Huvudmeny

Avstånds skyltar

Startat av Stefan P, 25 november 2008, 16:39:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


Nu minns jag inte exakta platser, men det jag minns konkret är att plats B ligger längst söderut, sedan ligger plat A norr om B och Kalmar ligger norr om plats A utefter E22 norrut från Blekinge.

Vid plats B är det 73 km till Kalmar (skylt i samma riktning som E22N vid en vägkorsning med anslutande väg från vänster riktning norrut) och från plats A är det 74 km (skylt finns på en raksträcka utmed E22N) till Kalmar. Så jag undrar vad det beror på att det är en kilometer längre till Kalmar (skillnaden mellan plats A och B), ju närmare Kalmar man kommer?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 november 2008, 14:12:50 PMI vissa orter utgår man visst från järnvägsstationen. Finns det fler stationer är det Centralstation eller motsvarande funktion.

Eniros kartsidor visar ofta en till stadens järnvägsstation när man söker på en "järnvägsstad".
Testa själva med att söka på Göteborg, Östersund, Västerås, Umeå, Luleå, Uppsala och t.o.m Stockholm.

BMJ

Citat från: at1981 skrivet 28 november 2008, 17:12:14 PM
Hejsan!


Nu minns jag inte exakta platser, men det jag minns konkret är att plats B ligger längst söderut, sedan ligger plat A norr om B och Kalmar ligger norr om plats A utefter E22 norrut från Blekinge.

Vid plats B är det 73 km till Kalmar (skylt i samma riktning som E22N vid en vägkorsning med anslutande väg från vänster riktning norrut) och från plats A är det 74 km (skylt finns på en raksträcka utmed E22N) till Kalmar. Så jag undrar vad det beror på att det är en kilometer längre till Kalmar (skillnaden mellan plats A och B), ju närmare Kalmar man kommer?
Min teori är att vägen byggts om någonstans på sträckan efter det att skylt vid B satts upp, medan skylt vid A satts upp efter ombygnation. Vidare anges avstånd utmed vårt vägnät nästan undantagslöst i hela kilometer. Avrundnig till hel kilometer kan ibland spöka till det.

Niklas Bygdestam

Citat från: BMJ skrivet 10 december 2008, 23:04:55 PM
Min teori är att vägen byggts om någonstans på sträckan efter det att skylt vid B satts upp, medan skylt vid A satts upp efter ombygnation. Vidare anges avstånd utmed vårt vägnät nästan undantagslöst i hela kilometer. Avrundnig till hel kilometer kan ibland spöka till det.

Inte finns det väl avståndsskyltar i Sverige som visar avstånd med decimaler? Att det skulle stå t ex Uppsala 57,6 iställer för Uppsala 58? Vissa länder kan ha på det viset men i Sverige har jag aldrig sett detta. Och det vanligaste även i andra länder är att ha som i Sverige, dvs bara i hela kilometer. Det verkar bara vara ett litet fåtal länder som sätter ut decimaler
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

at1981

#19
Hejsan!


I helgen såg jag också en konstig sak när det gäller avståndsskyltning.
Vid färjeläget i Grisslehamn står det Singö 7 km, men ca: 500m närmare i Singö där vägen svänger åt höger (riktning mot Singö) står det Singö 9 km. Kan detta misstag bero på att det är två olika människor som satt upp skyltar vid två olika tillfällen?

För avståndet borde krympa och inte öka ju närmare målet man kom tycker jag, i detta fallet är det verkligen tvärtom at avståndet ökar med 2 km då man kommer ca: 500 meter närmare slutmålet.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Olle

Men det är väl självklart att någon skylt är felaktig i det här fallet !

Staffan Sävenfjord

Det här med avstånd får mig att tänka på den alldeles sanna historien om den lilla orten Grovare i Ulricehamns kommun. Från stora vägen var det 6 kilometer och det stod således "Grovare 6" på vägskylten. Men det var så många som tyckte att detta var roligt att skylten ideligen blev stulen. Till sist kom Vägverket på lösningen. Man skyltade "Grovare 5" i stället.
I Borås kommun finns strax utanför Kinnarumma en vägkorsning där det är skyltat "Kinnarumma 1" och "Viskafors 1".  Det är bara det att avståndet är mer än dubbelt så långt till respektive ort. Så har det varit i minst 20 år nu. Varför det inte blivit rättat vet jag inte. Men det är många som har haft roligt åt det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Citat från: at1981 skrivet 11 december 2008, 17:28:20 PM
Hejsan!
I helgen såg jag också en konstig sak när det gäller avståndsskyltning.
Vid färjeläget i Grisslehamn står det Singö 7 km, men ca: 500 km närmare i Singö där vägen svänger åt höger (riktning mot Singö) står det Singö 9 km. Kan detta misstag bero på att det är två olika människor som satt upp skyltar vid två olika tillfällen?
För avståndet borde krympa och inte öka ju närmare målet man kom tycker jag, i detta fallet är det verkligen tvärtom at avståndet ökar med 2 km då man kommer ca: 500 meter närmare slutmålet.
Förmodligen har man gjort något vägarbete och bara bytt ena skylten, alternativt inte tagit bort den gamla.

