Söndagsbild del 64

Startat av Jona, 23 november 2008, 00:43:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Det snöar här på hemmaplan. Det är minusgrader så vem vet, kanske får snön ligga kvar och göra dagarna ljusare igen. Men istället för att plocka fram spaden och flytta det vita pulvret från himlen så tänkte jag bjuda på ett enkelt bildsvep från centrala Skellefteå. Sist jag visade Skelleftebuss som söndagsbild var del 58. Pausen i brotemat fortsätter även denna vecka. Så tema för denna söndag blir höst, kanske våran finaste och mest färg-granna period vi har i detta land?


Med en ledbuss på verkstaden och än annan på abonnerad körning så får en äldre vagn duga i linjetrafiken...


Denna tur ska egentligen köras av buss 202 eller 203 men idag var 202 på annat uppdrag och föraren fick ratta denna klenod till Hjoggböle och Sjöbotten.




Några vanliga Vegor på den vanliga gatan för utfart från BSTN. Denna gata är ett säkert kort och stå på 16:15 skoldagar då nästan all länstrafiks-bussar passerar här på sin väg ut mot alla små och större byar.


Även på Taxi-stationen syns spåren av hösten. Här står en av dom nya vagnarna och vilar sig denna lugna dag. Snart ska den vända åter mot Norsjö.


Här ser man dom varierande och med riklig mångfald blandade färgerna längs Kanalgatan. Tyvärr verkar himlen blivit utbränd.
Men denna dag hade inte det bästa fotoljuset, främst inte längs denna gata som befann sig i skuggan!


Tänker avsluta detta bildsvep med en bild på den äldsta av solarisarna, denna och 4 kamrater kom i leverans 1. Sedan fick dom 5 kamrater till i leverans 2. Så det totala antelet Biogasbussar är alltså 10. Denna individ var den som brann, men bilden är fotograferad efter den renoverats och satts i trafik igen.

Jag tycker dessa solaris fungerar bra, eller åtminstonde hyfsat bra som stadsbussar på dessa korta linjer vi har i stan. Normalt tar ett varv från centrum till förort och åter kring 25 min vilket gör att man nästan aldrig åker längre än 10 - 15 min. Stolarna fungerar och man klarar i alla fall 20 minuter sittande på dom utan att få träsmak i baken.
Lika så finns det bälten på alla platser, varav vissa av dom har 3-punkts-bälten.
Bussarna är en så länge om-skötta, alltså dom är rena och fräscha in och utvändigt. Biogasen, som kommer från våra sopor gör att det hela tiden luktar rengöringsmedel i bussarna och detta hjälper till med att få renlighetskänsla.

Hur bussarna är körmässigt vet jag ingenting om.

Ljudnivån invändigt är också lägre en jämfört bolagets Scania Omnilink, så i det stora hela bör man nog kunna säga att dessa bussar är perfekta som stadsbussar och för den trafik dom används för. Dörrställningen är 1+2+0 vilket ger fler sittplatser men ändå går det snabb och smidigt och lasta T.ex en barnvagn genom bakdörren. Även avstigning går smidigt då man kan ha 2 utgående köer. Resenärar som inte reser sig och börjar gå mot dörren fören bussen står stil och därför förlänger på och avlastnings-tiden tycker jag inte man kan skylla buss-modellen för.

Tänker inte ge mig på någon poäng-bedömning av bussen men jag föredrar alltså Solarisarna före Omnilink. Detta alltså sett ur mina ögon, och endast med mina resenär-ögon.... En förare ser säkert dessa vagnar på annat sätt!

Tidigare delar: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

MGA


Ersa

Citat från: Jona skrivet 23 november 2008, 00:43:23 AM

Med en ledbuss på verkstaden och än annan på abonnerad körning så får en äldre vagn duga i linjetrafiken...

