Nya E4 mellan Älvkarlen å Uppsala

Startat av Fredde, 13 juli 2007, 19:32:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Nya E4 mellan Älvkarlen å Uppsala -> Är det någon som har koll på om det kan tänkas bli 120km/h på denna väg när den öppnas i sin helhet?  Den biten som är öppnad nu före & förbi Uppsala är det ju 110km/h men när jag åkte senast där var jag lite olaglig å körde 130km/h jo det ger böter men jag ville se/känna hur det var på betongväg bilen jag hade då var en Volvo XC70, helt otroligt bra å köra fort iaf. Dock är ju inte hela stäckan i betong när den öppnas.. Man kan det iaf tänkas blir 120km/h under den "varma tiden" tro? Det gör att man kan åka till "Huvustan" på ca 1,5 tim om man inte fastnar i köer redan vid Rotebro dvs...

Swebus ska ju vad jag har hört börja med morgontidiga flygbussar fr Gävle till ARN.. Jag kommer ta dom direkt när jag ska utomlands tidigt då SJ/Veolia å deras föreningar är inget för mig.. Snacka om panik om planet ska snart lyfta.. Urk

//Fredde

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredde skrivet 13 juli 2007, 19:32:55 PM
Nya E4 mellan Älvkarlen å Uppsala -> Är det någon som har koll på om det kan tänkas bli 120km/h på denna väg när den öppnas i sin helhet?  Den biten som är öppnad nu före & förbi Uppsala är det ju 110km/h men när jag åkte senast där var jag lite olaglig å körde 130km/h jo det ger böter men jag ville se/känna hur det var på betongväg bilen jag hade då var en Volvo XC70, helt otroligt bra å köra fort iaf. Dock är ju inte hela stäckan i betong när den öppnas.. Man kan det iaf tänkas blir 120km/h under den "varma tiden" tro? Det gör att man kan åka till "Huvustan" på ca 1,5 tim om man inte fastnar i köer redan vid Rotebro dvs...

Swebus ska ju vad jag har hört börja med morgontidiga flygbussar fr Gävle till ARN.. Jag kommer ta dom direkt när jag ska utomlands tidigt då SJ/Veolia å deras föreningar är inget för mig.. Snacka om panik om planet ska snart lyfta.. Urk

//Fredde



Jag har frågat en person på Vägverket och han sa att det bara planeras 110 km/h, ännu så länge i alla fall tyvärr. Om man utgår från Björklinge som ännu så länge är nordligaste delen på motorvägen så är hela sträckan från Björklinge via Uppsala och ända ner till Märsta/Arlanda lämplig för betydligt högre fart än 110 km/h. Jag tycker föresten att det är synd att eventuella hastghetshöjningar bara planeras att bli 120 km/h. Flera motorvägar i Sverige är lämpliga för minst 130 km/h. Just den här motorvägen Björklinge-Uppsala-Märsta/Arlanda är en av Sveriges bästa motorvägar och absolut en väg som borde ha 130 km/h
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.