X-trafik byter utseende

Startat av AO, 25 november 2008, 23:45:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

X-trafik kommer att byta utseende under 2009. Det blir en ny logotyp och därmed försvinner det karaktäristiska Xtrafik-X:et från lacken på bussarna och tågen. Det återstår väl att se om lacken på bussarna även förändras på något annant sätt.

http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=89&MenuID=88

Fredde

Nya loggan finns i princip redan ialla bussar, då det är info om nya taxorna/ungdomsrabatten på skyltar i bussarna.. litet "modernare" X är det så att säga samt lite mindre..

Fredde

För den som vill se den nya loggan för X-Trafikså finns den på nedanstående adr (PDF) längst ned på första sidan!

http://www.x-trafik.se/files/download.asp?Filename=resevillkor081128.pdf

Att just vägmarkeringarna i mitten på X'et försvunnit ska vara just för att dom även har tågtrafik...



Mange_buss


AO

Okej, tack Fredde!
Den såg helt okej ut men inte så mycket mer. Tycker att den nuvarande loggan är väldigt snyggt och smart med vägen genom X:et.
Får väl hoppas att x-trafik inte får för sig att trycka upp det där X:et stort över sidan på bussarna. Men frågan är ju om det inte kommer att se lite tomt ut utan det, blir ju väldigt mycket gult och vitt på bussarna...   Helt ny lack på gång i och med nya fordon 2009/2010 kanske?

Johan Hansson

kostar nog en hel del denna profiländring.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

Citat från: AO skrivet 01 december 2008, 23:11:44 PMHelt ny lack på gång i och med nya fordon 2009/2010 kanske?

Man kan ju alltid hoppas... ::)
Rent logiskt är det ju lätt och jämförelsevis billigt att byta utseende nu när en mängd fordon ändå ska bytas ut pga nya avtal.

Ersa

Citat från: AO skrivet 01 december 2008, 23:11:44 PM
Den såg helt okej ut men inte så mycket mer. Tycker att den nuvarande loggan är väldigt snyggt och smart med vägen genom X:et.

En vägmarkering genom ena strecket, samt en tågräls genom det andra vore ju snyggare. Då får man dessutom en järnvägsövergång mitt i loggan på köpet.

Åkarns Kalle

Ja dom skulle ha frågat dig

mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Ersa

Fast räls bidrar väl till ett rätt "plottrigt" helhetsintryck, och syns inte alls i alla små versioner av loggan.

virtual1

Citat från: Mange_buss skrivet 01 december 2008, 19:47:28 PM
Inte alls lika snygg....  :(

Eller som jag skulle vilja kalla den: astråkig!

Leif D

Finns det överhuvud taget någon på detta forum som tycker att någon ny grafisk profil är snygg ??

Ständigt bara gnäll och negativism !!
;-)

Muk

Citat från: Leif D skrivet 02 december 2008, 23:15:36 PM
Finns det överhuvud taget någon på detta forum som tycker att någon ny grafisk profil är snygg ??

Ständigt bara gnäll och negativism !!

Blekingetrafikens grafiska profil gillar jag, där fordonen har dekorerats med variationer på ett tema. Norrbottens profil kändes fräsch för 20 år sedan, men håller hyffsat bra. Jag tillhör även de som tycker att Östgötatrafiken har en bra grafisk profil. Annars tycker jag att det slarvas med kontinuitet och varumärken bland länstrafikbolagen. De kan ha bra logotyper och grafiska profiler som helt försvinner i en iver att förändra enbart för att förändra. X-trafiks nya logotyp ser tråkig ut på papperet, men jag vill nog se den i skarpt läge innan jag uttalar mig. Det kan ju finnas en intressant idé bakom, för hur denna ska apliceras på fordonen.  :)

Mange_buss

Citat från: virtual1 skrivet 02 december 2008, 21:57:49 PM
Eller som jag skulle vilja kalla den: astråkig!

Exakt

Citat från: Leif D skrivet 02 december 2008, 23:15:36 PM
Finns det överhuvud taget någon på detta forum som tycker att någon ny grafisk profil är snygg ??


Nej  ;) ;D

AO

Det ska väldigt intressant att se hur den nya lacken kommer att se ut i alla fall  :)
Skulle vara kul med lite förändring, även om den som är nu är väldigt snygg. Det kanske bara blir X.et som blir annorlunda på fordonen också, det återstår att se.