Huvudmeny

E4 Höga Kusten

Startat av Alexei, 23 november 2008, 10:29:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexei

Hej!

Jag har en fråga om E4an vid Höga Kusten - varför är inte den drygt tre mil långa sträckan skyltad som Motortrafikled?

Jag har dessvärre aldrigt kört där men läst om vägen och sett flygfoton.
Den har ju god standard, Sth 110, planskilda korsningar och har byggts om till 2+1 väg.
M.a.o allt som krävs för motortrafikled.
Jag hadde trott att Vägverket skulle vilja ha lite grönskyltning att visa för alla miljarder man lagt ner på brojektet.
(Ja, utöver Höga Kusten Bron förståss)
Kan det vara en byrokratisk anledning att sträckan inteskyltas som motortrafikled? ???

Alexei


Ante

#1
Citat från: Alexei skrivet 23 november 2008, 10:29:06 AM
Hej!

Jag har en fråga om E4an vid Höga Kusten - varför är inte den drygt tre mil långa sträckan skyltad som Motortrafikled?

Jag har dessvärre aldrigt kört där men läst om vägen och sett flygfoton.
Den har ju god standard, Sth 110, planskilda korsningar och har byggts om till 2+1 väg.
M.a.o allt som krävs för motortrafikled.
Jag hadde trott att Vägverket skulle vilja ha lite grönskyltning att visa för alla miljarder man lagt ner på brojektet.
(Ja, utöver Höga Kusten Bron förståss)
Kan det vara en byrokratisk anledning att sträckan inteskyltas som motortrafikled? ???

Alexei



Nu vet jag inte vad du menar med Höga Kusten, men om du menar sträckan mellan Höga Kustenbron och mitten av Skuleskogen (som är det egentliga Höga Kusten) så är det bara ca hälften av sträckan som är ombyggd till 2+1 alt 2+2-väg. Närmare bestämt ca 2 mil mellan Höga Kustenbron och Träsk samt ca 1 mil mellan Docksta och Skuleskogen (på det område som räknas till Höga Kusten). Fortfarande ca 2 mil som saknar ombyggnad, men som kommer bli ombyggd senare (kanske under nästa år).

Niklas Bygdestam

Citat från: Alexei skrivet 23 november 2008, 10:29:06 AM
Hej!

Jag har en fråga om E4an vid Höga Kusten - varför är inte den drygt tre mil långa sträckan skyltad som Motortrafikled?

Jag har dessvärre aldrigt kört där men läst om vägen och sett flygfoton.
Den har ju god standard, Sth 110, planskilda korsningar och har byggts om till 2+1 väg.
M.a.o allt som krävs för motortrafikled.
Jag hadde trott att Vägverket skulle vilja ha lite grönskyltning att visa för alla miljarder man lagt ner på brojektet.
(Ja, utöver Höga Kusten Bron förståss)
Kan det vara en byrokratisk anledning att sträckan inteskyltas som motortrafikled? ???

Alexei



Jag har kört på sträckan. Även om den sträcka som byggdes i samband med bron har hög standard så har inte på- och avfarterna riktigt den standard som normalt krävs för motortrafikled. Det kan vara en av anledningarna till att den inte är skyltad som det. Fast riktigt logiskt är faktiskt inte detta svar. E4 vid Söderhamn är motorväg men har avfarter som verkligen inte uppfyller motorvägsstandard. Men motorvägsskyltningen i Söderhamn tillkom faktiskt i efterhand och fanns inte när vägen var ny. Och vägen vid Höga kusten kom något före motorvägen i Söderhamn. Hade vägen vid Höga kusten byggts samtidigt som vägen vid Söderhamn fick motorvägsskyltar så kanske vägen vid Höga kusten hade blivit motortrafikled. Tydligen verkar sånt här bero på vilken tid detta sker
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Alexei

För att förtydliga, jag avser sträckan som byggdes i samband med Högakustenbron i mitten av 1990-talet.
Dvs Berge-Veda-Timmerdalen (där man ansluter åter till 'gamla E4')   

Tack för dom svar jag fått hitintills.

Alexei

Ersa

Vad jag har förstått så "nyskyltas" inga nybyggda eller gamla utbyggda vägar längre som motortrafikled. Antingen är de motorvägar eller "vanliga vägar". Varför? Ingen aning.

