt över 120 km/h oavsett väder.
Detta p.g.a Polisen inte orkar med det extra pappers arbete som väntar i samband med att de stoppar utländska bilisterna.
Okej, även svenska bilister är dåliga på att sänka farten i på motorvägen när det är dåligt väder.
 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Johan Hansson skrivet 27 november 2008, 08:54:10 AM
Även om jag ligger i 120km/h med bilen på E6an så blir jag omkörd av bilar som håller en hastighet på minst 130 km/h
Jag har en glädjemätare i bilen så det är väl därför.
Hastighetsmätaren visar ca 10 km fel.
Detta upptäckte jag i samband med att jag köpte en GPS och kopplade upp den i bilen.
Men det är en Volvo jag har och det är ett kännt problem.
Skall jag ligga i 120 km/h med bilen så måste jag enligt GPSen ligga i 130 km/h.

Sen Walter det du skriver om att när hastigheten sänks på skyltarna så fortsätter bilisterna ändå hålla hastigheter uppåt 120-140 km/h kan jag bara hålla med om. Oftas är det utländska bilister som håller hastigheter långt över 120 km/h oavsett väder.
Detta p.g.a Polisen inte orkar med det extra pappers arbete som väntar i samband med att de stoppar utländska bilisterna.
Okej, även svenska bilister är dåliga på att sänka farten i på motorvägen när det är dåligt väder.
 

Sedan finns det ibland lite grupptryck på vägar i allmänhet. Inte bara på motorvägar utan på alla sorters vägar. Börjar merparten köra lite för fort mot vad som är lämpligt är det lätt att man själv gör samma sak ibland
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Vet inte om det beror på "närheten till kontinenten" eller nån liknande klyscha men genomsnittshastigheten för PKW:s på E6 mellan Malmö - Göteborg ligger i stort sett alltid runt 130 km/h. Bortsett från E4 från Skåne till Jönköping känns det inte som det finns nån annan längre motorväg i Sverige där det är så många som under en längre tid kör över hastighetsgränsen (talar alltså om svenskregistrerade fordon nu, norrmännen i Bohuslän m.fl. är ett kapitel i sig).

Alexei

Själv undrar jag om det inte vore en ide att variera hastigheten med årstiden.
Sverige är ju ett land med stora variationer av klimat och dagsljus under året.

Mitt förslag är en generell höjning till 120 eller 130 på samtliga längre motorvägssträckor (dvs 10-15km),
undantagit nära större städer (pg hög trafik, eller många avfarter)

Höjd hastighet skulle gälla under samma period som sommartiden, altså slutet av mars till slutet av oktober.

Bra eller dåligt förslag, vad tycker ni?


Henrik Palmqvist

Tycker själv att det är helt fel med variabla hastigheter på motorvägarna.  Sätt låt säga 120 km/h, sen får folk anpassa hastigheten till rådande trafik samt väder.

Som det är nu, så är det svårt att hålla reda på vilken hastighet som gäller. Lätt att missa en skylt.  Speciellt efetr många mil på en ganska tråkig motorväg...

/ Henrik

JDS

Citat från: Alexei skrivet 30 november 2008, 20:51:54 PM
Själv undrar jag om det inte vore en ide att variera hastigheten med årstiden.
Sverige är ju ett land med stora variationer av klimat och dagsljus under året.

Mitt förslag är en generell höjning till 120 eller 130 på samtliga längre motorvägssträckor (dvs 10-15km),
undantagit nära större städer (pg hög trafik, eller många avfarter)

Höjd hastighet skulle gälla under samma period som sommartiden, altså slutet av mars till slutet av oktober.

Bra eller dåligt förslag, vad tycker ni?

Åberopar du något slags dokument, som säger att just en hastighetshöjning mars till oktober inte skulle leda till några ökade risker?

Om inte, så undrar jag om du känner till något annat som särskilt talar för en hastighetshöjning?

I annat fall så känns det inte som om det finns något underlag för att föreslå en sådan höjning av tillåten hastighet. Vi har nog nått ett läge, där man endast kan tillåta att hastigheten höjs om de därigenom ökade riskerna samtidigt kompenseras med annan teknik som minskar riskerna till åtminstone samma nivå. Samhället är helt enkelt inte berett att acceptera fler trafikolyckor än vad som redan inträffar.

JDS

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 december 2008, 11:07:20 AM
Intressant att läsa - men ännu mer intressant att ingen av er funderade på just min fråga i texten.
Vad ligger till grund att man på en sträcka har höjt till 120, men sträckan precis därefter är kvar på 110 men ser exakt likadan ut standardmässigt.

Vägens geometri (lutningar, kurvradier m m)? Olycksstatistik? Eller helt enkelt trafikmängden? Om jag vore en (osedvanligt välutbildad) sexåring, och blev tillfrågad om lämplig hastighet på en väg, så skulle jag efterfråga en riskanalys, och i en sådan måste man ta hänsyn till andra saker än just hur vägen ser ut i tvärsnitt. Jag vet inte hur Vägverket tänker, dock tror jag inte direkt på slumpen!

Pete

Arbetspendlingen är ganska stor Norrköping - Linköping, med mycket trafik morgon och kväll. Det märks särskilt på den kurviga och backiga sträckan från Norrköping förbi Norsholm, men även vidare mot Linköping. Längre västerut är det betydligt lugnare.


Niklas Bygdestam

Jag tror också på att det handlar om att de mätt ut vilka sträckor som har mer eller mindre trafik. Mellan Stockholm och Södertälje har de t ex 100 istället för 110. Det beror knappast på att sträckan är kurvig utan på den täta trafiken där. E4 i södra Östergötland och fram till Brahehus tillhör inte de sträckor som har tät arbetspendling som det är mellan Norrköping och Linköping. När det gäller vägens uppbyggnad så skulle jag vilja påstå att E4 hela vägen mellan Arlanda och åtminstone Mehedeby har så hög standard att den inte bara klara 120 utan ännu högre farter. Den klarar minst 140 eller ännu mer. Men vägen har inte 120 ens vid de nyaste delarna i Uppsala. Det är först vid Storkreta som det blir 120 och det är precis när man passerat avfarten till Storvreta som det blir 120. Sannolikt beror det på att många Storvretabor dagligen pendlar till Uppsala och dessa pendlare vill man nog inte ha på 120-sträckan. Så därför har de satt 120 precis direkt efter Storvretas avfart. Så jag är säker på att det rör som om var det är tätare och glesare trafik. E4 mellan Storvreta och Mehedeby har kanske tillräckligt gles trafik för att vara lämplig sträcka för detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.