Huvudmeny

E4 Höga Kusten

Startat av Alexei, 23 november 2008, 10:29:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Alexei skrivet 25 november 2008, 21:40:45 PM
Kan det bero på trafikmängden?  Tvära påfarter som på Söderhamn - Enånger är kanske mindre av en säkerhets fara förutsatt att det är glesare mellan fordonen?


Men om Gårdstånga-Hurva har så stor trafikmängd så är det väl bättre att anpassa avfarterna? Avfarterna blir knappast säkrare på sträckan Gårdstånga-Hurva bara för att sträckan saknar motorvägsskyltar. Och Söderhamn-Enånger är en minst lika viktig väg, vilket kanske är anledningen till att den har blivit motorväg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 25 november 2008, 01:03:56 AM
Det är ju egentligen väldigt märkligt det här. Satt och diskuterade E22 Gårdstånga - Rolsberga med några bekanta en gång. Själv var jag övertygad om att den var skyltad som motortrafikled, medan de andra var för motsatsen. Jag kollade upp saken (kommer där minst ett par gånger i veckan), och mycket riktigt. De hade rätt.
[...]
De enda rimliga skälen jag kan se är dels, att man vill tillåta traktortrafik och dels att man vill sänka lastbilarnas sth till 80.

Vid varje påfart mellan Gårdstånga - Hurva står det förbudsskyltar för traktorer, fotgängare och LGF. De tilläggsskyltarna finns vid Hurvabackens början/slut. Så det lämnar ju argumentet att man vill ha lägre fart på lastbilarna.


Länsstyrelsen i varje län bestämmer hur vägar som skall klassificeras (efter att kollat av med Vägverkets normer) och vilken hastighet varje vägsträcka skall ha, och enligt min erfarenhet domineras Länsstyrelsen i Skåne av riktiga hastig-hets-sänkare. Bara riktiga motorvägar får ha högre hastighet än 90 km/h (2+1motortrafikleder räknas inte heller) och bara 9-metersvägar oavsett hur siktförhållandena m.m. ser ut på de enskilda platserna får ha 90 km/h, annars är det bara 70 km/h som gäller.

Stefan K

Citat från: Verspieder skrivet 23 november 2008, 15:45:34 PM
Vad jag har förstått så "nyskyltas" inga nybyggda eller gamla utbyggda vägar längre som motortrafikled. Antingen är de motorvägar eller "vanliga vägar". Varför? Ingen aning.
Visst kommer nya vägar att kunna skyltas som motortrafikled, exempelvis Annetorpsvägen vid Hyllie och ev. Österleden i Helsingborg.
Kriterierna är planskilda korsningar och inga långsamtgående fordon.
Sen kan körfälten vara 1+2, 2+2, 2+3 eller något annat. Tyvärr är det ju Länsstyrelsen som fattar beslut om motorvägar och de är inte så kunniga på utformning av gator och vägar, vilket gör att en och annan väg blivit motorväg av misstag, typ i E4 Söderhamn. Å andra sidan har Vägverket ibland missat att skylta motortrafikled där det har varit möjligt.