Krille

Citat från: Verspieder skrivet 23 november 2008, 15:45:34 PM
Vad jag har förstått så "nyskyltas" inga nybyggda eller gamla utbyggda vägar längre som motortrafikled. Antingen är de motorvägar eller "vanliga vägar". Varför? Ingen aning.

För att de är just det...  8)
Motortrafikled innebär att du har mötande trafik på samma väghalva,
antagligen räknas dagens 2+1/2+2 vägar som bättre än så, men fortfarande sämre än motorväg.
Kallas formellt för mötesfri landsväg tror jag

/K

Dson

Citat från: Krille skrivet 23 november 2008, 17:09:51 PM
För att de är just det...  8)
Motortrafikled innebär att du har mötande trafik på samma väghalva,
antagligen räknas dagens 2+1/2+2 vägar som bättre än så, men fortfarande sämre än motorväg.
Kallas formellt för mötesfri landsväg tror jag

/K
Samma väghalva? ;) Då förstår jag att man inte bygger motortrafikleder..

Nej, men skämt å sido, det stämmer ju.
En mötesfri väg är ju ingen motortrafikled...

Undrar om VV själva insett att det är dags för en ny vägtyp så att säga, att benämna dessa mötesfria vägar för... Ofta är dom ju också väldigt fina och ofta skyltade 100 eller 110...

Alexei

Tack igen för era inlägg.  :)

Frågan är om man inte borde se över definitionen av motortrafik led?

Mitt förslag
(Utöver, förbud mot gående, lågnsamtgående fordon, in/utfarter till fastigheter)
- 100% planskilda korsningar
- 2+1 eller (minst) 2+2 standard, men utan vägren
- Minst 70 sth

Med detta förslag borde ex redan diskuterade E4 Höga Kusten, skyltas upp till motortrafkled,
Men även ex 2+2 vägen Gårdstånga-Hurva E22.
För att vara konsekvent borde samtidigt bla Essingeleden och Södra Länken skyltas ned till motortrafik led i och med att där finns inte vägren.

Niklas Bygdestam

Citat från: Alexei skrivet 23 november 2008, 21:10:30 PM
Tack igen för era inlägg.  :)

Frågan är om man inte borde se över definitionen av motortrafik led?

Mitt förslag
(Utöver, förbud mot gående, lågnsamtgående fordon, in/utfarter till fastigheter)
- 100% planskilda korsningar
- 2+1 eller (minst) 2+2 standard, men utan vägren
- Minst 70 sth

Med detta förslag borde ex redan diskuterade E4 Höga Kusten, skyltas upp till motortrafkled,
Men även ex 2+2 vägen Gårdstånga-Hurva E22.
För att vara konsekvent borde samtidigt bla Essingeleden och Södra Länken skyltas ned till motortrafik led i och med att där finns inte vägren.


Tror att Essingeleden och Södra Länken bör fortsätta vara motorvägar. Dessutom finns inget krav på vägren för att det ska vara motorväg. Essingeleden är föresten en 4+4-väg och det är nog lite svårt att motivera avsaknaden av vägren för en nedklassning

Gårdstånga-Hurva borde klassas upp till motorväg. Egentligen finns inget på vägen som säger att den inte kan vara motorväg. Den saknar vägren och avfarterna är lite tvärare än vanligt men det är fullt godkänt på motorväg. Gårdstånga-Hurva är faktiskt egentligen mer motorvägsmässig än Söderhamn-Enånger. Den vägen har ännu mer tvära avfarter som verkligen inte ser ut att vara på en motorväg och saknar också vägren. Men den vägen är faktiskt skyltad som motorväg

Vägen på Höga kusten håller jag med om borde klassas som motortrafikled. Egentligen borde också E4 mellan Axmartavlan och Söderhamn kunna klassas om till motortrafikled

Till sist så kan jag säga att väg 55 i Uppsala kallad Bärbyleden borde klassas om till motorväg mellan E4 och väg 272 (med undantag för rondellen vid Gränby) Medan samma väg efter väg 272 fram till den första plankorsningen kommer borde vara motortrafikled
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 november 2008, 23:47:10 PM

Till sist så kan jag säga att väg 55 i Uppsala kallad Bärbyleden borde klassas om till motorväg mellan E4 och väg 272 (med undantag för rondellen vid Gränby) Medan samma väg efter väg 272 fram till den första plankorsningen kommer borde vara motortrafikled

Enligt nån plan så ska/hoppas kommunden det blir 2+2 med planskilda korsningar + anslutning till "västra länken" om den blir av hela vägen från Börjetull till rv 72/Salavägen. Tror hellre de gör en omskyltning efter/om det någonsin byggs så, då får man en sammanhållen längre sträcka att gå efter än ett par kilometer.