Kan ju se trevligt ut, men egentligen är den två år för gammal för linjetrafik utanför Skellefteå tätort. 14 år är maxåldern för upphandlad länstrafik, om man inte fått dispens villsäga. Men denna är väl bara reserv, så det går nog bra när det gäller undantagsfall. :)

Jona

Citat från: Verspieder skrivet 23 november 2008, 16:10:26 PM
Kan ju se trevligt ut, men egentligen är den två år för gammal för linjetrafik utanför Skellefteå tätort. 14 år är maxåldern för upphandlad länstrafik, om man inte fått dispens villsäga. Men denna är väl bara reserv, så det går nog bra när det gäller undantagsfall. :)

Japp precis så är det ja, och detta är ett undantagsfall, inte ofta denna buss rullar på annat en skollinjer och stadstrafik osv. Men den har NYA biljettmaskinen installerad så antar den ska finnas kvar några år till som skol och reservvagn. (Samma sak gäller även 119)

/J
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 23 november 2008, 16:32:31 PM
Japp precis så är det ja, och detta är ett undantagsfall, inte ofta denna buss rullar på annat en skollinjer och stadstrafik osv. Men den har NYA biljettmaskinen installerad så antar den ska finnas kvar några år till som skol och reservvagn. (Samma sak gäller även 119)

Är det värdelös pekskärm från CPT som gäller även där uppe? :(

Jona

Citat från: Verspieder skrivet 23 november 2008, 16:38:34 PM
Är det värdelös pekskärm från CPT som gäller även där uppe? :(

Du har 2 ton begagnat toapapper och hämta hos mig eftersom det var första priset i veckans pristävling.... (Ironi)

Du har helt rätt. Dessa maskiner är värdelösa. Det tar längre tid med dessa maskiner att läsa av korten än dom vi hade innan då man placerade kortet ovanpå själva biljettmaskinen och tryckte på en knapp. Maskinerna verkar strula och låsa sig ibland av och till.... Men är väl som allt annat. Om 50 år är vi så van maskinerna och alla barnsjukdommar är åtgärdade och vi vill inte ha annan nyare maskin.....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 23 november 2008, 17:37:55 PM
Du har helt rätt. Dessa maskiner är värdelösa. Det tar längre tid med dessa maskiner att läsa av korten än dom vi hade innan då man placerade kortet ovanpå själva biljettmaskinen och tryckte på en knapp. Maskinerna verkar strula och låsa sig ibland av och till.... Men är väl som allt annat. Om 50 år är vi så van maskinerna och alla barnsjukdommar är åtgärdade och vi vill inte ha annan nyare maskin.....

Under många år framöver lär de skratta åt oss i Jämtland, där man fortsätter använda den "gamla" biljettmaskinen från 2000-01 som där uppgraderats så den numera klarar av både ungdomstaxa och VISA/Mastercard. Men i Västerbotten gör vi så här med dem:


Mange_buss

Citat från: Jona skrivet 23 november 2008, 00:43:23 AM
HEJ

Det snöar här på hemmaplan. Det är minusgrader så vem vet, kanske får snön ligga kvar och göra dagarna ljusare igen. Men istället för att plocka fram spaden och flytta det vita pulvret från himlen så tänkte jag bjuda på ett enkelt bildsvep från centrala Skellefteå. Sist jag visade Skelleftebuss som söndagsbild var del 58. Pausen i brotemat fortsätter även denna vecka. Så tema för denna söndag blir höst, kanske våran finaste och mest färg-granna period vi har i detta land?


Denna tur ska egentligen köras av buss 202 eller 203 men idag var 202 på annat uppdrag och föraren fick ratta denna klenod till Hjoggböle och Sjöbotten.

MVH Jona

Någon som har en bild på 202 och 203?

Ersa


Mange_buss

Citat från: Verspieder skrivet 23 november 2008, 20:51:19 PM
Jona har:





Tack. både Verspieder och Jona..

Glömde och tacka för supersnygga bilder förresten...  :D