Citat från: at1981 skrivet 11 december 2008, 17:28:20 PM
men ca: 500 km närmare i Singö där vägen svänger åt höger (riktning mot Singö)
Men är det verkligen över 50 mil mellan Grisslehamn och Singö?  :o

Wetjo

Citat från: Nico skrivet 26 november 2008, 09:00:55 AM
Nja, tidigare var det väl kanske Gamla Stan. Stockholms nuvarande mittpunkt är dock Gustav Adolfs torg som väl oxå är nollpunkt för andra mätningar av avstånd etc.
Min pappa läste Kulturgeografi och jobbade på Vägverket, så han lärde sig lite...  ;)
Enligt honom så räknas avstånden till Stockholm till/från Gustaf Adolfs Torg.
Även numreringen av gator räknas från samma torg. Alltså den ände av gatan som är närmast Gustaf Adolf är början... Klart som korvspad?  :-\

at1981

Citat från: Wetjo skrivet 11 december 2008, 22:10:01 PM
Förmodligen har man gjort något vägarbete och bara bytt ena skylten, alternativt inte tagit bort den gamla.
Men är det verkligen över 50 mil mellan Grisslehamn och Singö?  :o
--- minus bokstaven k i mitt inlägg så blir det rätt, redigerade mitt grundinlägg nyss så det blev rätt. Tyvärr lätt att råka trycka lite fel ibland :P. Beklagar  :'(.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Wetjo

Citat från: at1981 skrivet 12 december 2008, 09:19:27 AM
--- minus bokstaven k i mitt inlägg så blir det rätt, redigerade mitt grundinlägg nyss så det blev rätt. Tyvärr lätt att råka trycka lite fel ibland :P. Beklagar  :'(.
Det gör inget. Såg kul ut.   :) Beklagar om du blev ledsen.  :-\  Johan

BMJ

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 december 2008, 09:26:42 AM
Inte finns det väl avståndsskyltar i Sverige som visar avstånd med decimaler? Att det skulle stå t ex Uppsala 57,6 iställer för Uppsala 58? Vissa länder kan ha på det viset men i Sverige har jag aldrig sett detta. Och det vanligaste även i andra länder är att ha som i Sverige, dvs bara i hela kilometer. Det verkar bara vara ett litet fåtal länder som sätter ut decimaler

Jag har sett skyltar vid enskilda vägar med avstånd angivet med decimal, samt vid Vassbotten (riksgräns mot Norge vid lv 165) där det skyltats avstånd till riksgränsen med en decimal utmed länsvägen. Detta var på tidigt 80-tal. Sist jag passerade nämnda gränspassage (ca 2 år sedan) fanns skylten inte kvar.

Eftersom jag inte ville uttala mig kategoriskt skrev jag "nästan undantagslöst" då jag sett skyltar som avvikit från vad man måste förmoda vara praxis (alltså visning med hela km), om än på annan vägtyp eller långt tillbaka i tiden.

Mr G



Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 november 2008, 18:30:26 PM
När jag var i Stockholm för första gången i mitt någorlunda vuxna liv, 1960, minns jag att vår guide berättade att Järntorget i Gamla stan var den mittpunkt varifrån alla avstånd beräknades.

Undrar om inte den guiden kom från Göteborg då. Innan Gustav Adolfs torg blev mittpunkten lär den ha legat i korsningen Västerlånggatan/Storkyrkobrinken, och inte vid Järntorget. När bytet från Gamla Stan till Gustav Adolfs torg gjordes vet jag inte, men vad jag förstår har Gustav Adolfs torg haft den positionen så länge vi har haft biltrafik i Sverige, dvs långt före 1960.

Gutav Adolfs torg var en naturlig plats att välja eftersom all genomgående biltrafik på den tiden passerade just där.
吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr G skrivet 15 december 2008, 16:48:48 PM


Undrar om inte den guiden kom från Göteborg då. Innan Gustav Adolfs torg blev mittpunkten lär den ha legat i korsningen Västerlånggatan/Storkyrkobrinken, och inte vid Järntorget. När bytet från Gamla Stan till Gustav Adolfs torg gjordes vet jag inte, men vad jag förstår har Gustav Adolfs torg haft den positionen så länge vi har haft biltrafik i Sverige, dvs långt före 1960.

Gutav Adolfs torg var en naturlig plats att välja eftersom all genomgående biltrafik på den tiden passerade just där.

Ingen skugga över guiden. Han var från Stockholm, åtminstone av idiomet att döma. Däremot kan det vara i min förvirrade hjärna det blivit fel med åren. Det är ju för en lantis inte så långt från Storkyrkobrinken till Järntorget och jag kan i efterhand ha förväxlat det med vad en annan guide, dock med uttalat göteborgskt idiom, berättade om "Jääntåjjet".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)