Alexei

Hur är det skyltat i på E6 I Norra Bohuslän, Dvs 2+2 sträckorna norr om Munkedal, som vad jag förståt saknar vägren?  ???

Alexei

Niklas Bygdestam

Citat från: Alexei skrivet 24 november 2008, 22:08:34 PM
Hur är det skyltat i på E6 I Norra Bohuslän, Dvs 2+2 sträckorna norr om Munkedal, som vad jag förståt saknar vägren?  ???

Alexei

Om du menar upp till Rabbalshede så är det skyltat som motorväg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Det är ju egentligen väldigt märkligt det här. Satt och diskuterade E22 Gårdstånga - Rolsberga med några bekanta en gång. Själv var jag övertygad om att den var skyltad som motortrafikled, medan de andra var för motsatsen. Jag kollade upp saken (kommer där minst ett par gånger i veckan), och mycket riktigt. De hade rätt.
Har funderat en hel del över det sedan dess, och när jag hör det här så börjar man ju undra.... Motorväg skulle jag inte vilja klassa den som, då den saknar vägren. Dessutom har man nyligen av någon märklig anledning klassat ner den från 110 till 100. Jag har dock svårt att se att den inte skulle kunna klassas som motortrafikled. Själv har jag fattat det som att en sådan har som minsta krav att det inte ska finnas några plankorsningar. Att sen körfälten är separerade med ett räcke är ju något som förhöjer standarden, inte sänker den till en lägre vägstandard.
De enda rimliga skälen jag kan se är dels, att man vill tillåta traktortrafik och dels att man vill sänka lastbilarnas sth till 80.

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 25 november 2008, 01:03:56 AM
Det är ju egentligen väldigt märkligt det här. Satt och diskuterade E22 Gårdstånga - Rolsberga med några bekanta en gång. Själv var jag övertygad om att den var skyltad som motortrafikled, medan de andra var för motsatsen. Jag kollade upp saken (kommer där minst ett par gånger i veckan), och mycket riktigt. De hade rätt.
Har funderat en hel del över det sedan dess, och när jag hör det här så börjar man ju undra.... Motorväg skulle jag inte vilja klassa den som, då den saknar vägren. Dessutom har man nyligen av någon märklig anledning klassat ner den från 110 till 100. Jag har dock svårt att se att den inte skulle kunna klassas som motortrafikled. Själv har jag fattat det som att en sådan har som minsta krav att det inte ska finnas några plankorsningar. Att sen körfälten är separerade med ett räcke är ju något som förhöjer standarden, inte sänker den till en lägre vägstandard.
De enda rimliga skälen jag kan se är dels, att man vill tillåta traktortrafik och dels att man vill sänka lastbilarnas sth till 80.

Fast man är tydligen inte riktigt konsekventa i den här frågan. E22 Gårdstånga–Hurva är varken skyltad som motorväg eller motortrafikled. På flera kartor kan man tro att vägen är en alldeles vanlig landsväg medan den i verkligheten ser ut och fungerar som en motorväg. Det som skiljer den här vägen från en vanlig motorväg är avsaknad av vägren och lite tvärare avfarter. E4 Söderhamn-Enånger ser faktiskt ut som Gårdstånga-Hurva. Den saknar också vägren. Avfarterna är faktiskt ännu tvärare och påfarterna har till och med stopplikt. Men den här vägen är skyltad som riktig motorväg, trots att standarden här borde ses som lägre än E22 Gårdstånga-Hurva. E4 Söderhamn-Enånger borde vara Sveriges enda motorväg med påfarter som har stopplikt

Som jag förstått detta så verkar dessa beslut om vad som är motorväg, motortrafikled eller övrigt vara saker som beslutas lokalt och inte rikstäckande av Vägverket eller Kommunikationsdepartementet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Alexei


Kan det bero på trafikmängden?  Tvära påfarter som på Söderhamn - Enånger är kanske mindre av en säkerhets fara förutsatt att det är glesare mellan fordonen?